Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 11234 ggr
MonisN
0

Senast bakade #9

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här surdegsbrödet med cheddarost och valnötter har jag bakat idag. Riktigt gott var detTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
0

Å vad det ser smarrigt ut Tungan ute Måste testa att ha valnötter i brödet framöver Glad

/Désirée

MonisN
0

Det man ska tänka på med valnötter i surdegsbröd är att inte knåda med dom för länge. Max en minut i slutet räcker så dom precis blandar sig med degen. Risken är annars att man får en tråkig violett färg på inkråmet. Smaken påverkars inte av färgen, men det ser inte så roligt ut.

Stephanie
0

#2 Varför blir det en sån färg? Brukar baka med valnötter rätt ofta, dock inte surdegsbröd, men jag har aldrig sett någon konstig färg på brödet? Förvånad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

MonisN
0

Det är nån kemisk reaktion mellan valnötter och surdeg, men om man har in dom i degen precis det sista så brukar det gå braGlad

Stephanie
0

Ah… Då förstår jag. Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

zissi
0

Länge sedan jag bakade med valnötter, men det är gott. Dina bröd Mona ser ut att komma från ett fint bageri. Bravo!

Dagens brödbak: Enkla ljusa brödet från Martin Johanssons senaste bok Enklare bröd.

Ett vikbröd. Ingen knådning alls. Bara röra ihop degen (20 gram jäst, 600 gram kallt vatten, 780 gram vetemjöl special, 15 gram salt) och sedan jäsa-vika-jäsa-vika-jäsa-vika-jäsa och till sist grädda i 250 grader i cirka 30 minuter. Tog nog 5 timmar allt som allt att baka brödet. Inget snabbröd precis.

Jag gjorde dubbel sats av receptet men bara ett bautabröd i stället för två normalstora. Måttet blev 42 centimeter x 27 centimeter på de bredaste ställena. Vikten 1280 gram. Vi får inte provsmaka förrän i kväll Tungan ute.

[TrevorS]
0

Oj, det var då mig inte ett litet bröd. Skrattande

MonisN
0

#6 Tack zissiKyss Det fina ligger i jäskorgarnaFlört Ditt ser helt fantasktiskt ut. Vilket jättebröd! Kul när man får plocka ut ett sådant ur ugnenTungan ute

zissi
0

Jag tycker det är så kul att bara hälla ut den färdigjästa degen på plåten lite försiktigt och sen se hur formen på det färdiga brödet blir.

Brödet blev så håligt, mjukt och fluffigt inuti, men med en hård, seg skorpa på så det var riktigt svårt att skära faktiskt. Men otroligt gott om jag får säga det själv. Mina gäster sa det nyss också. Blir till att skriva recept tydligen men jag tror inte de har tid eller intresse egentligen att göra så här långsamma bröd. De vill att det ska gå fort att baka bröd. Försökte förklara att den långa tiden, det kalla degspadet och den ringa jästmängden gör att det blir så här gott bröd.

DesK
0

Zissi å vilket härligt bröd! Glad Tungan ute Det finns bara ett sätt att övertyga sina vänner om att bröd med lång jästid med mera är godast - baka det och bjuda på det, eller ge bort det istället för en blomma eller chokladask Flört

Det där brödet passar också fint i TrevorS tråd: Största brödet du bakat Glad

/Désirée

MonisN
0

Efter första omgången misslyckat bröd där jag glömde saltet, kunde jag ju inte bara strunta i det, utan envis som man är så gjorde jag nya MED saltTungan ute

Det blev en lång dag..

zissi
0

Har nyss återigen bakat det "Enkla ljusa brödet" dubbel sats men gjorde 2 normallimpor denna gång. Min uppgift att ta med bröd till en sopplunch i morgon. Det gör jag så gärna.

DesK
0

Igår bakade jag rågbitar - ett riktigt snabbakat latmansbröd Glad

/Désirée

MonisN
0

Vad gott det ser ut! Vi gillar mycket den här typen av långpannebröd. Recept tackFlört

zissi
0

Ser verkligen goda ut Désirée Tungan ute!

Här är det helt slut i frysen på hembakat nu. Vet inte vad jag gör nu för tiden?

DesK
0

Ni är så gulliga och snälla båda två! Kyss Inte var dessa bröd något särskilt under, men jag ska försöka rita ihop nått recept åt er Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Bakat surdegsbaguetter och mitt vanliga bröd. Skrattande

DesK
0

Inspirerad av Mairis berättelse om hur hon bakar i lergryta, satte jag min vanliga surdeg och tog fram lergrytan. Så här blev det

/Désirée

DesK
0

Nu har jag lagt in receptet på långpannerutorna här Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Jo men visst går det bra att baka bröd i lergryta, man kan när man använt den, spara spadet och baka på det också. Skrattande

MonisN
0

Det ser fint ut Dessan! Smakade det som vanligt också? Blev det en knaprig skorpa?

MonisN
0

Idag gjorde jag en variant av mitt vanliga surdegsbröd och hade fullkornsvete istället för Manitoba cream. Det blev mustigt och gott.

DesK
0

Mona faktum är att det smakade lite mer än vanligt, enligt mina kritiker hemma här, så jag fick order om att baka i lergrytan oftare Glad Dina bröd ser så goda och fina ut Tungan ute

/Désirée

MonisN
0

Tack Des!

Jag kanske får prova lergrytan jag med då! Blev det en hård skorpa? Hur gjorde du med jäsningen?

DesK
0

Först jäste jag degen i degbunken, sedan knådade och formade jag limpan och oljade den genomfuktade lergrytan på insidan, la i degen, lät grytan ståkvar i vattnet och täckte med plast och lät jäsa en timme till. Sedan in i kall ugn, satte värmen på 175 grader och gräddade tills brödet var klart. Det blir inte sån där jättehård skorpa som när man bakar utan form, men lite lagom knastrig blir den Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Inget bakat direkt, men gott blev det. Raggmunks-pannkakor eller vad man ska kalla dem för när man gör dem så stora.Skrattande

zissi
0

Trevor: Bra tips, raggmunk blir en av veckans middagar. En av alla mina favoriträtter. Ser så gott ut. Jag gör också så stora. Mamma gjorde alltid tre små i stekpannan, men jag tycker det här går lika bra. Förenklar allt som går att förenkla. Lat eller inte, det är frågan?

zissi
0

Jag var lite för snabb där. Skulle trycka på bläddra men det blev skicka kommentar i stället. Fingrarna går fortare fram än hjärnan ibland Flört, suck!

I dag har jag bakat ett nytt rågsurdegsbröd (från Martins första bok) som heter "Russin och solros". Jag halverade russinmängden annars gjorde jag enligt receptet. Det blev två limpor och den största vägde 1270 gram. En riktig stock.

Så kul att baka när man blir nöjd med resultatet Skrattande.

(Bilden är tagen med min mobil för mina uppladdningsbara batterier till vanliga kameran håller bara för ett kort sen är de slut igen. De har bara hållt cirka ett år. Måste köpa nya men vet inte vilken sort som kan hålla bättre. Trodde att uppladdningsbara batterier höll i åtminstone 5 år eller något ditåt.)

[TrevorS]
0

Fast jag föredrar mindre och äta upp dem på en gång medans de precis är klara, älskar den där krispiga ytan på dem då. Skrattande

Ska baka hönökaka imorgon hade jag tänkt. Skrattande

Geronim0
0

Jag fick en fin fin rågsuris av MoniS, den matades i morse och experimentet surdegsbröd i bakmaskin har inletts. Om drygt tre timmar vet vi hur det gick. Oavsett resultat kommer bilder, det fick jag lova för att få surisen. Tungan ute

MonisN
0

#30 Spräng nu inte köket med sprängdegenTungan ute Väntar med spänning på bildbevisSkrattande

Geronim0
0

Ser inte allt för lovande ut, men "trial and error" är min melodi, mest error… Obestämd

MonisN
0

Du kanske har gjort felObestämd

[TrevorS]
0

Hur gör du? Jag brukar tillsätta den aktiva surdegen (ibland pyttelite jäst knappt ett gram) och göra en smet köra deg-program och låta den jäsa tills den blir 1/3 hög och sedan sätter jag på gräddningen på maskinen.

DesK
0

Geronim0 hur går det med surdegsförsöket? Väntar med spänning på bilden Glad

/Désirée

Mairi
0

#18 Kul att ha inspirerat, och ännu mer att resultatet blev bra! Glad

Geronim0
0

# 33, 34, 35

Nu är det dags för sanningens timma. Varsågoda att garva. Det gjorde jag. Tungan ute

MonisN
0

HAHAHAHAHASkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande Vad är det?FörvånadFörvånadFlört

Mairi
0

Idag har jag gräddat en surdeg som  kalljäst i kylen över natten. Lyfte över den i en het gjutgärnsgryta den här gången.

Tror det blir ett riktigt syrligt bröd, för surdegen har tagit lång tid på sig att nå rätt sorts bubblighet och (eller för just för att) jag lät den växa sig allt för stor i volym.

Surdegen byggdes av rivet äpple, ekologiskt grovt rågmjöl och ekologiskt fint dinkelmjöl enligt konceptet att man tager vad man haver hemma.

Sen tillsatte jag vanligt vetemjöl special igår, kanske en deciliter sojamjöl för smak och näringsvärde och så lite linfrön, sesamfrön, honung, salt och olivolja.
Älskar sesamfrön inne i brödet!

DesK
0

Geronim0 det där ser nästan ut som en tvättäkta målarsvamp Flört Skrattande Skrattande Hur smakade sva - ähum - brödet?

Mairi vilket härligt bröd du har gjort, jag tillät mig att ordna så att din bild syns direkt i inlägget, hoppas det är okej för dig.

/Désirée

zissi
0

Vilka härliga bröd ni bakar här Skrattande!!!

Här är mitt senaste bak. Kalljästa solrosbullar med pyttelite jäst i. De jäser i rumstemperatur över natten. Inget knådande någon gång.

Vi har haft köpebröd i några omgångar nu och jag blir så överraskad varje gång att det kan vara sådan skillnad på hembakat och köpebröd. Konsistensen, smaken ja allt - mums!

[TrevorS]
0

Glömde ta kort på hönökakorna jag bakade, men jag bakar mer just nu. Potatisbröd. Blev lite potatis över efter maten. Kommer bild sen.

MonisN
0

#37 Jag skrattar fortfarandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

#39 Att kalljäsa degen tycker jag blir godast och ger mer arom.

#41 Har man vant sig vid hembakat så smakar köpebröd faktiskt ganska äckligt, i alla fall dom som är plastförpackade. Bageribröden är lite godare, om man inte tar med bake off i jämförelsen. Det är heller inget vidare. Format och fryspulver är inte gottGuld i mun

DesK
0

Zissi de där solrosbullarna ser jättegoda ut! Tungan ute

Igår blev det 2 små limpor med poolish Glad

/Désirée

zissi
0

I går blev det kanel/helkardemumma/vanilj/mandelmasse-bullar igen. Sen blev det en röda vinbärskaka i långpanna med marängtäcke.

Blev lite brådis med baket i sluttampen så några bilder hanns inte med. Vill ju röja upp det värsta stöket i köket innan fikagästerna kommer.

Eftersom jag inte hade mer än två sorters fikabröd fick de solrosbullar och russin och solrosbröd med ost och paprika också. Tror de uppskattade det hembakade surdegsbrödet och det lång/kalljästa brödet mer än vetebrödet. Kul att kunna baka sådant som inte så många gör, och sen att de gillar det också.

MonisN
0

#45 Nu gjorde du mig sugen på att baka bullar! Dina lät väldigt goda. Får ser vad man hinner med under dagen.

DesK
0

Idag blev det en plåt vaniljbullar och en plåt kanelbullar Glad

/Désirée

skrock
0

jag bakade två bröd med valnötter i bakmaskinen(centurion xbm1129) det blev jätte gott, men en sak som jag fick göra för att få lite porösare bröd inte så kompakt var att lägga till lite mer jäst. de första bröden på brödmix blev gôr kompakta (ja jag e från Göteborg) även där la jag till lite mer jäst, nästa gång ska jag försöka baka bröd med fårost smulad + spad från osten och därpå baka med keso, det e gott det, återkommer med resultatet.

[TrevorS]
0

#46. Jag brukar väga när jag använder brödmix, brukar ofta få lägga till 25 gram vatten nästan oavsätt vilken brödmix jag testar.

HannaM
0

Gjorde frallor på rågsurdeg, rågmjöl, rågsikt, havrekli och vetemjöl och rivna morötter. Utan bild idag Glad

[TrevorS]
0

Potatisbröd. Skrattande

Mairi
0

#51 Mums! Vill du bjuda på receptet TrevorS?

storost
0

Efter längre tid utan att baka gjorde jag tillsammans med en kompis vulkanbrödet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
0

Stephan ditt vulkanbröd ser smaskigt ut Glad Receptet på Stephans vulkanbröd finns här på sajten Flört

/Désirée

MonisN
0

Vad roligt att du fick baka igen Stephan! Gott ser det ut också!

storost
0

Tack, klassen (8 av de) åt up hela brödet på en förmiddagsfika.

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

Bakade lyckokakor. Skrattande

zissi
0

Festliga lyckokakor Glad!

Tyvärr så är de flesta kakor lyckokakor för mig. Försöker hitta lycka på annat håll ibland också Flört.

MonisN
0

Igår bakade jag romrussinkaka med mandelmassa och chokladTungan ute

[TrevorS]
0

#58. Man kan göra dem socker och fettfria med bara mjöl och havre och stärkelse. Fast då blir de inte lika goda. Tungan ute

#59. Oj, va god den ser ut.Skrattande

zissi
0

De pratade just om lyckokakor med små lappar i på Gokväll nyss. Har aldrig hört talas om dem förut och nu två gånger på samma dag. Lite festligt Glad.

Mona: Valnötterna klädde verkligen denna kaka Glad!

zissi
0

Här blev det släta vetebullar i kväll. Min faster som flyttat till äldreboende nu älskar just släta hembakade vetebullar. Här hemma penslar jag dem med smör och doppar i strösocker innan vi ska äta dem. Men nu i kväll lyckades gubben och jag få ner två ljumna släta bullar var, utan vare sig smör eller socker på. Inte svårt alls Tungan ute!

MonisN
0

LYckokakor kan man ibland få på asiatiska restauranger. Kul TrevorS att du bakar dina själv.

zissi, hembakade släta bullar är en favorit. Smält smör och socker jag inte provat på, det måste jag göra nån gångTungan ute

Kakan jag bakade var ännu godare dagen efter!

[TrevorS]
0

Har även bakat snedda kolakakor också. Skrattande

HannaM
0

Två limpor med lite av det ena och lite av det andra i. Pomerans tillexempel.

[TrevorS]
0

Glutenfria muffins (bakade på quinoamjöl)

MonisN
0

Idag hade jag tänkt baka brötchen, men hoppade över att rulla bröden och skar dom bara och lade på plåt. Strödde också på lite pumpafrön som jag gillar. Så vad dom nu kallas har jag ingen aning om! Men dom är ialla fall gjorda på brötchendeg!

DesK
0

Ha ha Mona den var bra! Skrattande Det får nog bli Monas specialbrötchen Flört

Igår bakade jag Klassisk Svesnk limpa

/Désirée

MonisN
0

Den limpan ser smarrig utTungan ute Ska kolla receptet. Längesedan man åt en hederlig svensk limpa.

[TrevorS]
1

Va mycket gott ni har bakat. Skrattande

MonisN
0

Idag har det äntligen blivit lite kanelbullarTungan ute

MonisN
0

Efter kanelbullarna blev det mitt så ofta bakade surdegsbröd med valnötter och Västerbottenost.

Hustigern
0

Gav mig på Pain de Martins Öl- och potatisbröd igår. Det
höll mig sysselsatt nästan hela dagen. Gott blev det, men kanske inget jag kommer att göra så ofta på grund av arbetsinsatsen Flört

(Någon vänlig som kan får gärna göra så att bilden visas i inlägget, vet inte hur man gör)

Nu är jag sugen på vörtbröd. Inte helt tidsanpassat men jag ska se om det till äventyrs är nån affär som har must kvar. Annars får jag väl hålla mig till i påsk

/Anneli

zissi
0

Så härligt att få titta på allt mumsigt ni bakar Tungan ute!

Här blev det en stor sats med rågkubbar i går. Enkelt att skära deglängden i sicksack när armarna och axlarna inte hänger med riktigt som jag vill.

MonisN
0

zissi vad goda dom ser ut! Vad är det för nåt i degen? Jag blev riktigt sugen på att smakaTungan ute Trevlig form var det på dom också!

[TrevorS]
0

Ja oj va goda de ser ut. Skrattande

zissi
0

Idag bakade jag "Det stora februaribrödet". Receptet tog jag från Martin Johanssons blogg (senaste inlägget). Ett vikbröd med enbart 50 gram rågsurdeg i. Ett dygn tog det att få brödet färdigt.

Verkligen ett bautabröd. Mitt vägde 1998 gram. Kunde det inte vägt 2 gram till för enkelhetens skull FlörtGlad.

[TrevorS]
0

Bakar mejerifritt ostbröd. Följer mitt standardrecept fast tillsatte lite mer vatten och lite mer än 1 deciliter hemmagjord veggo-ost. Får se hur det blev, degen luktar gott.

[TrevorS]
0

Nu är den klar, tyvärr så har jag ingen kamera längre så det blir svårt att fotografera har bara min mobil numera. Skrattande

Gnidde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Långpannerutor spetsade med ost jättegodis.

Hälsningar Gnidde.

HannaM
0

Eftersom surdegen gått och blivit dålig så bakades det jästbröd för första gången på länge. Blev ett rågbröd som jäste över natten i kylskåpet. Smaksatt med rårörda lingon och finrivet äpple.

DesK
0

#81 Det receptet skulle jag gärna vilja ha, låter spännande och gott Tungan ute

/Désirée

HannaM
0

#82 Recept? Är det något man kan äta Tungan ute

Nej men alltså.. det är väl 25 gram jäst, en halvliter kallvatten, 2 deciliter gräddfil/filmjölk, 2-4 rätt stora skedar rårörda lingon eller något åt det hållet och ett skalat och rivet äpple och en liten skvätt rapsolja. Sen var det nog ungefär en tredjedel av varje sort av vetemjöl, rågsikt och grovt rågmjöl tills det blev hanterbart. Jästes i två oljade sockerkaksformar över natten och sen gräddade jag det i… hum 200-225 grader någonting tills det var klart.

Höftar alltid när jag bakar så det är ju inget exakt men ja..

DesK
0

Tack tack det där ska jag testa snart! Skrattande

/Désirée

DesK
0

Igår bakade jag mitt vanliga surdegsbröd, men eftersom jag skulle ha bakat det i förrgår, men glömde bort fram till sena kvällen testade jag att göra degen helt klar, lägga den i form och kalljäsa i kylen över natten. Ja ja ni får skratta - det blev inte snyggt men smaken var det inget fel på Tungan ute

/Désirée

MonisN
0

Inte skrattar vi åt det fina brödet Dessan! Det ser gott ut tycker jagTungan ute

storost
0

Ser ut som en ciabatta. Men…. usch och fy på mig… jag måste skratta….Skäms

Bakade vulkanbröd i förrgår och igår.

min egen hemsida.

DesK
0

Aha är det en ciabatta jag bakade, bra att veta… Flört Jag skrev ju ovan att ni får skaratta Skrattande Tror att jag ska baka ditt vukanbröd nästa gång.

/Désirée

storost
0

Gör det Désirée, det smakar jätte bra.

min egen hemsida.

DesK
0

Idag har jag bakat semlebullar och kamelbullar Glad

/Désirée

MonisN
0

Tråden har blivit lång, så vi fortsätter i Senast bakade #10.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer