Senast bakade #35
Vad har ni bakat idag?
Tack till MonicaLagerquist som bidrar med en fin bild på bröd 🙏😊
Den förra tråden finns här: https://matbrod.ifokus.se/discussion/1577231/senast-bakat-34
/Désirée
- Redigerat 2026-06-11 13:53 av DesK
#0: Är det en synvilla eller svävar det främsta brödet? 🤔😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#1 Vad hällde du i morgonkaffet Svävande bröd.
😋
Stolt ägare till tre La permer
#2: Dricker inte kaffe på morgonen, och skrev kommentaren sent igår kväll. Fast då hade jag förvisso druckit kaffe några timmar tidigare. 😁
Tycker bara det ser ut som om det främsta brödet svävar några centimeter upp i luften, men det är förmodligen en synvilla
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag håller med om att det ser ut som om det främre brödet svävar, men det måste vara en synvilla 😊
Monica tack för att jag fick låna din fina bild 🙏😊
/Désirée

#6: Mums vad goda de ser ut.

Tack

#9: Gott. 😋

Nu blir jag hungrig av allt gott du visar. 😋

Vad flitig du är. 😋

Igår bakade jag ljust surdegsbröd 😊
/Désirée

Du bakar så mycket gott. 😋

Tack.

#34: Salt ska helst tillsättas rätt sent i degen, så slängde du i den mot slutet av knådningen gjorde du helt rätt. 😊
#36: gjorde tyvärr motsatsen, vet inte om det är därför de inte blev frasiga🤔 men får se i veckan hur de blir då
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#37: Tror inte det är därför. I väldigt många recept står att man ska tillsätta saltet direkt, och det funkar också. Det enda som händer är nog att jäskraften kan bli lite sämre om man tillsätter salt direkt, men det bör inte påverka frasigheten.
#38: ska göra receptet mer korrekt nästa gång och se om jag får till frasigheten då
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#39: Lite tips för att få frasiga bullar.
#40: 🤣det är receptet jag utgick ifrån
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#41: 😄
#42: men vattnet I det receptet, jag låter det vara rumstemperatur men nästa gång ska jag nog värma de lite och gjorde de med torrjäst o som sagt äggen sist i när det var en deg😅
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#43: Hittar inte att det står någon temperatur på vattnet i receptet. Jag kör alltid med rumstempererad eller kall degvätska. Litar på Johan Sörberg, som säger att degvätskan inte ska värmas, för degen blir tillräckligt varm ändå när den bearbetas. Och precis som han så använder jag alltid bara blå jäst, oavsett vad jag bakar. 😁
https://www.godare.se/artiklar/a/rldKeK/johan-sorberg-baktips-brod
Torrjästen ska blandas med mjölet och låta stå och "dra" i ca 10 minuter. Då aktiveras den och man kan baka med kall eller rumstempererad degvätska. Har provat själv så jag vet att det fungerar. 😊
#44 Då tänker jag inte värma nästa gång. Receptet är bra men lite dåligt med information för mig som amatör. Gjorde supergoda lussebullar utan att värma vätskan förra vintern men sen hittade jag inte receptet igen😮💨men detta är de bästa bröd recept jag använt,ska se vad Johan säger oxå
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#45: Är det något särskilt i receptet du tycker är svårt att förstå? Det är bara att fråga i så fall. Även om den här sajten inte är så aktiv, så är vi ändå några som tittar in då och då och kan hjälpa till. 😊
#46: men det var det där med vattnet men ska testa o ha de i rumstemperatur🙂
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#47: Eller ta det direkt från kranen och knåda länge. 😊
Skulle kanske nämna också att jag i princip aldrig använder 50 gram jäst, utan bara 25 gram. Låter degen jäsa längre istället. Vet dock inte hur det funkar på frasiga frallor, men det borde det göra. De riktigt nördiga kör på 5-6 gram jäst (som en ärta ungefär) och jäser jättelänge. Då utvecklas smakerna mer. Eftersom jag inte bakar så ofta så tar jag inte så lite jäst, för då hinner den mögla innan jag använt allt.
När jag tagit halva paketet jäst så virar jag in resten av paketet i plastfolie, lägger det i en lufttät burk tillsammans med lite hushållspapper som suger upp fukten (kan behöva bytas då och då) och ställer burken i kylen. Då håller jästen i flera månader. Funkar även på torrjäst.
#48: det ska jag prova så uppdaterar jag dig om det funkar på frasiga frallan. Jag har en grej för kranvatten, måste låta det stå minst 1 timme innan jag dricker/använder det. Tror vatten är så förorenat nu för tiden men det är något som bara fastnat för mig att alltid göra
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#49: Spännande. 👍😊
Filtrerar mitt dricksvatten i en Brita-kanna. Den står alltid i köket så det vattnet är alltid rumstempererat. Brukar använda det när jag bakar, men använder även annan degvätska ibland (t.ex. apelsinjuice), som då kan ha stått i kylskåpet och därför är kall.
#50: apelsinjuice låter intressant, tänkt prova en sockerkaka eller liknande med det en dag men inte kommit till att göra de. Byter du bara ut vätskan eller behöver man mer el mindre?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#51: Byter bara ut vätskan. All vätska brukar vara samma mängd. Har ännu inte stött på någon som inte varit det. En deciliter vätska är 100 gram. Jag brukar väga ingredienserna för att det ska bli så korrekt som möjligt. Förutom sådant som det bara ska vara ett kryddmått eller en tesked av. Där brukar jag använda vanliga mått.
#52: ska se vad jag provar för något. Jag älskar att baka,lika mycket som att äta det bakade så försöker hålla mig ifrån det men ser jag alla era saker o kan inte hålla mig mycket mer
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#53: Du får gärna visa upp det du bakar om du vill. 😊
Bakar du kakor får du gärna även visa dem på Bakverk iFokus.
#54: tack det ska jag göra🙃👍
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Idag blev frallorna bättre men de är fortfarande något som blir fel,tror jäs processenblir lite off här i fukten som vi har där jag bor. Ska se till nästa gång om jag kan ordna bättre jäsplats. Har ni inte provat svarta kummin frön på bröd,så gör de en enorm smak skillnad o fröna är inte så hårda att de fastna eller annat med tänderna som jag kan tycka att sesam o vallmo gör. Annars är de favorit o ha på bröd
Mvh Mayhems "hönsmamma"

Så flitig du är i den här värmen. 👍🥵

Mums. 😋

Vetefrallor

#70: De ser goda ut. 😋

#72: Mums. 😋
#72 Dom ser jättefina ut 😊
/Désirée

Så gott.

#78: Blir sugen på frallor nu. 😋
#80 De ser mycket fina ut 👍😊 Lägg gärna in receptet i en egen tråd 😊
/Désirée

#82: Mums så gott. 😋

#87: Så mycket gott du har bakat. 😋

Det går åt massor av matbröd i detta hus
Snart dags att baka igen.