Surdegsbröd

Mitt surdegsbröd

2018-02-17 15:45 #0 av: Carmarino

Efter att min surdeg blivit klar, var det så dags att baka med den. Litade inte riktigt på att det skulle funka med enbart surdegen, så jag tillsatte lite vanlig jäst också. Hade ett paket som passerade bäst-före-datum 22 januari, men det verkade okej. Tog dock bort de torra kanterna.

Upptäckte att jag inte hade så mycket vetemjöl special (Manitoba Cream) kvar, så jag fick dryga ut med vanligt vetemjöl. Bytte dock ut ca 150 gram mot Emmer-mjölet jag köpte förra helgen. Tillsatte också "en näve" solroskärnor och lite brödkryddor.

Sedan var det bara att sätta igång knådningen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-02-17 15:46 #1 av: Carmarino

Färdigknådad, inplastad och nerbäddad.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-02-17 15:48 #2 av: Carmarino

Färdigjäst och uppstjälpt på bakbordet. Ljuset blev fel, så degen på bakbordet fick lite konstiga färger.

Anmäl
2018-02-17 15:48 #3 av: Carmarino

Degen delad och uppstjälpt i formarna.

Anmäl
2018-02-17 15:49 #4 av: Carmarino

Halvtid i jäsningen.

Anmäl
2018-02-17 15:50 #5 av: Carmarino

De blev faktiskt inte så mycket större när de jäst färdigt - som tur var.

Penslade dem med vatten och strödde på sesamfrön.

Anmäl
2018-02-17 15:54 #6 av: Carmarino

Färdigbakade och ute ur ugnen.

Hade stuckit hål på två stora luftbubblor under jäsningen, och de gick tydligen inte ihop under bakningen.

Anmäl
2018-02-17 16:57 #7 av: Carmarino

Och så här ser det ut inuti.

Anmäl
2018-02-17 19:17 #8 av: DesK

Waow, så läckert det ser ut! Smakar det lika bra som det ser ut?

Désirée

Anmäl
2018-02-18 04:58 #9 av: Carmarino

Ja, det var väldigt gott; saftigt och poröst med hård skorpa. Glad

Anmäl
2018-02-18 17:45 #10 av: DesK

Härligt när det blir så bra Glad

Désirée

Anmäl
2018-02-18 23:20 #11 av: Carmarino

Ja, det är en fördel att det är gott - eftersom jag äter det varje dag. Glad

Anmäl
2018-03-05 20:29 #12 av: [[Lovemyselff]]

Nu blir jag sugen Glad Kan man få receptet ? :)

Du vet väl att du är speciell?

Anmäl
2018-03-06 12:01 #13 av: Carmarino

Visst kan du få det. I ursprungsreceptet är det "köpesurdeg", men i det här receptet så använde jag min egen surdeg. Det ska vara 150 gram surdeg, men jag fick nog i 180-200 gram. Hällde nämligen direkt ur burken, och den rann fortare än jag hade räknat med. Skrattar 

Tillsatte även vanlig jäst. Vet inte hur mycket det var, men det brukar räcka med 25 gram. Har inte testat att baka utan vanlig jäst, men jag tror jag ska göra det nästa gång.

Här är det ursprungliga receptet, så får du själv prova dig fram med surdeg och/eller jäst.

Ingredienser:
25-50 g jäst
6-7 dl kallt vatten (beroende på mjölsort; vetemjöl special behöver mer vätska)
1 påse färdig rågsurdeg, Kronjäst
2-4 tsk salt
900 g vetemjöl, 15 dl (eller 750 g vetemjöl och 150 g grövre mjöl)
Solros-, vallmo- eller sesamfrön
ev. olja till formarna

Ugn:
240 + 200°C

Gör så här:
Smula ner jästen i assistentens bunke.
Man kan använda antingen 25 eller 50 g jäst. Det blir bra vilket som.
Blanda ner vattnet och rör om tills jästen är upplöst.
Rör ner surdegen i blandningen.
Rör ner vetemjölet.
Kör degen på lägsta hastighet i 7 minuter.
Blanda i salt.
Fortsätt köra degen på lägsta hastighet i ytterligare 8-10 minuter.
Låt den jäsa övertäckt med plastfolie och/eller kökshandduk i ca 1,5 timme.
Vänd ut degen på ett mjölat bord.
Dela den i två delar och tryck försiktigt varje del till en rektangel med fingrarna.
Vik sedan in långsidorna på varje rektangel och rulla ihop till fina längder.
Lägg dem i två oljade brödformar eller på en plåt med bakplåtspapper.
Låt dem jäsa utan duk ca en timme.
Sätt ugnen på 240°C.
Pensla längderna med vatten och strö över frön.
Sätt in dem i ugnen.
Sänk värmen till 200°C efter 5 minuter.
Grädda tills de fått en innertemperatur på ca 96-98°C (ca 25-35 minuter)
Låt dem svalna på galler.

Kan ju säga att det där med att "trycka varje del till en rektangel" och "vik in långsidorna och rulla till fina längder" - glöm det! Degen är så kladdig att man är glad om man får ihop den till en någorlunda hyfsad bit att lägga i formen. Det blir bra ändå. Glad

Det blev också väldigt gott att ha solrosfrö i degen. Gillar man inte det kan man prova med andra fröer och/eller nötter. Även brödkryddor i degen blir gott. Det är bara att testa sig fram.

Anmäl
2018-03-23 12:59 #14 av: Carmarino

Idag bakade jag två nya limpor surdegsbröd. Den här gången använde jag 750 g Manitoba Cream och 150 g grovt rågmjöl i degen. Den jäste inte upp fullt lika mycket som förra gången, men det gjorde bröden när jag bakat ut dem.

Är dock inte så duktig på att avgöra var "hälften" är, så när jag delade degen blev det inte lika mycket i varje form. Därför är det ena brödet mindre än det andra.

Anmäl
2018-03-23 13:20 #15 av: DesK

De ser jättefina ut Glad Jag har samma problem som du, mina limpor blir alltid olika stora, om jag inte väger degbitarna Glad

Désirée

Anmäl
2018-03-23 13:35 #16 av: Carmarino

Tack DesK. Degen är så kladdig och ohanterlig, så jag tror inte jag skulle kunna väga den. Satte den största längst in i ugnen och den minsta längst fram istället. Tummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.