vitt/nästan vitt bröd?
Hejsan! jag har kommit igång lite med bakandet och nu har vi inte köpt färdigt bröd på i alla fall 2 månader 
Nu har jag bakat alla bröd som jag var sugen på att baka i mina böcker, och jag har googlat lite, men många träffar är väldigt dåliga och i många recept ska man använda nån mjölmix och det vill jag inte! ska jag göra det själv vill jag göra det själv, eller hur man nu ska säga!
Vilka ljusa/hyffsat ljusa bröd bakar ni helst? lite recepttips kanske?
glutenfria eller vanliga?
mjölmix används oftast som ett glutenfritt alternativ till vetemjöl. kul att du kommit igång såpass och att du är sugen på mer! 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vad kul att du satt igång!
Jag bakar ju mest med surdeg, så när det blir ljust så är det med vetesurdeg och vetemjöl. Ibland gör jag ljusa bröd med fördeg, och det enklaste är dessa frallor med lite graham som jäser i kylen över natten. Dom är väldigt poppis.
Berätta gärna vilka bröd du har bakat!
Om du tål vetemjöl (och andra sädmjöler med gluten) skulle jag fortsätta med det, sådant bröd oftast godast och i stort sätt alltid bäst i koncistens.
//Ida
vanliga bröd menade jag, men om det finns nått gott glutenbröd funkar det också!
jag har en rågsur, så surdegar funkar också!
Jag har inte namnen här, men jag har provat en 4-5 ljusa surdegsbröd. jag har även gjort några med levain och dom blev väldigt fina, men så hårda och med massa bubblor i så det vart svårt att smöra dom så det lär jag nog bara göra om jag ska bjuda på en fin middag eller så, när man inte ska smöra och så där!
Eftersom du har en surdeg kan du baka Dessans ljusa surdegsbröd och mitt enkla rostbröd är också ett lite mer tätt bröd. Generellt kan man säga att om man knådar degen en del för hand efter första jäsningen så blir brödet lite mer finporigt. Mjölk, fil eller yoghurt som degspad ger mjukare brödskorpa än vatten. Jag har faktiskt aldrig bakat med någon mjölmix.
/Désirée
okej, tack =D
Hela grejjen med att jag började baka brödet själv vart för att få ner innehållet och få det så naturligt som möjligt, jag försöker undvika så mycket "färdigt" som det går, och hela grejjen att då baka bröden på färdiga mixar känns fel >.<
dock köpte min mamma en påse, ser ut som torrjäst fast stor, och det ska tydligen vara surdeg i, som då är industrigjord och massproducerad och säljs i vanliga butik. Den har legat i skafferiet och nu när jag är ledig i en vecka tänkte jag provbaka den, och se hur det blir! finns ett recept på baksidan som jag tänkte prova. det är dock inget jag kommer fortsätta med, eftersom jag är lite anti-färdigt!
Jag vill ha ett luftigt men finporigt bröd! alltså inte kompakt men ändå inga stora hål. haha, aldrig nöjd, kan man nog kalla det ;)
men jättefint ser det ut! 
Du kan ju alltid använda receptet på påsen igen fast sätta egen surdeg!
//Ida