Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 12462 ggr
MonisN
2010-06-18 00:33

Vildjäst på äpplen - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här gjorde jag min äpplejäst!

500 gram vatten, 35º

250 gram äpplebitar, helst utan skal om de är besprutade

50 gram svensk honung

125 gram socker

  1. Blanda allt i en stor glasburk och skaka tills sockret och honungen har löst sig.
  2. Förvara den helst på varm plats, gärna 26-30º. Har du ingen sån plats kan du ställa den i ugnen med endast lampan påslagen.
  3. Sätt på ett lock och skaka burken 1-2 gånger per dag.
  4. Jästen är färdig efter 4-6 dagar, eller när den skummar och luktar alkohol.
  5. Sila vätskan och spar den. Den håller flera månader i kylskåp.
  6. På vätskan kan du nu starta en vete- eller rågsurdegsgrund.
  7. Äpplena kan du med fördel baka på!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2010-06-18 00:41
#1

Nu är det dags att starta en vildjäst på äpplen!  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-06-18 00:44
#2

Det är ju ganska lätt gjort bara man får tummen urFlört

Jästen på bilden har redan jäst färdigt, så skummet har försvunnit.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-06-18 01:06
#3

Great. Måste jag testa någongång snart, har massor av IKEA-burkar så jag får dra fram några. Inte tänkt på att man kan använda dem.

Får man vara lite fräck och fråga om någon kan få till receptet på ett ungefär i deciliter, vi har tyvärr inte någon matvåg här hemma.

storost
2010-06-18 10:20
#4

Tack för receptet Mona, det sak jag prova.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-06-18 11:58
#5

#3

5 deciliter vatten, cirka 4 äpplen, 2 rågade matskedar honung och cirka 1½ deciliter sockerGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-06-18 14:22
#6

#5. Tackar så mycket.

Annons:
salasso
2010-06-18 16:26
#7

KUL Mona! Det skall jag prova med det snaraste. Vilken underrbart vacker burk du använder.Flört

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

MonisN
2010-06-18 21:52
#8

#7 Det är en vanlig Ikeaburk! Har aldrig tänkt på att den kanske är vacker, men när du säger det så är den kanske detGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2010-06-20 21:23
#9

Jag matade min lite trötta surdeg med äpplejästen istället för vatten, och den blev kanonbra! Detta kan jag verkligen rekommenderaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-06-20 21:28
#10

Vilken smart idé! Glad Det ska jag testa framöver.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-06-20 22:55
#11

Det ska jag tänka på. Mycket bra ide! Skrattande

MonisN
2010-06-21 00:11
#12

Det var en chansning jag gjorde som funkade väldigt bra. Jag matade både vete och rågsuren med äpplejästen. Rågsuren hade pyst ur burken i morse! Så vaken har den nog aldrig varit!!

Jag har satt en ny vetsur på äpplejästen, men tänkte att jag provar väl med den gamla också innan jag slänger den. Nu får den leva ett tag tillGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2010-11-30 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Igår var min nya äpplejäst färdig, så jag satte en ny rågsur på den. Detta är ett suveränt sätt att få en livlig surdegsgrund. Kan rekommenderas!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2010-11-30 21:45
#14

Får nog snart testa att göra en ny vildjäst. Försökte med vinbär i somras men det jäste aldrig Skäms Vill ju så gärna få till en vildjäst jag också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-11-30 22:17
#15

Det är faktiskt väldigt lätt med äpplen, speciellt nu när det finns svenska äpplen som jäser väldigt bra Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-11-30 22:26
#16

Undrar varför de svenska äpplena jäser bättre än andra? Jag försökte som sagt göra vildjäst av vinbär, men det gick åt skogen Gråter

Då gäller det bara för mig att se till att jag har tillräckligt med äpplen hemma, numera har vi ju en äppeloman hemma här Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2010-11-30 22:28
#17

när man gör vin av vinbär, då tar det över ett år!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-11-30 22:30
#18

Många svenska äpplesorter passar mycket bra som matäpplen och är ganska unika i sin sammansättning efter vad jag har hört. Det går åt cirka 3 normalstora äpplen till jästen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-11-30 22:32
#19

Jag antar att alla ekologiska äpple går lika bra.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-11-30 22:37
#20

#19 Det gör det! Utlänska äpplen går naturligtvis också, men när det finns svenska föredrar jag det.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2010-12-01 09:00
#21

DesK hur gjorde du när du gjorde de med vinbär? Krossade du dem?

Äpplerna kan bli problem med just utländska, vet inte om de besprutats på något vis eller utsatta för något? Haft samma problem.

Anterrabae
2011-04-17 10:09
#22

Jag skulle göra mjölksyrade morötter för ett par veckor sen. Allt gick väl bra och jag gjorde efter konstens alla regler. Nu igår ansåg jag att det borde vara klart.

De hade jäst. Startat en vildjäsningsprocess, med bubblig alkoholsmak som följd.

Undrar om man kan baka på den om den får stå ett tag till och förmera sig!? Smakar inte direkt illa, bara inte mjölksyrat, utan jäst.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-04-17 10:34
#23

Står den ett bra tag till dör jästsvamparna ut och samlar sig på bottnen och det blir bara alkohol kvar, precis som när man gör vin. Skrattande

Anterrabae
2011-04-17 11:53
#24

Så länge kommer den inte stå! Flört

Jag får se om jag bakar på den, jag har ju en annan vildjäst i kylen oxå.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

koko
2011-09-27 09:15
#25

Men funkar äppelvildjästen verkligen att baka på? Helt utan köpejäst? Hur blev brödet i så fall? Jag har ju bakat utan jäst på enbart surdeg och då blev brödet bra kompakt.

Kommer prova i vilket fall, enkelt recept. Och spännande!

DesK
2011-09-27 09:19
#26

Ja det funkar att baka med bara vildjäst eller bara surdeg, men jästiderna blir längre Glad

Nu har vi massor av äpplen, så jag ska sätta en sån här omgång snart Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-09-27 09:32
#27

#25. Visst gör den det, som DesK säger det går att baka på vildjäst och bakjäst, ursprungligen bakade man endast på vildjäst då man inte hade "bakjäst" som vi köper i affären idag (som är odlad).

Degen brukar behöva jäsas längre med surdeg eller vildjäst. Jag gjorde en gång vildjäst på maskrosblommorna, den jäste bröd lika snabbt som vanligt bakjäst.

Annons:
MonisN
2011-09-30 10:27
#28

#25 Att bara ta vildjäst istället för jäst har jag aldrig provat. Det går säkert, men som DesK och TrevorS säger så tar det mycket längre tid innan det jäser. Man måste också ha bra kraft i vildjästen för att det ska funka. Oftast startar jag mina surdegar med vildjäst för att få igång dem bättre. Att blanda i någon matsked vildjäst i matningen är också perfekt. Dessutom ger det en god smak.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


koko
2011-10-06 19:39
#29

Okej har satt vildjäst. Har surdeg på rågmjöl på gång dessutom. Om jag vill prova att baka bara på vildjästen, hur mycket krävs det för att jäsa upp en limpa? Tänker att jag måste låta degen stå o bubbla rätt länge innan den jäser upp?

Berätta hur ni gör som lyckas med vildjästbak.

Och ni som bakar med både vildjäst och köpejäst, hur mycket använder ni av vardera och hur gör ni? Behöver tankestoff Flört

[TrevorS]
2011-10-07 11:13
#30

#28. Jag brukar fuska och ha i något gram med bakjäst bara för säkerhetens skull. Har misslyckats någon gång, men får ändå den goda smaken av vildjästbröd.

#29. Det beror på vilket bröd du bakar, regel är att degen bör vara lösare för att orka resa sig. Gör man den för fast tar det betydligt längre tid att jäsa. Personligen gillar jag baguetter vilket jag oftast kör på den degen och jäser under natten, går att grädda som vanligt bröd istället, dock blir det oftare lite mer hål än tänkt, men så blir det när man viker den. Ska se om jag kan hitta receptet, ska vara publicerat här.

koko
2011-11-07 10:18
#31

Det gick bra att baka på enbart vildjäst för mig! Gjorde "lätt" deg med mest vetmjöl så den skulle orka resa sig. Den fick oxå jäsa en hel dag. det blev luftigt och fint. Dock fanns lite söt smak kvar som jag inte gillar…

Provade oxå att göra muffins på själva äpplena. De var mosiga nog att jag kunde mosa bort skalen och gojsa till dem till en gröt. Det blev jättegott! Kul.

[TrevorS]
2011-11-07 10:33
#32

Kan tänka mig det, blir riktigt gott, man får lite fluffigare muffins av dem också. Skrattande

MonisN
2011-11-07 23:11
#33

#31 Roligt att du lyckades att använda bara vildjästen som jäsmedel. Hur mycket tog du?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


koko
2011-11-08 10:51
#34

Nån deciliter typ. Och en hel dags jäsning! Och mest vete i degen. Prova!!!

Annons:
koko
2011-11-08 11:13
#35

Och då bakade jag bara en limpa. Liten sats på kanske 2,5 deciliter degvätska istället för som vanligt - för mig - 5 deciliter.

MonisN
2011-11-08 12:30
#36

Tack, jag ska prova detta någon gång. Lägg gärna in receptet ifall fler vill prova att jäsa bara med vildjästGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-11-08 12:36
#37

Får man se bild också?

koko
2011-11-09 18:06
#38

Uppätet. Nästa gång. Ungefär gjorde jag min testlimpa:

Lite surdeg på råg (kanske nån deciliter, vad som stod i köket, typ)

Degvätskan var cirka 2-2,5 dl ljummet vatten

en slatt av vildjästen, kanske en deciliter

Blanda samman med lite vetemjöl så det blir en seg, kletig deg. Arbeta degen minst 10 min för hand, dra ut glutentrådarna. Här blev degen genast jättesmidig och seg. Misstänker vildjästen för så snabbt brukar det inte gå?

Efter det slattar jag över lite oliv eller rapsolja beroende på vad man gillar för smak. Arbetar in oljan.

Låter jäsa övertäckt med plastfilm i ett dygn i rumstemp.

Nästa dag tog jag fram degen som jäst upp till dubbel size, arbetade ut den som vanligt, lade i vanlig smord form, lät jäsa igen så den blev lagom hög igen, grädda som vanligt.

Det blev luftigt och hade rejäla luftbubblor. Använde vetemjöl så degen inte blev för svårjäst. Liten smak av sötma dock som var kvar i från den mycket söta jästvätskan.

MonisN
2011-11-09 22:07
#39

Du har alltså använt surdeg också. Jag fick uppfattningen att du bara använd vildjästen som jäsmedel. Det förklarar nog att den jäste till dubbel storlek.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


koko
2011-11-10 23:34
#40

Jaha. Ja lite surdeg tror jag att jag hade. Borde prova utan. Kanske kombinationen som gjorde susen.

MonisN
2011-11-11 08:25
#41

Berätta gärna hur det går om du jäser med endast vildjästenGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
koko
2011-11-13 01:53
#42

Okej, fast nu har jag inte så mycket. Får sätta ny!

MonisN
2011-11-13 23:28
#43

Ja, det får du göra! Vildjästen håller sig ett par månader i kylen Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-11-13 23:56
#44

Vildjäst går att spara i många år så länge man matar den.

MonisN
2011-11-14 00:26
#45

Vad matar du en vildjäst med?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-11-14 16:03
#46

Här var vildjäst på potatis Glad

Länk till blog om potatisjäst

Jag tycker kanske att de går över ån efter vatten, genom att koka potatisen först. Men Vad säger man, alla sätt är bra…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-11-14 17:34
#47

Potatisjäst går super, men det som kan vara problem är att den är svår att lagra då det lätt bildas jästsjukdommar, men det tar ju några veckor innan.

Anterrabae
2011-11-15 00:35
#48

Man får kanske göra lite, så man bara bakar några gånger på det, och gör nytt ofta om man gillar det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
koko
2011-12-16 00:37
#49

Har satt en liten deg, ungefär till en liten limpa på enbart vildjäst från receptet ovan, ljummet vatten, salt, matolja, vetemjöl och lite rågsikt. Låter jäsa ett dygn! Spännande att se för nu har jag ingen surdeg alls i. Degen känns mycket seg, trådig och fin. Återkommer!

koko
2011-12-17 00:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Jäst på enbart viljäst - ingen surdeg och ingen skillnad från när jag hade surdeg! Till denna lilla limpa tog jag en knapp deciliter, allt jag hade kvar i från oktober när jag satte jästen - Kanon. Bevisar att man kan baka väljästa bröd på vildjäst (ja varför inte egentligen?)!

Jäst över natten, sen var den mycket trådig och luftig. Knådade om och lade i form och lät jäsa tills den såg lagom stor ut. Gräddade i gasugn.

DesK
2011-12-17 09:30
#51

Koko vilket fint bröd det blev Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-12-17 13:53
#52

#50 Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Ser ju väldigt bra ut. Hoppas det var lika gott som det ser ut Tungan ute

Har du lust så skriv gärna in receptet i egen tråd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


koko
2011-12-17 19:15
#53

Ja, för visst 17 jäste det!!! Det var gott. Bra smak. Vet inte om det berodde på lång jästid eller på vildjäst. Tror inte vildjästen påverkar mycket mer än att det kan bli lite sött bröd. Det är lite synd för jag vill ha osötat bröd för det mesta. Men det var saftigt, jämnt och luftigt innuti och gott.

Mitt recept kommer att bli ganska flummigt för jag bakar som jag skrev ovan: typ en kopp ljummet vatten (motsvarar för mig en limpa på 2.5 dl degvätska) sen mjöl i olika blandningar, salt och fett: "en slatt" olja eller en "klump" smör eller margarin av nåt slagGlad

MonisN
2011-12-17 20:07
#54

Att det blev extra gott berodde säkerligen på en kombination av lång jästid och vildjäst. Långa jästider ger ett smakrikt bröd. Om du bara använde 1 deciliter av jästen så borde det inte bli väldigt sött av det. Kände du mycket av det söta?

Nästa gång jag har en nygjord vildjäst ska jag prova att baka bara på den. Det får bli efter julhelgernaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: