Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 3963 ggr
MonisN
0

Senast bakade brödet #5

Vi startar på en ny tråd i ämnet här! Den andra var väldigt trevlig men väldigt lång!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
0

Idag ska jag baka, ska handla mjöl först bara. Skrattande

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg min midsommartårta ut! Mandelmassebotten med choklad, och grädde smaksatt med lemon curd och passionsfrukt. Jordgubbarna var äkta svenska från Bohuslän (Rödsgubben).

Den var godTungan ute

[TrevorS]
0

Vilket fint kort och tårtan ser underbart god ut. Skrattande

[Asta]
0

Jordgubbstårta är aldrig fel!

Här blev det som sagt rabarberpaj

DesK
0

Traditionsenligt dagen till ära bakade jag formbröd i morse och gjorde smörgåstårta. Brödet glömde jag fota men det blev i alla fall en bild på smörgåstårtorna Glad

/Désirée

DesK
0

Nu var det väldans längesedan jag bakade riktigt grovbröd. Igår blev det i alla fall äntligen av Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Syltbröd blev det igår. =)

DesK
0

#7 Det ser smarrigt ut Tungan ute Vad har du för sylt i brödet?

/Désirée

Gnidde
0

Kanel & Kardemummasnurror 60 stycken till midsommar. dom blev faktiskt goda. Glad

Hälsningar Gnidde.

[TrevorS]
0

#. Jag använde skogsbär, blandning av några bär, den har stått ett tag i kylen så jag tänkte använda innan den står allt förlänge. Blev mycket gott och lite mörkare färg på brödet.

#9. Oj, det var minsan inte lite bakat. Som mest har jag bakat cirka 40 bröd en vecka, orkade inte baka under en hel månad efter detta.

DesK
0

Idag blev det formbröd här Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

#11. Bakade faktiskt ditt bröd idag, men jag glömde fotografera, men jag fotograferade brödet jag bakade igår. Skrattande

DesK
0

Aha du la degen i en långpanna och skar upp till lagom limpor Glad Det ser jättegott ut Tungan ute

/Désirée

[TrevorS]
0

Jo, precis. Skrattande

salasso
0

Dessan!

Vilka otroligt smarriga smörgåstårtor som Du gjort.

Jag bara dreglar!Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

DesK
0

Sören tack Glad De gick åt i ett nafs i alla fall Oskyldig

Idag blev det efter familjens önskemål baguetter och rostbröd.

/Désirée

MonisN
0

#16 Mums mums mums! Vilket fredagsmysTungan uteTungan ute Ser urgoda utGlad

DesK
0

Det var gott också Skrattande Men väldans odrygt, så det är bara att sätta en ny deg Glad

/Désirée

MonisN
0

Vad är det för recept? Kommer det här troFlört

DesK
0

Får göra samma bak en gång till för nu tippade jag bara i allt efter hand utan att veta vikten på mjölet, ungefär så här: 25 gram jäst, 12 deciliter vatten, 1 rågad matsked honung, en rågad matsked salt, fermentsurdeg och vetemjöl så att man får en lös deg. Detta ska vara en lös deg som inte knådas utan bara viks ihop.

/Désirée

MonisN
0

Aha, du har haft ferment! Har ni satt i er alla dessa på en gångFörvånad

DesK
0

Japp baguetterna bara försvann Oskyldig Rostbrödet ska jag skiva och frysa nu, om det finns nått kvar att frysa Flört

/Désirée

JMax
0

Skållat bröd blev det i går

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

JMax
0

Ett grovt bröd, riktigt gott så det har blivit flera bak på det senaste veckorna och jag har två limpor i ugnen nu.

DesK
0

#23 Oj oj oj så gott det ser ut! Tungan ute Skicka gärna någon skiva med brödbandet till mig Glad

/Désirée

JMax
0

Härom veckan vart det källarfranskor

JMax
0

Här är skållningen till brödet i #24.

Krossade rågkärnor, linfrön, solroskärnor, kummin (hel, hittade inte spiskummin som det skulle vara) o salt

DesK
0

JohannaMax  vill du dela med dig av dina recept så blir vi jätteglada Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Allt ser jättegott ut men #26. Snälla publicera gärna receptet, de ser hur goda ut som hellst. Skrattande

JMax
0

#28 o 29 Jag ska skriva ner det någon av de närmaste dagarna jag lovar! ;o)

[TrevorS]
0

Idag blev det mitt vanliga "standadbröd" som jag brukar baka. Bakade 2 och har ett till på gång. Sedan har jag några andra projekt.

[Asta]
0

För att visa någon form av livstecken kan jag visa upp ett bröd som jag bakade igår. Äntligen! Det blir inte mycket bakande här just nu. Får väl bli bättring framöver. Men jag gör annat istället.

Tranbärslimpa var det här. Väldigt enkel och snabb att göra. Lös deg, bara en jäsning på 20-30 minuter och sedan in i ugnen. Hade det nog lite för kort tid i ugnen, men får göra det bättre nästa gång. Man ska inte alltid lita på sina sinnan (knacka på brödet och höra att det låter rätt). Nästa gång blir det termometer när jag bakar det här brödet.

[TrevorS]
0

#32. Va gott brödet såg ut. Skrattande

MonisN
0

#32 Wow vad gott! Vad är det för sorts bröd?

Snygg bild.

[Asta]
0

#33 & 34 - tack. Det var ett väldigt enkelt bröd. Dinkel, fullkornsmjöl, med 1,5 dl tranbär. God smak, men kunde som sagt varit en liten stund till i ugnen. Och ändå körde jag det 10 minuter utan formen.

MonisN
0

#35 Nu måste jag fråga, är det en vanlig 1,5L form, eller är den större? Den ser större ut!

[Asta]
0

Hm - den är nog lite större tror jag. Jag är inte hundra faktiskt.

MonisN
0

Idag blev det en jätteformfranska. Den väger 1250 gram och är bakad i en 3L-form. Degen är gjord med en poolish som fick jäsa i kylen över natten.

MonisN
0

Jag kunde inte låta bli, jag gjorde det igenSkrattande

[TrevorS]
0

Va gott det ser ut. Skrattande

[Asta]
0

Ser fint ut. Ser ut som rostbrödet man får när man är i england.

MonisN
0

Jag har aldrig fått ett så luftigt bröd tidigare, så nu är det bevisat att man inte behöver några kemiska tillsatser för den saken skull, som köpebröden innehåller. Hemligheten heter poolishSkrattande

[TrevorS]
0

#42. Vad är Poolish? Skrattande

DesK
0

#43 Poolish är ett slags snabbsurdeg gjord på lite jäst eller aktiv surdeg, vatten och mjöl. Metoden uppfanns av polacker därav namnet Poolish och dessa tog med sig metoden till Frankrike där man började baka baguetter med Poolish under första delen av 1900-talet. Med denna metod kan man förbättra många av sina brödrecept.

/Désirée

MonisN
0

#43 Jag gjorde en poolish på 10 gram jäst, 450 gram vatten, 450 gram vetemjöl och 50 gram honung. Rörde ihop smeten och lät den vila i kylen över natten. Nästa dag tillsatte jag mer mjöl, jäst, äggula, smör och salt. Degen räcker till 2-3 normalstora bröd. Jag gjorde ett jättebröd!

[Asta]
0

Jag blev lite sugen på poolish när jag såg att du hade testat Brunkebergs sandwichbröd.

Men jag körde ett recept jag hittade i Jan Hedhs bok. Cornetti hette de. Poolish som skulle stå ett dygn i rumstemperatur. Jag fattade inte hans beskrivning av hur bröden skulle formas så jag hittade på någon egen giffelliknande variant istället. Knapriga och goda blev de i alla fall.

DesK
0

Asta de ser läckra ut Tungan ute

Jag har också bakat med Poolish idag. Bröd med Poolish Glad

/Désirée

[Asta]
0

Ha ha - det sprider sig! Poolishfeber.

DesK
0

Hi hi ja det verkar vara en mycket smittsam åkomma Skrattande

/Désirée

[Asta]
0

Och så för att få lite grövre bröd så blev det grahamsbullar också.

MonisN
0

Vad kul att ni blev inspirerade av poolishen! Jag kommer nog alltid att baka vitt bröd med poolish i fortsättningen.

[Asta]
0

Bakade Salassos Surdegsbröd med fullkornsdinkel. Dubblade satsen eftersom jag ville få två bröd då vi ska få hit folk. Fick ta i lite Manitoba också då dinkelmjölet inte riktigt räckte. Fick två helt enorma limpor som var på väg bort från plåten!.

DesK
0

Igår blev det vinbärskaka Glad

/Désirée

DesK
0

Idag blev det en surdegslimpa Glad

/Désirée

[Asta]
0

Vinbärskaka. Smarrigt. Borde också göra någon sådan innan alla vinbären trillar av buskarna.

[TrevorS]
0

Va gott det ser ut.

#55. Vinbärskaka, har du recept?

DesK
0

#56 Vad är det för kaka du har bakat? Ser god ut Tungan ute

Jag gör en sockerkaksmet där jag vispar rumsvarmt smör och socker och sedan blandar i ägg, vetemjöl, bakpulver och mjölk. Vinbären blandar lag i när smeten är i formen och så sockrade jag formen istället för att bröa den.

/Désirée

[TrevorS]
0

#57.  Ursäkta skrev fel siffra när jag skrev receptet.

Det är chilikaka, lite tyngre än sockerkaka och går lätt hem hos folk. Många som bett om receptet men det håller jag hårt i.

DesK
0

Om jag sitter vackert och ber riktigt snällt, kan jag få ditt recept då? Flört Oskyldig

/Désirée

[TrevorS]
0

#59. Privat kan du få via PM men du får inte ge ut det eller ge bort till någon annan. Skrattande

DesK
0

Å tack vad du är snäll Skrattande Tiger som muren Tyst

/Désirée

[Asta]
0

Idag blev det valnötsbröd.

Utan valnötter för de var slut.

Och jag fick byta rågsiktet mot fint rågmjöl blandat med vetemjöl.

Så egentligen var det bara ett surdegsbröd.Glad

Imorse blev det surdegspannkakor med blåbär. Var tvungen att göra av med vetesurdeg.

[TrevorS]
0

Va gott det ser ut.

MonisN
0

Äntligen blev det gjort! Bakade bagels för första gången idag. Det var inte så lätt att få till formen, hålen ville gärna jäsa igen när man kokade dem. Men de smakade bra, fast i morgon blir de rostade, för det tycker jag är godast.

[Asta]
0

När jag gör bagels brukar jag köra in fingret i mitten, sedan ett finger till och liksom snurra runt lite och dra ut hålet. Då brukar det inte jäsa igen.

Fina bagels!! Jag brukar baka en variant med russin och rågsurdeg i.

MonisN
0

Min dotter var också med och bakade och hon gjorde nya hål när vi hade kokat dem! Men det var ett bra tips att snurra dem runt fingret, vi drog bara lite extra efter att ha gjort hålet med ett skaft.

Tur att det var mycket frö på dem så man inte såg hur ojämna de varSkrattande

[Asta]
0

Äh - det viktigaste är väl att de är goda! De är lite roliga att göra också.

Lärde mig en gång på en amerikansk sida att det är bra att kalljäsa dem i kylskåp över natten och sedan koka dem på morgonen och de blev väldigt fina när man gjorde så.

MonisN
0

Jag gjorde en poolish som jäste över natten, så det blev en väldigt fin deg. Gör man ingen poolish tror jag det blir bäst resulat att jäsa dem i kylen. Det gäller ju väldigt många bröd då de blir mer aromatiska med lång jästid.

[Asta]
0

*skrattar lite* du har fastnat för poolish nu.

MonisN
0

Ja, jag är fast i poolishträsketSkrattande Faktum är att det är Brunkans recept, och inte något poolishexperiment av migFlört

MonisN
0

#65 I New York åt jag Bagels med kanel som var supergoda, men jag har inte hittat något sådant recept. Russin och surdeg låter gott.

[TrevorS]
0

Inte för att vara sån, men kanske en ny tråd, börjar bli lite seg för min dator att öppna. Skrattande

DesK
0

Okej jag har startat en ny tråd så då låser jag denna Glad

/Désirée

Inlägget är låst för nya kommentarer