Senast bakat #28
Vad bakar du idag? Den förra tråden finns här:
https://matbrod.ifokus.se/discussion/1484222/senast-bakat-27
/Désirée
- Redigerat 2021-07-13 20:55 av DesK

Jag bakade det här brödet i förmiddags 😊
https://matbrod.ifokus.se/discussion/1495154/recept-pa-knadfritt-grytbrod
/Désirée
Hej i sena ’Alla Hjärtans-kvällen ’
Jag fick ett ryck och gjorde en bröddeg
2 st limpor / bröd i form - avlånga
https://receptfavoriter.se/recept/matbroed.html
Recept ovan, jag har så svårt att gå efter recept, jag hade i lite havregryn, en morot riven och riven ost. Utöver receptet
Här kommer lite bilder
Ska ställa in formarna i ugnen strax, i 45 min, 200 g.
Tar en bild på dom när dom är klara ! Ok 😊
Trevlig kväll till er alla ! 😊❤️
HH 🙂
- Redigerat 2021-02-14 21:44 av DesK
- Redigerat 2021-02-14 21:32 av Soligajag1

#4 De ser god ut.
Stolt ägare till tre La permer
#3: Det verkar ju vara ett enkelt och bra recept. Du får berätta hur de smakade. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Oj, vad du har varit flitig. Skulle gladeligen kunna äta av allihop. 😋
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#10 Det var helt slut på matbröd.Nu finns det för ett par dagar framöver.
#11: Hos mig hade de varat över en månad - men så är det bara jag i hushållet, och jag äter bara en bulle om dagen. 😊
#5:
Tack , ja , dom blev såå goda.
HH 🙂
- Redigerat 2021-02-16 18:02 av DesK
#6:
Tack !
Ja, , dom va så enkla att baka. Goda blev dom.
Prova vetja,
HH 🙂
- Redigerat 2021-02-16 18:06 av DesK

#12 Sonen som bor hemma äter mängder av mackor.
#9:
Så gott det ser ut , dina bröd, Grahamsbullar , rågbröd och rågkakor !!
HH 🙂
#15 Förstår det . Säkert fler då , eftersom dom är extra goda.
HH 🙂
- Redigerat 2021-02-16 18:22 av DesK
#15: Misstänkte att det var något sådant. 😊

Provsmakade en rågkaka idag och den var väldigt god.

#20: 😋

Gott det också. För min del blir det ingen bakning än på någon vecka drygt. Har fortfarande kvar rätt mycket bullar sedan jag bakade senast. Nästa gång jag bakar blir det nog dubbel sats av grytbrödet. Förmodligen blir det att jag testar att använda färsk jäst och att byter ut mjölet mot ölandsvete och eventuellt lite rågmjöl.

Italienskt matbröd med grovsalt.
Tyvärr inga bilder då min mobil har dött.
Bakade ett knådfritt grytbröd idag.

De ser väldigt mumsiga ut. 😋

Så fina. 👍

Då har du väl bröd så du klarar dig veckan ut? 😉
- Redigerat 2021-03-09 17:37 av Carmarino

#31 Ja det är nog så.Ev blir det bakning så att vi har färskt bröd till lördagens kvällsmat.Kommer ungarna ut och äter så vill de ha varmt nybakt bröd till maten.

Kanske vanliga kanelsnäckor i morgon om lusten faller på. Trevlig helg alla! Mvh/WL
#33: Nu blev jag sugen på bullar. 😋
#34: Det låter som en bra idé. Håller tummarna att lusten faller på. 😊
Trevligt helg till dig också!
Ser finfint ut, Soligajag 😊
/Désirée
Är det samma deg till både bullarna och gifflarna? De ser goda ut. 😋
#40:
Tack !
Ja , det är samma deg .
HH 🙂
Det ser jättegott ut 😋👍
/Désirée

Så gott! 😋
Det var längesedan jag åt italienskt lantbröd nu. Kanske dags att återknyta bekantskapen med det nu. 😊
#42:
Tack så mycket Desk ! 😊👍🥰
HH 🙂
#43:
Så gott det ser ut !! 😊👍🥰
Kan känna doften av dina fina bröd! 😊
HH 🙂

Tyvärr är brödet förödande gott.Jag vill ju helts undvita bröd men har jag sånt i frysen kan jag inte låta bli.
#47: Nu kommer jag ihåg varför jag inte brukar köpa lantbröd längre. 😄
Tycker också det är jättegott, men det är ju inte särskilt näringsrikt - åtminstone inte det man köper. Bakar man själv på lantbrödsmjöl är det ju lite nyttigare.
https://www.kungsornen.se/produkter/lantbrodsmjol-4-sadesslag-1500g/
Alltid gott med nybakat bröd. 😊

#51: Mumsigt! 😋

#55:
Så fina !! Mums va gott !!
HH 🙂
#55: De ser verkligen goda ut. Har inte själv orkat baka på ett tag, så jag köpte en paket Hönö Skärgårdskaka. Tycker de är väldigt goda. 😋

#57 De är goda men med en son som äter kopiösa mängder bröd får jag nog ta ett banklån om jag ska ha råd att köpa bröd.
#58: Ja, det är ju lite skillnad för mig. Jag äter en enda macka per dag, så ett bröd räcker länge här. 😄
Brukar skiva upp brödet när jag bakar och frysa in så att jag bara behöver ta ut 1-2 skivor per dag. Då håller det sig till sista skivan. 👍
#60: Så flitig du har varit. 😊
Vad har du för fyllning i pirogerna?
#61:
Tack så mycket !!
Ja, , lite mör är jag faktiskt nu , disken kvar .
Jag gjorde en köttfärssås , hade i köttfärs, lök, zucchini , aubergine ,( riven ost på sen på röran ) kryddor.
det blev verkligen gott . Penslade pirogerna med ägg.
HH 🙂
#62: Det låter väldigt gott. 😋

#65:
Mums va gott!!
Jättefina !! 😊👍
HH 🙂

Så flitig du är. Är djupt imponerad av din produktivitet. 👍😋

Nu blev jag sugen på frallor. 😋
#72 Soligajag, dom ser jättegoda ut 😋
/Désirée
#73:
Tack så mycket !! När man har tid att baka , så brukar det bli bra tycker jag.
Snart till lekparken med granntanten, jag bjuder på kaffe o giffel .
Så trevligt ska det bli!!
HH 🙂
#72: Det låter gott. Gifflar är något jag aldrig har bakat. Tycker det verkar så jobbigt. 😊
#75: Tackar !!
Det blev inget fika i lekparken , helt plötsligt kom regnet . .
Jaja, , nästa gång.
Att baka gifflar är som vanligt för mig , istället för att jag gör frallor så kavlar jag ut degen , gör trekanter och rullar ihop dem från den breda änden tills det blir en giffel.
Jag vet inte hur det kom sig att jag började med gifflarna , men men, , jag tycker om att experimentera på olika sätt.
Ibland har jag riven ost inne i giffeln när jag rullar ihop den, helst stark ost som prästost .
Nu ville jag baka gifflar på grund utav att det är Tjejkväll idag ,
så tar alla med sig något.
Jag tar med mig gifflar och drömmar .
HH 🙂
#77: Vad flitig du är. Har inte haft tid/ork att baka på länge, men jag känner att jag snart borde ta mig i kragen och ta mig den tiden.
#78:
Tack så mycket!!
Blev sugen på bröd , grillad macka till Lunch , sent blev det nu. Så gott !
Hoppas du får lust att baka snart !!
Soligajag1
HH 🙂

"Gott gotti gott gott". 😋
#81:
Så gott med rågthekakor , ,
Hur gör du ??
Har du något recept åt mig , tack .
HH 🙂

#83 Recept är för fegisar
5 dl varmt vatten
torrjäst
lite salt
lite socker.
en slatt olja
3 dl grovt rågmjöl eller fint beroende på vilken påse jag hittar först.
Sen vetemjöl tills degen känns bra.
Jäs till dibbel storlek.
Baka ut och platta till.
Jäs en stund.
Grädda i 230 grader tills dess att de är klara.
#84:
Tackar så mycket !
Jooo, ,visst är recept för fegisar , , "skrattar mjukt"
Nu ska jag baka , , en dag ! Kramar om !
HH 🙂

Så fina och goda dom ser ut 👍😋
/Désirée
#88:
Tack så mycket! 😊
HH 🙂
"Lite bröd?" 😄
Tycker det ser ut som en hel del. 😋
#90:
Tack så mycket 😊😃😀
Såg det sen , det blev en hel del !
Kram 🥰
HH 🙂

Så gott. 😋

Har aldrig ätit potatisbröd - vad jag kan komma ihåg. Har ingen muurikka heller. 😊
Nu la jag in en plåt med gifflar i ugnen , la in riven ost inuti giffeln ,
Degen : ca 7 dl vatten , 1 blå jäst , salt, 4 dl havregryn , ca 7-8 dl vetemjöl , 4 dl olja ,
Värm vattnet till 37 g , smula ner jästen i kastrullen , ha på salt efter smak , vispa ,
Ha i havregryn , vispa , ha i vetemjöl och vispa igen , ha i olja och varva med vetemjöl och olja , gör degen lös , ha i mer vetemjöl när du bakar ut degen . 😊
Degen klar , jäs i 40 min med en handduk på kastrullen .
Grädda i ugnen , mitten , 225 g i ugnen , ca 5-8 min , 😊
Lycka till!
Bild kommer strax , 😊🌹
HH 🙂
Gott med havregryn i degen. 👍😋
#99:
Tack , det va det . Blir nog en sån till frukost sen . Nyvaken nu . 😊
HH 🙂
#95:
Wow !! Ser riktigt gott ut!! 😊👍🥰
HH 🙂
#103:
Wow!!!
Så gott !
Du är fantastiskt duktig !
Ska köpa aprikoser syltsocker , på Onsdag ,
Laga marmelad sen . 😊🌹
HH 🙂
#104: Tack. Är rätt van vid att koka sylt/marmelad. Det är ju så enkelt när man använder syltsocker. 😊
Har inte testat nektarinmarmeladen än, men när jag gjorde den förra gången var den god. Den var dock lös då också, så den funkar inte så bra som pålägg. Däremot är den väldigt god i morgonyoghurten. 👍
#105: Tekakor är gott. Fast jag har aldrig bakat det själv. 😊

#108: De hade nog varit goda med lite rädisgroddar på. 😊

#111:
Ser verkligen goda ut!!!
Har du nåt recept , , fast du inte brukar ha det , "ler" , tar gärna ändå, tack!!
HH 🙂

Ungeför 5 dl vatten
En dl kokt mosad potatis
3 dl grovt rågmjöl
torrjäst
ungefär en dl rapsolja.
en slatt sal
lite socker (för jäsningens skull)
Vetemjöl tills dess att degen blir lagom.
Jäs en lagom lång stund
Rulla bullar ca 24 stycken.
Jäs en lagom stnd
Grädda i 225 grader tills dess att de är klara.
#113:
Tackar sså mycket!!!
HH 🙂

Bakat bröd både igår och idag.Men hann inte fota innan ungarna moffade i sig nybakt bröd till maten
#115: Ibland går det undan. 😊

Bonussonen älskar nybakat bröd. Han brukar få det som blir kvar med sig hem.
#117: Tur att du gillar att baka. 😊

#119 Jo men visst.
Idag ska jag baka baguetter , ,
detta recept :
https://www.arla.se/recept/snurrade-portionsbaguetter-med-oliver/
Kul o testa nåt nytt ,
jag ska ha oliver och mjukost i , snurra dem , bara olja i degen. Blir godare tycker jag.
Bild kommer ikväll.
HH 🙂
#120: Spännande. 😊
#122: De ser mumsiga ut. 😋
Eftersom det är Världschokladdagen idag bestämde jag mig för att baka något med choklad. Det blev enklast tänkbara - en chokladbotten som jag delade i två delar, bredde aprikosmarmelad på ena halvan och lade över den andra halvan.

#128:
Så fina !! Säkert mycket goda !! 😊👍❤️
HH 🙂
Soligajags fina gifflar får avsluta den här tråden 😊
Välkomna till nästa tråd
/Désirée