Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 10438 ggr
Mainebusters
0

Använder du köksmaskin?

Jag har ju fått för mig att jag ska börja baka nu, (har ju läst så mycket om allt de stoppar i köpebröden) och eftersom jag har problem med ena handen, så skulle jag ju behöva en köksmaskin.

Har varit inne på detta med bakmaskin, men vid närmare eftertanke så tror jag inte att det är något för mig. Vill nog ha en köksmaskin, som jag kan använda till många olika saker.

Vad använder du för maskin? Jag hade tänkt mig en röd Bosch, kostar ca 1500kr.

DesK
0

Jo vi är flera här som använder många olika köksmaskiner Glad

I tråden Elektrolux Assistent kan du läsa en del om det. Sedan är mitt personliga tips att man faktiskt kan klara sig bra med en lite större matberedare. De flesta recept går ju att minska ner till exempelvis halva satsen.

Det finns också en tråd om bakmaskin här inne. Bakmaskinen kan användas till mer än vad man tror. Självklart är den dock inte jämförbar med en matberedare eller hushållsassistent.

Man bör också kolla igenom vad som finns på marknaden av intresse, eftersom priserna varierar rätt mycket och en lite rejälare maskin är en ganska dyr investering.

/Désirée

Mainebusters
0

Tack för tips! En väldans trevlig sajt detta.. Flört

storost
0

Hej ock välkommen hit Mainebuster

Vi har en Bosch MUM4405 med olika tillbehör som köttkvarn, stenkvarn för sädeslag, korvstoppare och grönskaskärare och en Kenwood KM (den köpte vi till halva priset). Vi är jättenöjda med de två vi har.

Som det ser ut menar du Bosch MUM46R1 och den kan jag rekommendera! Den är starkare och bättre än våran. Min mamma hade sin MUM i över 15 år och hon bakade två gånger i veckan bröd som knådades med MUM:en.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Mainebusters
0

#3  Tackar!

Ja, det är MUM46R1 som jag tittat lite på. Men nu har jag surfat runt lite mer, och hittat denna Bosch MUM6N22 och nu vet jag varken ut eller in! Glad

storost
0

Den typen av köksmaskin (MUM6N22) har jag använt i svärmors sommarstuga, men jag har aldrig varit njöd med den. Men den brukar vara "ganska normal" här i Sverige. Jag föredrar den MUM vi har, men det är en smaksak.

Har du också kollat i "Komentarer" på sajten?

min egen hemsida.

Mainebusters
0

Menar du på Kommentarer på Elgiganten? Jag kommer inte åt dem.

DesK
0

Storost menar maskinen som visas i din länk i #4 alltså MUM6N22. Denna är tydligen rätt vanlig här i Sverige, men Storost tycker bättre om MUM4405 och MUM46R1.

/Désirée

Mainebusters
0

#7  Okej.. jag trodde Storost menade att jag skulle läsa kommentarer om maskinen..Skäms

storost
0

Ja, som DesK beskrev i #7

min egen hemsida.

Mainebusters
0

Okej, nu har jag beställt en sådan här: Bosch MUM46R1, jag litar på de recensioner som jag läst om den. Och eftersom jag inte är någon storbakare så ska den väl räcka till. Men jag måste köpa en pommes frites skärare till.. Det verkar ju kanonbra!

Men nu fick jag ju ett nytt problem! Jag har inga bakformar! Iväg och shoppa med mig… Flört

storost
0

Grattis till köpet!!

min egen hemsida.

Mainebusters
0

#11  Tackar tackar! Stackars familjen, nu måste de vara försökskaniner när jag bakat.. *fniss*

storost
0

De tror säkert på dig!Glad

min egen hemsida.

Mainebusters
0

#13  Hum, här är det misstänksamt mot allt som är nytt!

Gnidde
0

Grattis till din nya maskin. Inföskaffade själv en likadan i veckan på clas i sjön. Har i dag bakat mitt första bröd i maskinen det liger nu på svalning. Hämtade reseptet ur hemmets veckotidning, har även sett ett GI bröd i en tidning som jag skall provbaka efter helgen och ta med som gåbortspresent till min bror som nyligen flyttat in i närheten av där jag bor. Ha en skön Påskhelg önskar jag er all. SALASSO dina bilder är suveräna.

Hälsningar Gnidde.

Mainebusters
0

Tackar! Köpte min på OnOff.. först på Haléns, men jag annullerade den ordern, då jag hittade en vit på OnOff med mixer till. Och sedan hade jag lite rabatt så jag fick den till skapligt pris!

Gnidde
0

#11 Jag har använt svärmor som försökskanin och hon säager att brödet jag lyckats åstadkomma är gott. Så en får tacke och bocka för hon var en hejare på att baka när hon såg, nu är hon så gott som blind. Men pigg ändå.

Hälsningar Gnidde.

salasso
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Gnidde för bildresponsen!

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

smalin
0

Jag kikade in här efter att själv ha funderingar kring matberedare som går att baka i. Boschen ni nämner verkar vara lite tvärtom Glad - en köksassistent som går att ha som matberedare.

Men när jag kikade på Boschs websida så förstod jag inte riktigt - när man slår på "tillbehör" så hittar man till exempel "matberedartillsats" men på bilden ser det ju ut som om det ingår en matberedartillsats? här: http://www.bosch-home.se/MUM46R1.html

eller i alla fall ingår det ju några skivor - hur använder man dom ihop med maskinen om det inte är en matberedare?

Ni som har maskinen, vad är det som "ingår" när man köper grunden.

Jag vill kunna:

göra deg
vispa (grädde till exempel)
göra strimlor (som till vitkålssallad och coleslaw)
riva (ost med mera)
mixa (smoothies och typ broccolisoppa)
skära potatis i skivor (som till gratäng)

Kan den det eller vad behöver jag köpa till för att få den maskinen?

/Malin

smalin
0

funderade lite över denna Bosch också

http://www.tretti.se/hushallsapparater/matberedare_och_assistenter/koksassistenter/bosch-mum-6n16r1

men där är det oxå så många frågor om vilka tillbehör som egentligen ingår och vad man kan göra med maskinen…

MonisN
0

#19 Det du ser på bilden är det som följer med. De extra tillbehören är sånt du kan köpa till och ingår alltså inte. Jag håller med om att det var ganska förvillande eftersom matberedartillsatsen också innehåller samma skärskivor som ingår till maskinen. Om man inte köper till matberedartillsatsen har man inga knivar att hacka med, vilket jag tycker är en väldigt viktig detalj till en matberedare. För att få den viktiga detaljen får du betala 849 kronor extra plus att du får dubbla uppsättningar skärskivor.

Jag tycker det var ett ganska fult marknadsföringssätt av Bosch.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MonisN
0

#20 Den maskinen verkar aningen smartare val. Dels har den större bunke, hela 6,2 liter, och vill du ha extra tillbehör köper man bara det man vill ha och får inga dubbla tillsatser. Egentligen är det en ren assistent där man kan komplettera och göra den till matberedare också. Matberedartillsatsen kostar 849 kronor och verkar vara samma som till den andra maskinen. Fördelen med denna är ju att du inte får dubbelt av något. Ett bättre val enlig mig. Man kan göra stora degar plus att den fungerar till allt det andra man har beredaren till om man köper till insatsen. Allt är ju natuligtvis också en prisfråga vilket man väljer.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
0

Allt vad du ser på bilden ingår i köpet. "Samma" maskin, men svagare, har jag köpt och de grönsaksskärare följer med. Men det finns vissa modeller som grönsaksskärare inte följer med, därför finns de också som tillbehör.

Ovanpå "armen" på maskin finns ett lock. När man ta bort det, då ser du direkt anslutningen för skärdelen. Sen ställer du skålen bara bredvid och matar skäraren från ovan. Det är hur enkelt som helst.

Jag vill inte ha en annan maskin än den typ.Glad

min egen hemsida.

Mainebusters
0

Nu har jag fått min apparat, och diskat alla delar så att den är redo att användas. Men vad fasen vad svårt det var att få av bottnen på mixern! Men med lite hjälpmedel så..

Hade velat ha en röd, men eftersom mixern följde med den vita från Onoff, så valde jag det senare.

Nu måste jag införskaffa bakformar också.. På ICA kanske? Hum..

storost
0

Grattis till ny maskin! När det gäller bakformar, så titta noga på kvaliteten! Leta på internet om det finns möjligtvis tester om sånt.

min egen hemsida.

Mainebusters
1

Tackar!  Har du några tips på vad som är bäst i form-väg? Har haft aluminiumformar för länge sedan, och de slängde jag när de blivit buckliga.. Ska det vara alu eller teflon?

Har surfat runt lite och det finns fina, men uj, så dyra..

storost
0

Vi köpte Hackman brödbakformar och sen från Tyskland Kaiser. Kaiser är de bästa jag känner till, utom proffsredskap som är jättedyrt. Här hittar du de hos Amazon.de - de skickar i hela Europa.

min egen hemsida.

Mainebusters
0

Tittar lite på Hackman, det är sådana vanliga formar jag är ute efter, och de var inte så värst dyra heller!

Undras om de kan finnas i fabriksbodar med, som ex.vis i Vingåker.. ska nog ringa dit tror jag.

Mainebusters
0

I Vingåker hade de Kaiser, så det kanske blir ett besök där ikväll? Glad

storost
0

Va bra! Lycka till med bakformar!Glad

min egen hemsida.

Mainebusters
0

To be continued.. Flört

storost
0

Skrattande

min egen hemsida.

Mainebusters
0

Okej, nu är jag här igen.. jag vill göra köttbullssmet. Kan jag använda denna apparat till det? Fattar nada. Skäms Ska man då använda degkroken? Kanske bäst om gamla matberedaren får vara lite reserv..

DesK
0

Degkroken går utmärkt att blanda köttbullssmet med. Faktiskt är det bättre än med knivarna i matberedaren, eftersom knivarna ju skär sönder köttet och löken mer och mer, vilket inte degkroken gör. Till exempelvis korvsmet använder jag alltid degkroken Glad

/Désirée

Mainebusters
0

Tack för svar! Flört

storost
0

Som DesK redan skrev, går det utmärkt med degkroken!

min egen hemsida.

Mainebusters
0

Köpte några bakformar, Hackman. Nu när jag kom hem så såg jag att det faktiskt är billigare på www.dukatbord.se Känn mig lurad! Rynkar på näsan

Men man lär sig av misstagen. Flört

storost
0

Jo, alltid leta i internet och jämföra innan man ska köpa någonting.Flört

min egen hemsida.

Mainebusters
0

Så typiskt, jag kollar alltid annars på nätet. Men nu måste jag ha feltolkat prisskyltarna, för jag blev något snopen när det skulle betalas, men kom mig inte för att säga något.