Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 10881 ggr
Mitralis
2009-11-29 21:11
4

Grädda rågbröd igen?

Undrar om det går att grädda klart en limpa som redan är gräddad. Vann den på julskyltningen idag men jag tycker att den verkar en aning tung och den känns inte helt klar.

DesK
2009-11-29 21:21
0

Nja, det känner jag mig tveksam till. Om brödet består av övervägande delen råg eller annat grovt mjöl behöver det mogna någon dag innan man skär upp det.

/Désirée

Mitralis
2009-11-29 21:24
1

Är rädd att det kommer att vara degigt och tänkte att man kanske kan göra som med sådana där som man köper och gräddar klart på 8-12 minuterObestämd

DesK
2009-11-29 21:28
0

Jag har inte den blekaste aning om det skulle funka. Kanske någon annan här vet något om detta?

Det jag vet är att riktigt grovt bröd tenderar att kännas degigt när man skär upp det för snart efter gräddning.

/Désirée

MonisN
2009-11-29 21:55
0

Kanske är det ett bröd som vinner på att mogna ett par dagar? Att grädda en andra gång går inte. Jag gjorde en gång ett försök, och då handlade det inte om timmar utan kanske 15-20 minuter efter att jag tagit ut det ur ugnen. Jag skulle nog virat in ditt bröd i ett par linnehanddukar till i morgon.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Mitralis
2009-11-29 22:15
0

Jag ska prova att låta det mogna. Tack för tipsenGlad

storost
2009-11-29 23:44
0

Vilken typ råg bröd är det? Är det fullkornsrågbröd, så behöver det minst 1 dag att mogna. Om det är redan mognad, så kan det var, att det är mycket saftig inuti. Grädda en annan gång det är vanligtvis inte möjligt, därför jästen dog redan.

Jag rekommenderar också som Mona att linda i brödet till i morgon.

//Stephan

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

salasso
2009-11-30 09:28
0

Hej! Jag har provat att grädda om bröd som var degigt och det fungerade inte, det blev bara hårdare på utsidan, men kärnan var lika degig, så det är inte ens värt ett försök.Tyvärr! Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd