Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 2241 ggr
Sessan1
0

en fråga om degen

Ni som bakar matbröd, håller ni på att slita och dra i degen efter att den jäst klart?

Har hört att man kan ska göra det, om degen ska bli bäst.

låter även degen gå en stund i bunken oxå.

Tror det är mest bagare i så fall som gör så, eller?

Jag brukar bara knåda degen tillräckligt innan jag bakar ut mina matbröd, så hur gör ni?

Tycker det går lika bra det

DesK
1

Det beror på vilket mjöl jag använder. Om jag använder vanligt standardvetemjöl + något grovt mjöl, så arbetar jag degen cirka 10 minuter med maskin, låter degen jäsa i bunken, tar upp den, knådar den lätt och formar bröden, låter jäsa och gräddar den sen.

Om jag använder specialvetemjöl, med eller utan annat grövre mjöl, då arbetar jag degen i maskinen i cirka 20 minuter, låter jäsa, knådar degen genom att platta ut den på bänken och vika ihop den och platta ut den några gånger, låter jäsa igen och gräddar till sist.

Äldre bakrecept rekommenderar att man bara knådar degen tills allt är väl blandat, medan nyare recept rekommenderar lång knådningstid. Detta beror på att förr fanns det bara det svaga standardvetemjölet för oss konsumenter att köpa. Detta mjöl tål helt enkelt inte en alltför lång bearbetning, då blir bröden platta. Med det starka specialvetemjölet är det tvärt om, det ska bearbetas länge för att bröden ska få bra höjd.

De flesta proffsbagare använder mest det starka specialvetemjölet till matbröd och även vetebröd, men däremot använder de standardvetemjölet till småkakor och sockerkakor med mera.

/Désirée

Sessan1
0

jaha ok då vet jag.

Jo klart jag brukar ju oxå bearbeta degen ordentligt innan jag låter den jäsa den tid som ska vara.

Jag använder ju mest vanlig vetemjöl när jag bakar matbröd, men då kan jag alltså använda vetemjöl special oxå. Ska testa det nästa gång jag bakar matbröd. Ibland har det hänt att jag har använt vetemjöl special, men har inte tänkt så mycket på skillnaden.

Tack för tipset.

DesK
0

Skillnaden märks mest när man bearbetar degen länge i maskin Glad

/Désirée