Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtillbehör
Läst 144 ggr
Caeli
2

Gryta att baka i

Tänkte att jag skulle baka ett grytbröd. Har en gammal gryta (arvegods efter min mamma) i äldre modell. Svart, oval med lock men är osäker på om den skulle kunna passa till ändamålet. Vet inte hur många grader den tål eller om den ens är ugnssäker. Någon som vet? Tror att modellen var ganska vanlig på 60- och 70-talen.

Hittade en likadan på Tradera som jag länkar till. Det är den stora grytan i auktionen. 🙂

[https://www.tradera.com/item/342540/503334822/svart-emaljerad-stekgryta-mindre-gryta]()

Köp och sälj Grytor - hushållsartiklar enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
  • Redigerat 2022-02-10 20:36 av Caeli
DesK
2

Det är en emaljerad gryta, så den ska tåla att användas i ugnen. Det går säkert bra att baka i 😊 Jag har bakat i min emaljerade gjutjärnsgryta med gott resultat. Om du har en lergryta stående, så funkar det bra att baka i den också. Den måste blötläggas ock oljas in ordentligt. I den emaljerade grytan använder jag bakplåtsduk eller bakplåtspapper. Berätta gärna hur det går för dig och vad du bakar i din gryta! 😊

/Désirée

Caeli
3

#1: Tack! Då ska jag försöka mig på det här någon dag.

Carmarino
2

Det som brukar kunna ställa till med problem är knoppen på locket. Inte alla knoppar tål hög ugnsvärme.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Soligajag1
1

#1:
Tack för ditt tips om att baka i en gryta , 😊 Jag har en lergryta ,då kan jag ta den , ska se om jag kan hitta nåt recept på ’ baka grytbröd ’ 😆

HH 🙂

Carmarino
1

#4: Här finns ett enkelt grytbröd som dessutom blir jättegott. Om man vill kan man byta ut lite av vetemjölet till ett lite grövre mjöl, typ grahamsmjöl.

https://brinkenbakar.se/knadfritt-grytbrod/

Finns även lite om brödet här, där jag har testat med lite olika mjölsorter och även med rivna morötter:

https://matbrod.ifokus.se/discussion/1495154/recept-pa-knadfritt-grytbrod

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Supergott bröd med få ingredienser och ingen kan gissa att du inte knådat degen en sekund.
  • Redigerat 2022-02-12 16:13 av Carmarino
Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Jag känner en kvinna som brukar bara i lergryta och snacka om att brödet blir supergott!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu