Surdegsgrund och processer

Min surdeg

2018-02-14 12:10 #0 av: Carmarino

Har startat en rågsurdeg idag. Tyvärr har jag ingen varm plats att ha den på, så den får stå på spisen (som är avstängd). Där är det ca 20 grader varmt, så jag hoppas det räcker.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-02-14 14:23 #1 av: DesK

Vad roligt! Glad Du kan prova att sätta den i ugnen med bara lampan tänd, då blir det lite varmare. Ett annat sätt är att använda en wonderbag, eller så kan man linda in burken i några lager frottehanddukar.

Désirée

Anmäl
2018-02-14 17:57 #2 av: Carmarino

Någon wonderbag har jag inte, men jag ska testa med handdukar. Vågar inte sätta den i ugnen, för risken är att jag sätter på ugnen utan att tänka på att jag har surdegen där inne. Skrattar

Det är snart dags att mata den, så jag ska ta fram lite handdukar tills dess. Tummen upp

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-02-17 15:34 #3 av: Carmarino

Nu kommer det lite surdegs-striptease. Känsliga läsare varnas för att läsa längre än hit. SkämtarSkrattar

Anmäl
2018-02-17 15:36 #4 av: Carmarino

Idag var det dags att baka, så jag fick börja med att "klä av" burken med surdeg. Trots all påklädning kom temperaturen aldrig upp till mer än 21 grader (någon enstaka gång var den på drygt 21 grader).

Så här såg den ut när den var fullt "påklädd".

Anmäl
2018-02-17 15:36 #5 av: Carmarino

Första plagget - halsduken - faller.

Anmäl
2018-02-17 15:37 #6 av: Carmarino

Andra plagget - täckjacksluvan - faller.

Anmäl
2018-02-17 15:38 #7 av: Carmarino

Sista plagget - handduken - faller och surdegen står där i bara burken.

Anmäl
2018-02-17 15:39 #8 av: Carmarino

Som synes hade den faktiskt börjat bubbla rätt bra, trots att temperaturen inte var så hög. För säkerhets skull tillsatte jag en tesked honung dag 2.

Anmäl
2018-02-18 05:00 #9 av: Carmarino

Så här blev resultatet när jag bakade med surdegen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.