Matbröd iFokus

Matbröd

Etikett: jästbröd
Läst 3623 ggr
Wopa
0

Rostbröd med vete- och grahamsmjöl - recept

Här är grundreceptet för detta rostbröd. Jag använde honung och lite över 6% fett. Brödet bakade jag av med formen upp och ned alltså med locket nedåt. Den som vill ha frön i tillsätter dessa 2 minuter innan knådningens slut, ta cirka 6-8% frön. Denna gång använde jag mig av metod Twist

Ingredienser för 100 gram mjöl

50 gram vetemjöl
50 gram grahamsmjöl
2 gram socker eller 2,5 gram honung/sirap
2 gram salt
5 gram till 7 gram smör eller Ister från gris
4 gram jäst
40 milliliter mjölk
25 milliliter vatten
Observera detta är bara en omräkningstabell ifall man vill baka bröd i annan storlek än i receptet nedan.

Deg för bakform (längd x bredd x höjd) 20 x 10,5 x 10,5 centimeter

Fördeg

150 gram grahamsmjöl
160 milliliter mjölk
2 gram jäst

Blanda allt väl och låt stå i 24-25 grader i 3 timmar.

Bröddeg

50 gram grahamsmjöl
200 gram vetemjöl
100 milliliter vatter
25 gram smör eller Ister från gris
8 gram socker eller 10 gram honung/sirap
8 gram salt
14 gram jäst
1 tesked surdeg

Gör så här

Gör en deg av fördegen och bröddegen och bearbeta den till en slät inte alltför mjuk deg i maskin cirka 12 minuter. Degen ska inte vara hård eller kladdig.

Täck skålen och låt degen jäsa i 28 grader i 35 minuter. Ta sedan upp degen och knåda den lätt, forma snodden, lägg i bakformen och tryck ut den väl.

Täck med lock eller plastfolie och låt jäsa i 35 minuter i 27-28 grader.

Grädda  i 230 grader i 45-50 minter.

OBSERVERA

Om du har en lättviktsform är det bäst att ställa en något större form med vatten i cirka 12 minuter ovanpå brödformen som tyngd. Sedan kan du ta bort den.

Hälsningar Wolfgang

DesK
0

Tack för receptet, ungefär så här brukar jag göra mitt rostbröd, men jag använder bakferment och har inget lock på formen Glad

/Désirée

Wopa
0

Ist schlecht auf den Bildern zu erkennen, gebacken wird erst wenn die Form vom Teig bis auf 1-2 Millimeter ausgefüllt ist.  Werde wenn die Zeit noch reicht, nach dem letzten Toast noch mal das Gleiche ohne Deckel backen. Dann hat man auch den Vergleich.

Wichtig ist, das die Scheiben in den Toaster passen und nicht später beim automatischen Auswurf hängen bleiben können. Dies ist mit der eckigen Form gewährleistet. Eigentlich der Hauptgrund für eckige und Dreiecke Toastbrotformen - mittlerweile ist die Form und Krumenbeschaffenheit das typische für Toast bei uns. Andere Formen wären dann Rolls (für Hotdog) und Sandwichbrötchen (für Hamburger). Ist aber auch ein etwas anderer Teig den ich nicht mag.

Hälsningar Wolfgang