Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettjästbröd
Läst 2445 ggr
AnneN
0

Förbereda frön innan bakning?

Testade igår att baka fralla med linfrön i, men tror jag glömde nått på vägen Skrattande

Ska man förbereda fröna på något sätt i förväg? Till exempel låta de dra i vatten eller kokas som en gröt eller liknande?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DesK
0

Linfrön kan man blötlägga några timmar före baket så blir de lite mjukare. Råg-, korn- och vetekross tycker jag blir bäst om man först kokar en gröt av och låter stå över natten innan man bakar med dem Glad

/Désirée

AnneN
0

#1 Tack för tipset, då ska jag blötlägga det kvällen innan nästa gång jag bakar så kanske det blir lite mjukare att äta Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

salasso
0

Jag blötlägger aldrig linfrön, men använderlinfrön i de  flesta av bröd. Det kan bero på att jag jäser degen minst 12 timmar, och har i linfröna med från första stund.Jag använder nästan Saltås krossade linfrön.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Jag har en känsla av att linfrön inte sväller eller blir mjuka. Jag blötlägger dem aldrig. Däremot är det bäst om råg- och vetekross får svälla över natten. Man kan göra som DesK eller så slår man på varmt vatten och låter dom dra i, eller så gör man en fördeg med krosset i som dom drar i.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
0

Linfrön ska inte behövas blötläggas, jag har inte haft problem med detta förr. Däremot brukar jag blötlägga dem när jag bakar muffins för då är jag ute efter "kladdet" som bildas, det håller ihop bättre när man inte har ägg i pluss att de reser sig mer när man bakar på olja.

Linfrön ska vara lite knapriga på eller i bröd tycker jag. Skrattande