Recept på knådfritt grytbröd
Knådfritt grytbröd
Recept: Brinkenbakar
Ingredienser:
440 g vetemjöl (7,5 dl)
370 g rumstempererat vatten (3,7 dl)
1,5 tsk salt
0,5 tsk torrjäst eller 7-8 gram blå jäst (ca 1,5 tsk)
Instruktioner:
Rör samman alla ingredienser till en ganska kladdig deg.
Täck över bunken med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 12-16 timmar.
Sätt ugnen på 200 grader varmluft (220 grader vanlig ugn) och sätt in en tom gjutjärnsgryta (minst 2 liter) på nedersta falsen i ugnen i 30 minuter.
Lägg fram ett bakplåtspapper, mjöla det rikligt och häll på degen. Vänd ihop den så att den har mjöl på alla sidor, knåda inte. Degen är väldigt lös, men så ska det vara.
När grytan är varm, lägg hela bakplåtspappret med degen i grytan. Baka med lock i 30 minuter och sen utan lock i 10-15 minuter.
OBS! Kolla gärna lite tidigare. När jag bakade det här brödet så räckte det med 7-8 minuter med locket på för att brödet skulle bli färdigt. Har du en termometer så är en innertemperatur på 96-98 grader lagom.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-02-06 10:03 av Carmarino
Vilket härligt recept 😊 Hur stor är din gryta? Tror att du har en likadan som jag har, men storlekarna kan ju vara olika.
/Désirée
#1: Ja, det är ett fantastiskt bra recept. Brödet blir så saftigt och gott, med stora hål. Nästan som surdegsbröd. 😊
Det här gången testade jag att bara röra ihop degen med en slev, istället för att ta fram matberedaren. Det var lite kladdigt, men det funkade bra det också. Har nog bara 20-21 grader varmt i köket, men degen jäste upp till dubbel storlek utan problem. Fast jag lade över två dubbelvikta kökshanddukar också.
Har en sådan här gryta. Det står 27 under den, vilket jag tolkar som att det är 27 cm och alltså 4,1 liter. Då blir brödet rätt platt, så en lite mindre gryta är nog att föredra. Har dock ingen annan gjutjärnsgryta, så det blir den jag använder. Tror faktiskt det är en likadan som Brinkenbakar använder, för hennes bröd blir inte mycket högre än mitt. Eller också har hon en 3,2 liters.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nu är receptet utskrivet.Funderar på om jag ska jäsa det i sovrummet.Vårt kök håller runt 15 grader nattetid.
Stolt ägare till tre La permer
#3: Det går säkert bra, men det kanske tar lite längre tid att jäsa. Degen ska jäsa upp till ca dubbel storlek.

#4 Nu står degen på jäsning i vårt sovrum brevid skorstensmuren.
#5: Då blir det nog lagom att baka ut den imorgon bitti.
Lät väldigt spännande! Men tror ni det funkar med färskjäst (har bara det hemma och ska inte handla förrän måndag men måste baka nytt bröd imorgon) och om det funkar hur mycket ungefär skulle man ta av det?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7: Enligt Brinkenbakar kan man ta 7-8 gram vanlig jäst istället.

Nu är mitt bröd i ugnen.
Trevligt. 😊

#11: 👍
Jättefint! Berätta hur det smakar sen 😊
/Désirée

#13 Tog en ostsmörgås av det ljumna brödet till kaffet och det smakade ljuvligt.
#14: Roligt att du tyckte om det. 😊
#8: Toppen! Då ska jag nog testa sätta en sån deg ikväll (får det väl bli så får den stå under natten och bubbla).

#16 Ja gör det.
#16: Säger också ja gör det. Det går väldigt snabbt att röra ihop degen och sedan behöver man inte bry sig förrän dagen efter. Då går det lika snabbt att förbereda degen för ugnen. Några minuter bara så är det klart.
För min del är det som tar längst tid att få ugnen att komma upp i rätt temperatur. Den är rätt långsam på det nämligen. Å andra sidan brukar den vara snabb på att baka färdigt brödet när det väl har kommit in i ugnen, så det jämnar väl ut sig. 😄
Nu står det en bunke deg på kylen :D
Har en järngryta som är 2 liter så jag hoppas den kommer räcka (min andra järngryta är betydligt större och avlång så då kommer det nog bli ett väldigt platt bröd om jag ska grädda i den).
#19: Håller tummarna. Brinkenbakar skriver ju "minst tre litersgryta", men det går förhoppningsvis bra även med en tvåliters.
Min gryta är på fyra liter, och den är avlång, så brödet blir lite platt, men det funkar bra. Skulle tro att en rund treliters gryta är bäst, men jag kommer inte att köpa en bara för att baka i. 😊

Jag bakade i en rund tre liters gryta.
#21: Gissade på det. Ditt bröd blev precis lagom tycker jag. 👍
#16: Har uppdaterat receptet så att det står hur mycket vanlig jäst man kan ersätta torrjästen med.
Det funka bra i min 2 liters gryta! Blev väldigt "bolligt" bröd :) Nu ska det få svalna så jag kan smaka på det!
#24: Det ser ju jättefint ut. 😋
Jag brukar skrapa/borsta av överflödigt mjöl, för det kan bli lite väl mycket på vissa ställen. 😊
- Redigerat 2021-02-06 14:42 av Carmarino
#25: Har tagit bort en del av extramjölet, Blir så torrt i munnen annars när man äter :P
Har smakat på det nu och det var mumsigt!
#26: Ja, det är inte så gott att äta rent mjöl. 😄
Har idag bakat ett nytt bröd. Inte smakat på det än för jag ska vänta på att min kompis kommer hit efter hennes ridlektion. Ska bli spännande att se vad hon tycker om det :) Ser bra ut på utsidan så hoppas verkligen det ser lika bra ut inuti!
#28: Det är säkert bra även inuti. Än så länge har jag inte råkat ut för att det inte blivit det. Du får berätta sedan vad din kompis tyckte om det. 😊
#29: Hon tyckte det var jättegott! Hade även bytt ut lite av det vanliga mjölet mot fullkornsdinkelmjöl.
#30: Har också funderat på att byta ut lite av mjölet mot något med lite mer fibrer. Ska nog testa det nästa gång.
Nu står det en deg i badrummet 😊
/Désirée
Härligt. Jag ska börja på det första av bullarna jag bakade för några dagar sedan. Grytbrödet tog slut igår.
#0:
Tack så mycket för receptet !!
Detta måste jag testa en dag .
Ser verkligen gott ut "Carmarino" .
HH 🙂
#33:
OJojodå, , då är grytbrödet gott.
Men visst kan man ha annat mjöl i , tex vetemjöl special , fiber havregryn tex, ,
HH 🙂
#36:
Det är verkligen fint . Brödet du bakat . Säkert jättegott !
Jag måste bara testa detta .
HH 🙂
#34: Ja, det tycker jag du ska göra. Det blir nästan som surdegsbröd, fast inte så "syrligt". 😊
#35: Det blev inte så många skivor av brödet, så det tar slut fort. Ändå äter jag oftast bara en skiva om dagen, för det är rätt mättande så jag behöver inte äta mer.
Funderar på att byta ut lite av mjölet mot grahamsmjöl eller rågmjöl och se hur det blir.
#36: Du måste berätta hur det blev. Har också funderat på att dubbla receptet, eftersom min gryta är så stor. Ölandsvete har jag rätt mycket av, så det vore ju kul om jag kunde använda det.
#39:
Okej, toppen!
Då ska jag köpa grahamsmjöl och fiberhavregryn, har i lite vetemjöl med 😊❤️
Bakar till helgen.
HH 🙂
- Redigerat 2021-02-11 15:43 av DesK
#41: Ser fram emot att höra hur det blev. Ska ju inte själv baka än på ett tag, så jag låter er andra testa först. 😄
#43:
Ser gott ut ! 😊
HH 🙂
#43: Det ser ju nästan ut som kavring. 😊
Får testa det nästa gång jag bakar (om jag kommer ihåg det).
Har bakat ett grytbröd idag. Dubblade receptet och använde enbart ölandsvete. Just nu står det och svalnar, men när det är klart så kommer jag att visa bilder på hur det blev. Det är betydligt mörkare än när man använder vanligt vetemjöl och det har luktat lite malt (öl) under gräddningen. Undrar varför, för jag använde bara vanligt vatten som degvätska.
Så spännande! 😊 Ska bli kul att se vad du tycker och hur brödet ser ut 😊
/Désirée
Brödet smakade faktiskt lite som om jag haft öl som degvätska, och det blev lite "klibbigare" än det andra. Vet inte vad det beror på. Kollade innertemperaturen med termometer och den var på 98 grader när jag tog ut brödet, så det var färdigbakat åtminstone. Det smakade rätt gott ändå, men nästa gång tror jag att jag testar med hälften vetemjöl och hälften av någon annan sort, kanske råg- eller grahamsmjöl.
Idag äter jag den sista skivan av brödet på Ölandsvete, så nu har jag satt en ny deg som ska bakas ut imorgon. Den här gången testade jag att byta ut en femtedel av mjölet mot grovt grahamsmjöl, och jag blandade även i en liten, riven morot.
Torrjästen är sedan jag bakade senast, men jag lade den i en lufttät burk i kylen, så det återstår att se om det funkar lika bra för hållbarheten som med färsk jäst. Hoppas det, för annars har jag inget bröd till kvällsmaten imorgon. 😊
Det var fortfarande kraft i jästen. Degen hade inte stått en timme ens och ändå hade den redan jäst upp så den fyller halva bunken. 😊
Redan igår kväll hade degen jäst upp så mycket att det bara är några centimeter kvar till kanten på bunken. 👍
#24:
Wow!! Ser riktigt gott ut!!! Måste testa en dag framöver. har en gjutjärnsgrytaq, tar den.
HH 🙂