Frysa eller inte frysa bröd
Här hemma kom vi att snacka om hur brödet blir av att frysas och vad vi tycker om detta. Vad har ni för åsikter om detta? Är brödet bäst när det är nybakat? Eller är det lika bra även när det har varit fryst?
/Désirée
Självklart bäst nybakat, men ett nödvändigt ont att frysa
Det är min åsikt i alla fall. Jag hade aldrig orkat baka till oss om jag varit tvungen att baka så ofta.

Mvh Stephanie 

Säger som #1 - klart det är godast färskt, men det är tillräckligt bra efter att ha varit fryst. Skulle allt bröd vara färskt hade jag nog aldrig bakat. Då hade jag övergått till att köpa.

Brödet är best, när det är en dag gammal. Då har alla smakar utvecklad sig. Sen, när man fryser bröd, då är det - enligt mig - best att rosta brödet direkt när det kommer ur frysen. Då är det som nybakat.
Vänliga hälsningar Stephan
Frysa är ett nödvändigt ont eftersom man inte har tillgång till färskt bröd varje dag. Men jag tycker inte det håller sig speciellt länge utan att bli frysskadat, så det bästa är väl om det inte får ligga i frysen så länge.
#3 Vitt bröd tycker jag smakar bäst helt färskt, dag två är det inte gott. Däremot grovt tjänar ibland på att ligga någon dag.
Riktigt grov rågbröd tycker jag dessutom blir bättre och bättre nästan ända tills dess det blir mögligt. Brukar göra finskt surbröd och det behöver mer än en dag innan det ens är gott att äta.
Grovt surdegsbröd tycker jag är bättre efter några dagar, men däremot är det inte så lyckat att frysa. I likhet med Storost tycker jag att ljust bröd går bra att skiva och sedan tina /rosta direkt när man ska äta det.
Så därför tänker jag testa att göra mindre satser av det grova surdegsbrödet och inte frysa det, men fortsätta göra vanlig stor sats av ljusa bröd och skiva och frysa det.
/Désirée
Jag håller med om att färdigskivat bröd är gott att rosta. Men om man inte vill rosta tycker jag att det blir väldigt torrt när man har det färdigskivat i frysen. Jag gillar rostat, men tycker inte det är som nybakat bröd, det är rostat helt enkelt. Och det fungerar med ost, men skulle jag äta en skinkmacka eller en kaviarmacka vill jag absolut inte ha rostat bröd. Här bakar jag ofta bullar istället, det är lätt att ta en i frysen och de blir inte torra på samma sätt. Men smaken är, tack och lov, som baken…