Kanelbullar.
Jag körde degen i bakmaskinen på bakprogramet med jäsning men ska nog fungera riktigt bra att knåda själv eller med assistent.
Ingredienser:
300 gram vatten
125 gram olja
1½ deciliter socker
680 gram vetemjöl
½ tesked salt
1 tesked kardemumma
2 tesked torrjäst (Jag tog 1½ tesked torrjäst och 1 tsk torkad vetesur)
Fyllning:
2 teskedar kanel
1 deciliter socker
100 gram margarin (rumstempurerat)
Övrigt:
Pärslocker
Gör så här:
I bakmaskin:
Blanda ihop alla ingredienser i ordningen i listan, väg gärna allt och nollställ mellan varje mätning (så slipper man stöka ner allt förmycket). Sätt maskinen på deg och låt den knåda och jäsa och knåda igen.
Blanda socker och kanel, hacka ner margarinet och finfördela det tillsammans med sockret och kanelen. Ta ut degen och kavla ut på mjölat bord till lagom stor fyrkant, bre på fyllningen och rulla ihop degen och skär 20-25 bitar och lägg i bullformar eller muffinsformar och lägg ut på plåt och låt det jäsa i 30 minuter under duk, under tiden värm ugnen till 250°C. Pensla på lite vatten och häll på lite pärlsocker och grädda i 10 minuter, låt svalna under bakduk.
Går att frysa in.
För hand:
Blanda ihop alla ingredienser i ordningen i listan, väg gärna allt och nollställ mellan varje mätning (så slipper man stöka ner allt förmycket). Blanda alla ingredienser väl och knåda i några minuter tills du får en smidig deg, låt jäsa under bakduk i 1 timme, ta fram och knåda igen, låt jäsa.
Medans den jäser sista gången, blanda socker och kanel, hacka ner margarinet och finfördela det tillsammans med sockret och kanelen. När degen jäst klart, kavla ut den på mjölat bord till lagom stor fyrkant, bre på fyllningen och rulla ihop degen och skär 20-25 bitar och lägg i bullformar eller muffinsformar och lägg ut på plåt och låt det jäsa i 30 minuter under duk, under tiden värm ugnen till 250°C. Pensla på lite vatten och häll på lite pärlsocker och grädda i 10 minuter, låt svalna under bakduk.
Går att frysa in.

Det låter gott! Har du några bilder av dina bullar?
Vänliga hälsningar Stephan
#1. De kommer, jag bakar dem just nu. 

OK.
Sådärja nu finns det en bild på en av bullarna.
Funderar på att baka rödbetskanelbullar, har mycket rödbetor hemma.

När jag ser bilden, då blir ja nästan sugen på bullarna.
Fina bullar har du bakat!!!!!!
#5. Tackar.
Jag blir också sugen på bullar
Ska nog baka det nästa vecka men, jag tänkte variera och ta äpplemos och kanel i dem. Det måste bli gott, eller vad tror ni?!
#7. Äpplemos är riktigt gott i kanelbullar det har jag bakat med förr, tillsätt några droppar olja i äpplemosen och kör gärna detta i matberedare eller i en mixer/mixerstav.
Funderar på om man inte kan baka kanelbullar med surdeg. Kanske borde testa, nu har jag ju ändå fått fram recept på våfflor på surdeg och surdegsmuffins. 
Det går att baka kanelbullar med levaindeg (vetesurdeg). Jag har aldrig gjort det, men zissi tror jag visade bild på sina surdegskanelbullar som såg väldigt fina och goda ut.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9. Jo jag hittade på pain de martin och på matikvadrat där de fått inspiration från pain de martin.
Lite osäker på sista jäsningen innan gräddningen bara om hur mycket den ska jäsa.
Hittade några roliga tutorial på hur man kan göra kanelbullar, olika former