Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketter: vetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 4673 ggr
MonisN
0

Smalare mjuk pepparkaka - recept

Mjuk pepparkaka hör julen till. Detta är ett lite smalare och kanske ovanligare recept som innehåller grahamsmjöl istället för vetemjöl.

Ingredienser:
2 ägg
1 deciliter råsocker
3 deciliter grahamsmjöl
2 teskedar bakpulver
2 teskedar kanel
1 tesked ingefära
1 tesked kryddnejlika mald
0.5 deciliter smält avsvalnat smör (originalreceptet innehåller flytande margarin)
0.5 deciliter lingonsylt
0.5 deciliter filmjölk 3%

Gör så här:
Här är det traditionella vetemjölet utbytt mot grahamsmjöl och minskat på sockret. Börja med att smörja och bröa en sockerkaksform. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda grahamsmjöl, bakpulver, kanel, ingefära och kryddnejlika i en bunke. Tillsätt blandningen, margarin, lingonsylt och filmjölk. Rör så att allt blir precis blandat. Häll upp smeten i sockerkaksformen och grädda i 175 grader i 35-40 minuter*. Känn med en sticka så att kakan är torr. Strö lite socker på smörpapper. Vänd kakan upp och ner på pappret.

*Edit: Känn efter 30 minuter om kakan är färdig. Det varierar mellan olika ugnar, och för min kaka räckte det med 30 minuter.

Källa: Aftonbladet

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

zissi
0

Det receptet låter spännande! Ska visa det för grabben när han kommer hem. Kan tänka mig att han gillar det lite sundare alternativet på mjuk pepparkaka.

Är den lika god som vanlig mjuk pepparkaka månntro?

MonisN
0

Jag vet inte hur den smakar, tyckte bara det var ett intressant recept. Ska baka den i dag har jag tänkt.

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är den bakad! Inte alls dum som ett smalare alternativ. Vill man ha den lite sötare kan man ju tillsätta ½ deciliter mer socker. Dottern fick vara smaktestare och hon önskade också mer lingon. Jag rörde i smöret halvsmält. Det räckte också med 30 minuter i ugnen.

Jag har tre stycken till att baka som julgåvor, så jag tar det här nyttigare alternativet i år. Fick tag i avlånga pappersformar som var något mindre än vanliga 1½ liters som kommer att passa bra.