Fröknäcke - Recept
Ett lite annorlunda recept i en receptfolder jag hitta i affären.
10 bröd
2½ deciliter filmjölk
25 gram jäst
50 gram mjukt smör
1 matsked brödsirap
1 tesked salt
4 deciliter grahamsmjöl
3-4 deciliter vetemjöl
1 deciliter solroskärnor
1 deciliter sesamfrön
1 matsked flingsalt
Sätt ugnen på 200 grader.
Hetta upp filmjölket till 37 grader och blanda med jästen.
Tillsätt smör, sirap, salt, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet, lite sparas till utbakningen.
Arbeta ihop till en smidig deg och jäs 30 minuter.
Ta upp degen på mjölat bord och dela i 10 delar. Kavla ut dessa så tunnt som möjligt till ovala bröd.
Kavla med kruskavel eller nagga bröden.
Lägg på bakplåtspapperklädda plåtar och pensla med vatten. Strö över solroskärnor, sesamfrön och flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen 10-15 minuter tills de fått färg och är spröda. Svalna bröden på galler.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Detta låter spännande! 
/Désirée

Ja jag tror detta kan vara gott om man har en buffé eller helt enkelt med lite god ost på.
Hälsningar
Louise

Det här måste man testa. Enda problemet som jag har när det gäller bröd som skall torka är att Jag har för små utrymmen.
Man kanske skulle ha en tork-lav, som jag brukar torka svampen på.(En ram med myggnät) som är otroligt bra till svamp i alla fall.

Men det stod inget om att dessa skulle torka Salasso jag tror de är ätbara när de fått svalna.
Hälsningar
Louise

Nä största problemet med den här typen av knäcken (har inte gjort just detta men liknande) är att det tar slut så illans fort eftersom det brukar vara sanslöst gott!
Men min erfarenhet är också att när de väl svalnat så har de torkat, alltså inte särskild torkning.

Salasso hårt bröd är ju tjockare därför behöver det längre torktid de här ska vara så tunna så tunna så
Hälsningar
Louise

Edit storost: översättning
Jag har bakat de också, men utan grov salt. Har bara grovt salt, men det stör mig mer än det nutjar. Men utan smakar det också mycket bra. De har varit lite förlänge i ugn, men det stör mig inte. Tack för receptet, det ska jag baka oftare.
Det är min middag i kväll med smör och kokat skinka - jag ser fram emot det.
Hälsningar Wolfgang
Habe es auch nachgebacken, allerdings ohne grobes Salz. Habe nur das ganz grobe Salz, was hier mehr stören als nützen würde. Auch ohne schmeckte es sehr gut. War einen Tick zu lange im Ofen, soll mich nicht weiter stören. Danke für das Rezept, wird öfter gebacken.
Wird mein Abendessen heute, mit Butter und gekochten Schinken - freue mich schon drauf.
Hälsningar Wolfgang

Fina Wopa kul att du gillade receptet.
Edit übersetzung Wopa die sind schön. Freut mich dass Du das Rezept magst 
Hälsningar
Louise

!