Senast bakat #34
Dags för ny tråd 😊
Den förra hittar du här
Stort tack till MonicaLagerquist för den fina bilden 🙏😊
/Désirée
- Redigerat 2025-05-18 15:58 av DesK

#2: Det låter spännande. Har du något recept?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nej recept är för fegisar
Stolt ägare till tre La permer

#8: Snygg. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tack ❤️

Vad mycket du har bakat idag. 👏🏻👏🏻👏🏻

#13 Tyvärr lite för lite Orken finns inte just nu
Det blir till att baka igen om några dager
#14: Jag hade inte orkat med mer än en omgång bullar, men som tur är går det inte åt så mycket här hemma.
#14 Monica det är så roligt och inspirerande att se alla dina fina bilder på det som du bakar 😊🙏 Jag upplever att du bakar ungefär lika mycket som jag gjorde, när maken, barnen och jag levde tillsammans.
Det är också jätteroligt och inspirerande att se alla andra fina bakbilder 😊🙏
/Désirée
#16: Ja, jag är så imponerad av allt Monica bakar. Blir alltid så sugen på bröd när jag ser bilderna. 😋
#8:
Wow så fin fläta !
Hur får du den så fin ?
Jag vill med baka en sån !
😀
HH 🙂

Det är bara att fläta lite löst en ända i taget

#19:
Tack så mycket för svaret .
Ska prova sen när jag mår bättre och opererat mig, armen.
HH 🙂

#24: Så gott. 😋
#25 Ja jag kände att jag måste använda av mitt rågmjöl som stått i skafferiet ett bra tag
#26: Fick ett par påsar mjöl av min svägerska. Tror det var en grahamsmjöl och en rågmjöl. Så jag måste nog skärpa mig nu och baka lite bröd snart. 😖
#27 Det tycker jag du ska göra!
Och så visar du bildbevis här😊
#28: Ja, det blir bildbevis - om jag lyckas ta mig i kragen och bakar. 😁

#30: Mums så gott. 😋
#30:
Så fina bröd du bakat! 😊🤩🥰
HH 🙂

Tack
#31 och #32

#36:
Åhh, , dem ser riktigt goda ut.
Snälla , har du något recept åt mig ? Tack .
😊👍
HH 🙂
#37 Tack, ja de var goda😋
Tyvärr följer jag inte direkt något recept när jag gör dessa. Jag tar lite av det och lite av det som jag har hemma men jag gjorde väl ungefär såhär:
Smält 25 g smör, blanda i 2,5 dl mjölk. värm till 37 grader.
Smula 25 g jäst i en bunke och häll över mjölk-smör blandningen.
Salta lite, tillsätt russin, pumpafrön, 1 dl rågmjöl 1 dl havregryn + vetemjöl till lagom konsistens.
Vet inte hur mycket vetemjöl det blev för jag tillsatte lite i taget tills degen kändes bra.
Jag använder bara en vanlig elvisp med degkrokar för jag har inget annat just nu.
Jäsa 60 min i bunken, sen bakar ut till runda bullar och jäser på plåt 30 min
Grädda 225 grader 10-12 min
#38:
Tack snälla för receptet.
Det ska jag baka en dag , , men kan man ha i riven morot med ?
HH 🙂
#39 Jadå du kan ha i riven morot också👍
Det brukar jag ha i rågbullarna ibland. Saftigt och gott😋
#40:
Tack så mycket !
Då ska jag ha det i mitt bröd. Får se om jag orkar baka idag med denna arm.
Fått order av mina barn att vila armen, bara träningen som jag ska göra varje dag.
HH 🙂
#41 Ja ta det lugnt med bakningen så du inte försämrar armen. Viktigast att det läker bra så kan du baka mera senare😊
#42:
Tack snälla du, ja, jag ska önska mig en bakmaskin i present sen eller spara 200;- / månaden och sen köpa den. Jo , jag vet att jag måste vara försiktig med arm,en.
Ska till sjukgymnasten i nästa vecka.
HH 🙂
#43: Bakmaskin är toppen. Jag hade aldrig bakat bullar och bröd om jag inte haft den, för jag har varken tålamod eller ork att älta degar så länge som det behövs. Plus att man kan göra mycket annat med maskinen. Så den underlättar verkligen.
Visst kan man använda degkrokarna på en elvisp, men de är oftast för klena för att klara av normalstora degar. Plus att det är otroligt tungt och tröttsamt att stå och hålla i vispen tillräckligt länge för att degen ska bli klar. Det spelar ingen roll om man har en elvisp som inte väger så mycket. Den blir blytung efter några minuter.
#44 Ja visst är det inte optimalt med elvisp. Jag hoppas kunna köpa en bakmaskin en dag också, men känns tyvärr hela tiden som att pengarna måste prioriteras till annat😒
#45: Minns inte när jag köpte min, men det är minst 13-14 år sedan. Använder den inte jätteflitigt så den är långt ifrån utsliten tack och lov. Köpte den när det var extrapris och man fick en hel del vettiga tillbehör på köpet.
Brukar passa på att köpa när det är erbjudande på något jag behöver. 😊 Men de är ändå inte så billiga precis. Fast det beror på vilken modell man köper. Jag har en sådan här:
https://www.kitchenaid.se/koeksmaskiner/mellan/859701301010/koeksmaskin-48l-artisan-5ksm125-roed
Den var dock avsevärt billigare när jag köpte den.
Läste precis Brinken bakars (Emma Brink) blogg, där hon gör en sammanställning över olika köksmaskiner som hon har provat. De flesta ligger dock i det dyrare segmentet, så det gäller att hålla utkik när det är dags för rea och utförsäljningar.
#46 Tack! intressant, ska kolla testet. Ja de kostar en del men får hålla utkik efter extrapris😊

#49:
Ser goda ut!! 😍😊
HH 🙂
#49: Så gott. Har inte tagit mig tid till att baka, även om jag skulle behöva göra det. Det är för många andra saker som är högre upp på prioriteringslistan.

#52: Har inte heller haft varken ork eller lust den senaste tiden, så jag förstår precis hur du känner det. Roligt att du är igång igen. Det ser jättegott ut. Intressant med farinsocker i frallorna. Det har jag aldrig testat.

Hade en skatt farinsocker kvar i förpackningen så den fick åka ner i degen
#55: Bra när man kan utnyttja slattarna. 👍

#61:
Mums va gott!
Ser mycket fina ut! 😊🥰
HH 🙂
För första gången på länge har jag bakat matbröd. Det var extrapris på KronJästs surdeg för ett tag sedan, så jag köpte en påse rågsurdeg.
Skippade de flesta fröna i degen och på bröden, men blandade i drygt en halv deciliter hela linfrön och nästan en hel påse fänkålsfrön, så ca 10 gram skulle jag tro. Dessutom bytte jag ut en deciliter av vätskan (vatten) till lakritssaften jag gjort på rålakrits. Hade nog kunnat ta 2-3 deciliter, för bröden smakade inte så mycket lakrits - mer än från fänkålen.
https://matbrod.ifokus.se/discussion/1477623/recept-enkelt-surdegsbrod
https://choklad.ifokus.se/discussion/1574303/allmant-snack-6-ot#10

Så mumsigt. 😋

#71: 👍😋

#74: Så mumsiga de ser ut. Nu blev jag ju sugen på en ostmacka. 😋
#74:
Så fina limpor du bakat ! 😊👍
HH 🙂

Ja de var goda

#76 Tack

Bakade fyra limpor igår men glömde helt av att fota dem

Så mycket gott. 😋

#95: Oj, det var många. Ska du ha alla själv?

Monica, du har pm 😊
/Désirée

#99 Har inte fått något.Testa igen.
Välkomna till nästa tråd
https://matbrod.ifokus.se/discussion/1607868/senast-bakade-35
/Désirée