Tips på mer smak i matbröd? (jästbröd)
Postade i går ett foto i Senaste bakade på matbrödet jag bakade i går. Ett helt okej bröd, vetemjöl, fint rågmjöl, 5 deciliter vatten, salt, 1½ deciliter solroskärnor, 2 teskedar brödkryddor och 1 matsked brödsirap.
Men det är lite som att det känns som att det är ett bröd jag bakat på gröt. Tyckte att det luktade så mycket av brödkryddorna medan de jäste, men nu smakar det just inget av det tycker jag.
Det är ett bröd som funkar fint med pålägg, men ja, jag tycker nog ändå att det blev lite tråkigt. Varför smakar det inte mer? Tog jag för lite kryddor, för lite sirap? Ska jag göra nåt annat?
Jag har inte "vita fingrar"
direkt, till exempel får jag inte det här med surdegsgrund att funka riktigt, men nog borde jag väl kunna lära mig att baka ett jästbröd som smakar mer än hästfoder. Typ. 
Jag föredrar honung i bröd i stället för sirap, men då har jag egen honung från mina föräldrar också. Använder sällan kryddor alls i mitt bröd men jag tycker det blir smakrikt ändå. Farinsocker är också gott som sötning.
Ett tips är att låta brödet jäsa länge, gärna kalljäsa en gång över natten och sen en gång till, rumsvarmt. Om man låter brödet jäsa länge utvecklas smakerna i mjölet mycket mer. De behöver lite tid. Ett annat tips är att låta degen jäsa över natten inne. Men då är det bra om den är lite lösare/kladdigare och så tar man bara lite jäst, som en ärta ungefär. Jäser på ett varmt ställe i 12-20 timmar. Sen lägger man över det i en form, låter det jäsa upp och gräddar. Det blir som surdegsbröd utan surdeg. Glöm inte salt, för lite salt gör också brödet smaklöst. Jag bakar dessutom oftast på olivolja, för det ger också lite karaktär.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ett tips är att stoppa andra kryddor i. Min sambo älskar när jag har rosmarin i brödet till exempel. Oregano eller timjan skulle säkert också gå bra. Jag brukar använda färska kryddor så vet inte om torkade kommer fram i smaken.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tack för era tips, jag noterar och gör nya försök. 
Vad man har i brödet beror också på vad för sorts bröd det är, ljust eller mörkt, grovt eller fint. Ost är en god smaksättare i ljusare bröd, liksom soltorkade tomater. I grövre bröd är det gott med olika torkade frukter och bär. Tranbär tycker jag själv är väldigt gott i till exempel danskt rågbröd. Man kan också ha i äpplen, antingen i små bitar eller rivna. Jag har gått över till cane syrup istället för vanlig sirap, men svensk honung smakar godast. Att jag använder svensk beror på att den har bättre jäsegenskaper än utländsk.
#5 Jättebra att lära sig om!