Annons:
Etikettjästbröd
Läst 416 ggr
Carmarino
2020-07-10 16:40

Recept Morotsbullar med vetekli

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte i vilken tidning jag hittade det här receptet på morotsbullar, men jag tror det var i en veckotidning. Det går att byta ut morötterna mot rödbetor. Då får bullarna en vackert röd färg. Jag brukar inte ha honung i. Det blir gott ändå. 🙂

8 eller 16 bullar

Ingredienser:
150 g morötter
3,5 dl (350 g) vatten
0,5 dl (ca 17 g) vetekli
500 g vetemjöl special
25 g jäst + 2 tsk vatten
1 msk salt
2 tsk (ca 14 g) honung (kan uteslutas)

Ugn:
250°C

Gör så här:
Skala och finriv morötterna och blanda med vatten, vetekli och mjöl i en bunke. Låt stå i 20 minuter. Lös under tiden upp jästen i 2 tsk vatten.
Arbeta in den lösta jästen, salt och honung i degen.
Plasta in degbunken och låt jäsa i 2-3 timmar tills degen svällt upp ordentligt. Du kan också låta den jäsa över natten i kylen.
Stjälp ut degen på mjölat bakbord. Dela den i 8 eller 16 bitar och forma till lätt avlånga bullar.
Lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt, snitta på ovansidan och grädda direkt i 10-14 minuter (10-11 minuter för små och 13-14 minuter för stora) tills bullarna har fått fin färg. Jag brukar mäta temperaturen i bullarna. När den är 98-99 grader är bullarna klara. OBS! Gräddningstiden blir något längre om degen är kylskåpskall.
Låt bullarna svalna på galler utan bakduk.

Genom att låta degen stå i 20 minuter innan jäst och salt tillsätts bildas extra fina och långa glutentrådar utan lång bearbetning. Perfekt om man inte vill använda maskin för att knåda degen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Lillyrod
2020-07-10 16:51
#1

De där ska jag testa. Det lät gott.

Carmarino
2020-07-10 17:04
#2

Det tycker jag absolut du ska göra. De är jättegoda. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2020-07-11 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De blev inte lika fina som på bilden här ovan. Återstår att se om de går att äta : )

Carmarino
2020-07-11 16:44
#4

Det är bara som du tror Lillyrod. När jag skulle fotografera valde jag naturligtvis ut de finaste av de jag bakade. 😃

Tycker dina blev mycket finare än mina, och jag är övertygad om att de går att äta också. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lillyrod
2020-07-11 16:53
#5

De är jättegoda. Tog en nu som den är och den är kanon. Grejen är att jag trodde jag hade vetekli hemma. Det hade jag inte men Havrekli hade jag. Jag tog det och det blev bra det också. Receptet rekommenderas!

Carmarino
2020-07-11 17:10
#6

Kul att du gillar dem. 🙂

Har inte testat havrekli, men jag gjorde dem med rågsikt en gång, och det blev också gott. Man kan säkert använda kruskakli eller havregryn också om man vill. Bara man tar samma mängd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: