Sökes riktigt grovt bröd
Jag söker recept på riktigt grova och mörka bröd. Vet inte riktigt vad jag ska söka på.
Jag har lagt in ett recept på grovt rågbröd och sedan kan man ju baka eget knäckebröd med bara grovt mjöl 
/Désirée
Sojasås för färgen tycker jag i och för sig låter lite konstigt. Det ger ju smak också. Hellre sockerkulör då, ifall det fortfarande finns att köpa.
Pumpernickel är ju ett riktigt mörkt bröd. Kavring kan ju också vara ett sådant. Båda är dock lite söta eftersom man har sirap i. Men samtidigt är det ju sirapen som gör att de blir mörka.
Vanlig kinesisk eller japansk sojasås går att använda till bakning, men man bör minska ner på saltmängden, eller utesluta saltet helt.
TrevorS jag ska se vad jag har mer i mina gömmor av grovbrödsrecept 
/Désirée
Fast jag tycker soya ger smak, definitivt mer än bara salt. Men gillar man den smaken i bröd så fungerar det ju.
Jag vet bara att vissa tar det i sås för att den ska bli mörk, men jag tycker det ger så pass mycket smak att jag vill inte ta det i sås som inte ska smaka soya.
#4. Kaffe i bröd var något nytt för mig, brukar ha det i kakor däremot. Ska prova det.
#5. Jag utesluter salt helt, sojasås är väldigt salt. Leta gärna fram recept, man kan aldrig ha förmånga recept brukar jag säga. (som har över en halv miljon recept sparade, och det är inte ett skämt)
#6. Jag tycker om när det är lita salt eftersom jag har i socker. Däremot "smör" ska det vara mycket salt i, gärna extrasaltat. (tål inte smör så jag vispar med vanlig elvisp billigt margarin och olja, olivolja är godast)
#7 - jag menade dock att soya smakar inte bara salt, det har också en annan smak som jag själv tycker smakar väldigt mycket. Jag gillar soya i rätt rätt, men jag har försökt färga sås med soya och då tycker jag inte det blir gott för soyasmaken slår igenom. Men jag kan vara väldigt känslig av mig där.
#8. Jag funderar på att köpa färgsoja som endast är färg utan smak, den är helt perfekt att färga saker med, gjort svart mandelmassa. Är lite speciell skriver nämnligen ut på färg-sojasås, fyller på med det i patronerna i skrivaren istället för svart bläck mycket billigare. 10 kr flaska ungefär.
Jag funderar på det där med kaffe hur brödet smakar, har du testat att baka det?
#9 - hade jag aldrig hört talas om. Färgsoja alltså. Alltid lär man sig något nytt här i livet.
Nej jag har inte testat att baka med kaffe - men jag har sparat länken till det här brödet för jag har tänkt jag skulle testa någon gång.
#10. Här har du den. Det inte vad man ska kalla den för eller vad den heter, det är sojasås som är till för färg och är smaklös, helt perfekt.
Jag ska testa receptet imorgon så får vi se om jag tycker om det. 
Ska jag bara färga sås använder jag Collorit färgsoya, men vill jag ha soyasmaken använder jag Kikkomans soya, som jag tycker är godast.
När det gäller att få färg på brödskorpan kan man pensla med kaffe, det är mycket vanligt. I Jan Hedhs recept förekommer det ganska ofta.
Snälla läs på flaskan vad den innehåller. Jag tycker den ser ut precis som den sockerkulör som min faster brukade använda i sina såser.
Va konstigt, den lilla bilden är soja, den stora bilden på sidan var sockerkulör, märkligt. Nu har jag den inte hemma så jag kan fotografera. Ingen av dem finns på ekströms hemsida heller tyvärr. Men hittade en länk i alla fall.
Jag testade brödet med kaffe i, det var ingen höjdare, fungerade dock bra som smörgåspizza.