Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 7309 ggr
Sessan1
0

En fråga OM *hästbröd*

Hej på er här!

Det ska tydligen ha funnits förr, något bröd som hette: *Hästbröd*

Har någon här hört talas om det, och i så fall finns det något recept på det?

Min sambo håller på att läsa en historiebok där det står att dom ska ha ätit *hästbröd*

Jag har då ALDRIG hört  talas om detta bröd.-

Tass/

Sessan

PS

vet inte vart detta inlägg passar  bäst

så jag la in det här på:

*bakprat*

MonisN
1

Hästbröd var något nytt för mig med! har aldrig hört ordet förut, hoppas någon annan har för det skulle vara kul att veta vad det är.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
1

Jag vet bara att man har tidigare givit torrt bröd till hästar och får, nånting annat känner jag inte.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Asta]
0

jag tror att det var ett bröd man bakade som man kunde mata hästar med. Det var torrt och väldigt grov, med nästan hela frön. När det var lite ont om mat doppade man det i vatten eller mjölk och åt det själva.

[TrevorS]
1

Hästbröd är ett rätt grovt bröd som bakades speciellt för hästar, för att vi ska kunna äta det måste doppa dem i vatten eller blötlägga dem en stund innan vi ska äta dem.

Hästbröd:

5 deciliter vatten
8 deciliter rågsikt
3 deciliter vetemjöl
25 gram jäst
1 matsked kummin
2 teskedar salt

Gör så här:
Mät upp vatten och smula ner jästen, rör runt tills jästen löst sig, blanda sedan ner resten av ingredienserna. Låt sedan jäsa i 1 timme. Värm ugnen till 275°C. Dela i 20-25 delar, kavla ut till tunna och runda kakor, grädda i 4-5 minuter tills kakan fått en fin färg. Låt dem svalna och sedan torka i några dagar tills de blivit hårda i rumstemperatur, eventuellt hängandes.

[Asta]
0

#4 Fast jag har fått lära mig att det är ett riktigt grovt bröd. Det receptet du har där är ju nästan ett fint bröd.

[TrevorS]
0

#5. Jag rotade fram bland några gamla recept och hittade detta. Det är ett gammalt recept, det är möjligt att det finns fler recept, kanske med havre i och liknande. vågar inte yttra mig så mycket, jag kan itne näringsvärdet för hästar. Det brödet skulle kunna ges under korta perioder om de hade dåligt med foder eller på slutet av vintrarna. I värsta fall om de själva hade problem kunde de blöta brödet och äta det själva. Hört historier av gamlingar.

Men jag vet nog inte mer än dig.Skrattande

[Asta]
0

Det är samma sak här, bara hört, men enligt det jag hört var det hela korn i. Det kunde också vara bönor och annat i. Inte ett rent mjölbröd. Men jag ska inte protestera för mycket för jag har bara gamla historier att gå på.

[TrevorS]
0

Att det är hela korn har jag inte svårt att tänka mig. Bönor vågar jag inte svara på. Bruna bönor har jag för mig har funnits länge i Sverige sedan konserven kom hit. Men vet inte om de hade det i matlagningen. Jag ska se om jag hittar någon fakta om det.

[Asta]
0

med bönor menar jag baljväxter. Jag tror ändå inte att det recept du lagt in är ett hästbröd. Det är ju ett helt vanligt bröd. Rågsikt tror jag inte ens man hade. Rågsikt är en blandning av vetemjöl och råg - det skulle jag tro är en ganska ny uppfinning.

[Asta]
0

Nu var jag tvungen att gå ut och leta på nätet istället bara för att gå på mitt eget dåliga minne. Två varianter hittar jag. I den ena varianten säger de att det bakades av korngryn, baljväxter och linfrö. I den andra varianten, som jag hittade fler gånger så den kanske känns mest sann, skriver man att det bakades av havremjöl.

MonisN
1

#10 Jag kan absolut inget om detta, men jag skulle kunna tänka mig att båda varianterna är riktiga. Korngryn var ju något som användes mycket förr i tiden. Säker också baljväxter, linfrö och havre.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Asta]
0

#11 - jo visst är det så. Innan man utfordrade djur med havre så brukade de få korn. Havre är ju en något nyare gröda än korn. Men jag vet faktiskt inte. Det är bara mamma som pratat om sådant. Hon har inte heller varit med om det, men hennes farfar hade en gård och det är därifrån hon berättat. Man tog med sig hästbröd till hästarna ut i skogen. Fast å andra sidan var det i Finland så det kan ha varit annorlunda.

storost
1

#4 Möjligtvis finns det en ingrediens till, som de har glömt när du har fått receptet. Vätskaandelen - jämförd med mjölet - är ganska hög (70%) och då blir det en ganska mjuk deg. Jag gissar att det var inte rågsikt, det skulle vara rågkross istället.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

#10. Du kan inte länka till sidorna, vore spännande att få läsa lite om brödet.Skrattande

#11. Jo korngryn var vanligare förr som man förvällde under natten innan bak, även bak med havre då man gjorde mycket grötbröd och gröt. Linfrö och baljväxter vet jag inte hur det var, men visst använda men dessa produkter men vet inte hur det såg ut i Sverige.

#13. Mycket möjligt det kan också vara uppdaterat, jag har inte ätit brödet men när det torkat ska det bli hårdare än knäckebröd och inget som är så bra för tänderna. Receptet är från 40-50'-talet.

[TrevorS]
1

Hittade i en till kokbok Hästbröd/Hästkaka:

4 deciliter grovt mjölmix
1 deciliter socker
2 teskedar bakpulver
1 tesked kardemumma
1,5 deciliter vatten
3 matskedar hackad mandel

Blanda ihop alla ingredienser förutom mandeln och knåda i 5 minuter, lägg på mandeln och knåda i någon minut också. Smörj och lägg i en form, grädda på 200°C i cirka 35-40 minuter.

DesK
0

När vi hade hästar gav vi dem ofta, de torra brödkanterna som ingen i familjen ville äta + helt vanligt knäckebröd Glad

/Désirée