Hur förvara bröd?
Hur förvarar du ditt bröd?
Jag ställer mina nybakade bröd med snittytan ner mot en skärbräda och sen virar jag runt ett par rena kökshanddukar, då bevaras skorpan hård. Brödet håller sig fint utan att bli hårt i ett par tre dagar (om det hinner bli så gammalt)! Plastpåsar använder jag enbart till så kallade danska rågbröd som ska vara lite mjukare.

Jag stoppar mina bröd uppskuren i frysen. Sen tar jag ut en eller två skivor och rostar dem. Annars är det plastpåsen som gäller.
Vänliga hälsningar Stephan
Det beror på vad för bröd det är. Bröd med lite hårdare skorpa förvarar jag stående på snittytan, annat mjukare bröd i plastpåse och knäckebröd i korg ovanför kyl /frys. Eftersom familjen är rätt petig med att det mjuka brödet inte får bli äldre än 2 dagar fryser jag det som inte går inom denna tid i skivor, så kan var och en ta fram så mycket man vill och tina i brödrosten 
/Désirée

Blir nog oftast plastpåse. När ena sonen är hemma byts de ut mot mormors gamla kökshanddukar. Såg att någon sytt en tygpåse av gamla kökshandukar just till förvaring av bröd. Nästan som gympa- och slöjdpåsarna vi hade i småskolan förr i tiden.
Jag har en brödpåse i tyg med perforerad plast på insidan, men jag tycker ändå att bara handdukar är bäst. Men du gav mig en idé nu! Jag ska sy en dubbel hätta att trä över brödet när det står på högkant på skärbrädan. Dom här handdukarna jag virar runt ser så tråkigt ut. Tack för den idén
Kom på finns tråd om detta innan:
kom på jag har ju också frågat:
Den tråden hade jag glömt
Kom på det när jag tänkte svara att jag fick en dejavu. 

Detta är ju lite roligt!
Då kan vi se hur våra svar förändras över tid.
/Désirée
jo, jag märkte att jag tyckte påsen med den perforerade plasten var bäst då, men nu har jag ändrat mig 
Och jag hade ju brödburk tidigare, men den har jag inte längre + att nu är ju tjejerna så stora att de också har synpunkter på hur vi gör med brödet.
/Désirée

Minnet är numera bra men mycket kort
. Tygpåsarna kom upp i båda svaren i alla fall men än har jag inte sett röken av dem här hemma
. Dock är ju tanke och handling inte riktigt samma sak
.
#11 Så sant! Tror jag får formatera om hårddisken och skaffa större minne på den dator som sitter på halsen 
#12 Detskulle jag också behöva göra!
Allvarligt talat så tror jag att vi har blivit alldeles för bekväma och att det är det som gör våra minnen sämre. Förr kunde jag massor av telefonnummer och adresser utantill, men nu har man ju allt i mobilen, hemluren och datorn, så man behöver inte memorera det
Ursäkta att det blev lite utanför ämnet!
/Désirée
i påse, oftast. Eller i skivor i frysen, i alla fall när det gäller mitt bröd. Det är ju varierande åtgång då jag periodar med brödätandet. Bra att ta fram när man vill och behöver.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade