Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettjästbröd
Läst 4266 ggr
[TrevorS]
1

Nyttigt alfalfabröd

Ingredienser
25 gram jäst
4 deciliter kallt vatten
1 deciliter alfalfagroddar
1 matskedar mörk sirap
2 teskedar salt
6-7 deciliter vetemjöl
3 1/5 deciliter rågmjöl

Gör så här:
Häll vattnet i en bunke och smula ner jästen och lös upp den. Blanda ner sirapen och saltet. Tillsätt sedan de två sorters mjölen och arbeta ihop till en fin deg. Låt jäsa i 1 timma. Sätt ugnen på 250 grader. Dela upp degen till två delar. Forma till limpor och låt jäsa igen i en timme. Sänk temperaturen till 230 grader och grädda brödet i ca 30 minuter tills brödet är klart.

[TrevorS]
0

Alfalfagroddar kan man läsa lite om på min sida:

Alfalfafrön - Hälsa

MonisN
0

Alfalfagroddar och grevéost på en god fralla det är en bit av det goda livetTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
0

#2. Älskar att ha på alfaalfagroddar på bröd också, här ska det vara i. Skrattande

DesK
0

Dags att börja grodda igen Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

#4. Det tycker jag, vi brukar ha 5 stora burkar som vi fyller på nytt varje dag. Vi förbrukar mycket alfalfa och bröd hemma.

Man kan även låta dem växa till fina blommor, passar fint i fönstret.

zissi
0

Javisst är groddar gott. Jag funderar på om man känner något av groddarna i det färdiggräddade brödet? Blir det någon speciell smak? Detta måste testas i vilket fall som helst Glad. Hade bara mungbönor hemma så nu står alfalfa överst på en ny inköpslista.

[TrevorS]
0

#6. Det blir en liten annorlunda smak men jag tycker det blir lite saftigare. Man kan istället ersätta alfalfagroddar med 4 matskedar smörgåskrasse i detta recept.

MonisN
0

TrevorS! Kan inte du ta en bild på dina fina frön när dom blivit till blommor? Jag är väldigt intresserad hur dom ser ut. Kanske något för mina fönsterGlad

[TrevorS]
0

#8. Det är klart jag kan göra. Jag hittade en sida där de har tagit bild på svensk vildvuxen Blålusern, men tänkte ta lite kort när den växer till sig här hemma. Den heter alltså blålusern som blomma.

MonisN
0

Tack Trevor! Vad vacker den är! Planterar man den med jord då, eller hur gör du? Om man ska driva fram groddarna för att använda dem i maten så behvöer man väl bara typ ett blött papper?

[TrevorS]
0

#10. Jag planerar i vanlig jord. Jag planterade i höstas några alfalfafrön, solrosfrön, kikärtor och vanliga ärtor. Men de dog på grund av kikärtorna då den kramade om de andra växterna så de dog.

MonisN
0

Haha! Vilka kärleksfulla rackareSkrattande Jag satte några solrosfrön i trädgården men sniglarna tyckte visst det var festmat. Jag fick tre stycken av cirka 20 sattaRynkar på näsan

[TrevorS]
0

Testat att hälla utspädd såpa med vatten? Spraya runt morgon och kväll tills plantan blivit lite piggare?

MonisN
0

Det är för sent nu, dom har nästan blommat färdigt.

zissi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi var på Gotland i somras såg vi massor av både gullusern och blålusern. Fick lära mig då att blålusernen ursprungligen kommer från Sydvästasien men länge har odlats här som foderväxt.

I den gotländska floran jag köpte stod det också att den vanligaste förekommande av våra salladsgroddar benämns med det arabiska namnet alfalfa, som är just blålusern. Trodde faktiskt inte på det först. Men roligt att du nämnde det  här också Trevor. Jag läste på Risentas alfalfapåse jag köpte förut idag att ursprungsland är Australien. Om jag kommer ihåg det till våren ska jag sätta några frön och se om jag kan skapa ett litet minigotland på min balkong FörvånadGlad

[TrevorS]
0

#15. Gullusern och Blålusern är väl besläktade med varrandra? De ser lika ut. Men gullusern är väl inte ätbar eller är de lika bara olika färger?

Vet du hur det är med blommorna kan man äta dem? Bladen användes förr genom att torkas och malas ner och bakas på. Jag vågar inte testa och hittar ingen information så jag äter bara groddarna.

Det där med ursprunget är väl lite otydligt och osäkert, har även läst någonstans att det kommer från Norden. Men antar den kanske vandrat så mycket att den är svår att spåra? Den har även hittat frön i Pyramiderna i Egypten (de testade även odla och flera fungerade och hade nästintill fullt värde som groddar som de har när man groddar hemma på nyare frön), bladen torkades och maldes ner och bakades på för att ge byggarna mer ork och kraft och vitaminer de oftast fick brist av.

Jo det stämmer mycket bra. Var själv lite chockad. Hittade fröpåse i Blomsterhallen där 10 frön kostar 12 kr. Det roligaste är att man kan köpa i matbutik hur många som helst för samma pris. Skillnaden är att det står blålusern på blomsterhallen och alfalfa i matbutiken.

Yej, ett minigotland låter trevligt, kan man klä sig i medeltidskläder också. Skrattande

zissi
0

Gullusern och blålusern är två underarter av ärtväxtsläktet lusern. Sen finns det otroligt många färgblandningar och det ska tydligen vara korsningar av gullusern och blålusern står det i min flora. Inga andra svar har jag på det du funderade på Trevor.

Jag kommer stå på min blålusern-balkong nästa sommar iförd medeltidsdräkt säljande aningen knäckäpplen, brända mandlar eller plattbröd FlörtSkrattande. Välkomna!

(Ursäkta det lilla sidospåret)

zissi
0

Tungan ute

MonisN
0

zissi! Lova att du tar en bild nästa år från din medeltidsbalkongTungan ute

[TrevorS]
0

#17. Va gott med knäckäpplen och plattbröd för att inte glömma. Har ni kokos på de vita?

Hade stormtrivts att bo och leva som man gjorde på medeltiden utan el. Skrattande Fast i för sig kan man ju inte använda sina maskiner man införskaffat. hm.

MonisN
0

TrevoS! Du vet väl att det finns en bagarstuga i Önnered med vedeldad ugn? Man kan boka tid där och baka fiskarkakor!

[TrevorS]
0

#21. Ligger det inte i Göteborg? Jag kan bli sjuk om de har haft i ägg eller mjölk i brödet de bakat. Har bakat i vedugn förut och reagerade starkt då de bakat med ägg och mjölk innan. Men det var en bra idé, jag vill bygga en men vi har ju ingen tomt tyvärr.

MonisN
0

Jo, det ligger i västra Göteborg. Är inte du göteborgare?

Synd att du inte tål mjölk för jag tro det är det i detta brödet. Ska se om jag hittar någon länk ialla fall.

[TrevorS]
0

Jag bode i Göteborg förut men flyttade för ett halvår sedan till Vänersborg, har skrivit Göteborg i någon tråd någongång du kanske läst det?  Ja leta gärna upp en länk. Låter intressant, man kanske kan få ta med sig hem så kan alltid min sambo äta upp brödet. Skrattande

MonisN
0

Jag hittar tyvärr ingen länk. Kanske har dom ingen hemsidaGråter