Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 3888 ggr
salasso
0

Surdegstart och Bakferment

Jag har 3 surdegstarter i kylskåpet vetesur, rågsur och bakferment.

Igår förmiddag gjorde Jag så att Jag hällde bort allt utom 0,5 deciliter från var och en av de tre burkarna.

Och matade rågsuren med 1 deciliter ljummet vatten och 1 deciliter rågmjöl (stenmalet ekomjöl)

Matade vetesuren med 1 deciliter ljummet vatten och vetemjöl (stenmalet ekomjöl)

Matade bakfermentet med 1 deciliter ljummet vatten och 1,5 deciliter grahamsmjöl (stenmalet ekomjöl) alla mjöler från St.Hällsta kvarn, 3 mil från där Jag bor.

Igår kväll vid 23 tiden, kollade Jag burkarna med surdegstarterna och bakfermentet.

Döm om min förvåning, burken med bakfermentet hade utvecklats till 1/2 gånger större än rågsuren och vetesuren övriga, och mycket mer livaktig.

Jag har ju märkt detta tidigare i och med att jag hela sommaren och hösten bakat med just bakferment och fått otroliga bröd varje gång.

Det var därför jag gjorde testet igår, och under samma betingelser och fick så olika resultat.

Rågsuren och vetesuren utvecklades exakt lika mycket.

Jag vet inte, men fermentet måste utveckla helt andra ensymer och fler jästsvampar än råg och vetesurdegstarten.

Märk väl!

Jag har endast använt 20 gram av det torra bakfermentet sedan Jag köpte det ifrån Camilla Plum =  shop@fuglebjerggaard.dk i våras alltså en billig och god investering som ger ett otroligt smakrikt bröd.

Med bakfermentet bakar jag mest dinkel, vete eller vete-rågbröd, men även bakat med kamutmjöl med gott resultat.

Kamutmjöl =En mycket gammal släkting till Durumvetet

Smakrikare och påminner om vetet, men innehåller cirka 30% mer protein och fler vitaminer.

Kamutmjöl ekologiskt fullkornsmjöl finns att köpa hos Biofood 08-50020000 www.biofood.se

Finns det kanske fler medlemmar och bakarnördar som har samma erfarenheter som jag om bakferment?

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

Loucar
0

Intressant information Salasso har inte provat bakferment men blir ju sugen att göra det när man läser vad du berättar.Glad

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

DesK
0

Jag har ju ett annat slags bakferment från Tyskland.
Salasso, kommer du ihåg ungefär vad du fick betala för fermetet du skickade efter från Danmark?
Berätta gärna också hur du hittade det!
Kanske finns här fler som skulle vilja skicka efter bakferment.

/Désirée

MonisN
0

Camilla Plum hade ett bakprogram i tv i våras som hette "Bullar av stål", progaram 3:6. Där ägnade hon ett program åt just ferment.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

salasso
0

Tack för inlägget! Kunde inte gjort det bättre själv.

Kommer däremot inte ihåg vad det kostade men det kan man maila och fråga, på  shop@fuglebjerggaard.dk

Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd