Marängrulle med limekräm - recept
På söndag är det Mors dag! Varför inte överaska mor med en god tårta? Den här marängrullen är enkel att baka och mycket god.
8-10 bitar
MARÄNGBOTTEN
1 deciliter hasselnötter
4 stora äggvitor
2½ deciliter strösocker
LIMEKRÄM
4 stora äggulor
3/4 deciliter strösocker
rivet skal och saft från 1 lime
FYLLNING
2½ deciliter vispad grädde
2 deciliter hallon, frysta går bra men ska då läggas på frysta
Gör så här:
- Sätt ugnen på 200º. Hacka nötterna.
- Blanda alla ingredienserna till limekrämen i en kastrull. Sjud under vispning på svag värme till en fast kräm. Låt svalna och ställ kallt i kylen, eller kyl i vattenbad.
- Vispa äggvitorna till fast skum. Vispa ner sockret, lite i taget. Bred ut smeten på ett bakpapper och strö på de hackade nötterna. Grädda på andra falsen nerifrån cirka 15 minuter. Smeten ska stanna men inte vara torr.
- Tag ut plåten och låt botten ligga kvar på plåten 10 minuter och stjälp sedan upp den på ett bakpapper. Vänta ytterligare 10 minuter och lossa sedan försiktigt pappret.
- Bred på limekrämen, den vispade grädden och till sist bären. Rulla ihop från långsidan med hjälp av pappret.
- Låt tårtan dra till sig någon timme innan den är dags att äta.
Är det här samma som Budapestrulle? För i så fall brukade min pappa baka sådana här ibland. De var goda! Min pappa var väldigt duktig på att baka kakor - men han älskade också kakor och åt upp de flesta själv.

Oj, det ser smaskig ut.
Vänliga hälsningar Stephan
Det är inte samma som Budapestrulle. Budapest innehåller mandarinklyftor och har ingen kräm, bara grädde. Botten är i stort sett samma grund fast man blandar nötterna med vitorna till Budapest. I detta receptet strör man dem ovanpå botten.
OK! Men det verkar vara lika gott i alla fall. Lime verkar vara en bra motpol till det söta i marängen.
Marängen, limen och hallonen är en perfekt kombination
Denna tårtan är lite friskare i smaken än Budapest, men jag älskar Budapest också!
Denna ska jag testa vid tillfälle, tror att den passar mig bättre än Budapeststubben, för den tycker jag är lite för söt 
/Désirée
#6 Tycker du Budapest är för söt så ska du nog minska på sockret i marängen här också. Det räcker säckert med 2 deciliter om man är sötkänslig.
Japp ungefär så brukar jag göra när jag tror att det går 
/Désirée

Jag tycker mycket om Budapestbakelse så din Marängrulle passar nog min smak perfekt. Ska skriva ut receptet genast.
Jag känner inte igen dig Mona…make over…
#9 Mitt nya passfoto
man måste förnya sig ibland, speciellt nu när det är vår

pinsam fråga kanske (nybörjare) men vad blev det för fel när botten smaka som söt omelett?
Ingen pinsam fråga alls
Svårt att säga, du tog bara äggvitorna? Då borde det inte smaka söt omelett.
/Désirée

ja jag tog bara äggvitor, kan jag ha gräddat för kort? Vispat för lite?
Ja det kan du kanske ha gjort. Äggvitan ska vara så styv att du kan vända upp och ned på skålen utan att den rinner ut och testa att grädda lite längre. Olika ugnar funkar olika.
/Désirée

oki tack ska prova igen 
#15 Den ska inte smaka omelett, då är det nåt fel som blivit galet! Hopps du vågar prova igen och lyckas bättre nästa gång.