Rågbröd med surdeg - Recept
Detta är ett mustigt och mycket smakrikt bröd eftersom det innehåller både fördeg och surdeg.
2 bröd
Dag 1:
POOLISH (FÖRDEG)
3 gram jäst
250 gram vatten
250 gram fint rågmjöl
Dag 2:
BORTGÖRING
10 gram jäst
250 gram vatten
cirka 650 gram vetemjöl special eller Manitoba
250 gram uppfriskad rågsurdeg
10 gram honung
20 gram havssalt
Blanda ingredienserna till poolishen och rör till en jämn smet. Täck med plast och låt stå i rumstemperatur 20-24 timmar.
Dag 2:
- Blanda alla ingredienser plus poolishen utom saltet i din assisent och kör på låg växel i cirka 10-12 minuter. Häll därefter i saltet och kör ytterligare 4-5 minuter.
- Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock och låt vila i 2 timmar. Stöt samman degen efter halva tiden.
- Lägg upp degen på mjölat bord och dela den i två bitar. Vik ihop bitarna lätt utan att trycka ut luften och lägg dem i väl mjölade jäskorgar. Får du inte plats att grädda båda på en gång så sätt den ena i kylen täckt med en bakduk.
- Värm ugnen till 275º. Låt gärna en plåt värmas med som du ska grädda bröden på. Häll samtidigt en kopp vatten i en folieform eller annat kärl som du låter stå på ugnsbotten. När ugnen blivit varm, lägg upp degen på den varma plåten och sänk temperaturen efter 5 minuter till 220º.
- Efter cirka 20 minuter sticker du in en stektermometer i brödet och vädra ut ångan. Upprepa vädringen med jämna mellanrum tills brödet är klart vid 97º.
- Har du en deg i kylen så upprepa proceduren i punkt 4, men tag ut degen och låt den stå i rumstemperatur tills ugnen på nytt är varm.
Gillar man fruktbröd så kan man tillsätta torkade fikon eller aprikoser i mindre bitar som man blött upp 30 minuter i kallt vatten. Slå av vatttnet och låt frukten torka, eller torka den med ren handduk eller hushållspapper. Tillsätt frukten samtidigt med saltet.
Källa - ursprungsrecept: Jan Hedh.
Det ser jättegott ut! 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack Ida! Det är verkligen mycket gott!
Mona det ser så fint och gott ut! Verkar vara ett bra recept 
/Désirée
#3 En av de bättre av Hedhs som jag provat. Du får testa 

Jag har inte bakat mycket alls av Hedhs recept. Tack, det ska jag testa
!

Det låter gott och ser smaskigt ut Mona!
Vänliga hälsningar Stephan
Detta brödet har lång hållbarhet. Det vinner faktiskt på att mogna ett par dagar.