Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 2944 ggr
[TrevorS]
0

Spara och mata jäst.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett tips för några år sedan att blanda ett halvt jästpaket med 2 dl kallt vatten och 1 msk socker. Sedan är det bara att mata med vatten och socker. Man får skaka om någon gång då och då så inte svampen sjunker och dör ut.

Någon mer som testat?

Undrar också lite på hur ofta man ska mata jästen och ungefär med hur mycket?

DesK
0

Detta har jag aldrig hört talas om. Vad jag vet så "äter" jästen socker, men om den får mycket socker så dör den. Använder man denna matade jäst på samma sätt som den vanliga jästen?

/Désirée

[TrevorS]
0

#1. Jo precis den kvävs om den får förmycket socker och om man matar för sällan blir det alkohol som gör att den dör ut. Men om man bakar varje dag eller varrannan är detta perfekt. Man kan ju även ge bort om någon behöver och man får förmycket.

Har inte hunnit testa baka på den, men den ska vara lika aktiv som när den var i förpackningen. Den ska inte sega ner något eftersom det bildas nya svampar hela tiden. Torrjäst ska fungera bäst om jag förstod det rätt.

Fick idéen efter att när man gör vin kan man spara liten mängd innan den dör ut och fortsätta mata och sedan hälla i den nya vinblandningen och forstätta så och aldrig köpa ny jäst.

[TrevorS]
0

Bakade två bröd idag, det gick toppen. Första jäsningen får man nästan köra dubbel tid på, när man knådat och lägger för jäsning igen jäser den bra. Nu är det bara smaka brödet. Ni får vänta eftersom jag ska iväg och hinner inte smaka förräns om någon timma.

Man ska tydligen vänta 2 dagar efter man häller i socker i jästen med vattnet. Sedan ska man skaka någon dag om dagen på burken, när den väl börjat räcker det att skaka efter någon dag. Tillsätta vatten och väldigt lite socker med några dagar emellan.

[TrevorS]
0

Sådärja, det var riktigt gott. Oväntat gott. Skrattande