Senast bakade brödet 4
Den förra tråden är nu så lång att jag startar en ny tråd nu 
/Désirée

I dag har ena sonen och jag gjort våra livs första surdegskanelbullar efter Martin Johanssons recept. De blev faktiskt mycket goda, trodde kanske inte riktigt på idén först. Lite rejälare än vanliga vetebullar, mer tuggmotstånd men inte hårda eller torra för det. Vi testade lite olika former och ströer på bullarna så de blev inte så enhetliga precis 
Vi lyckade smälla i oss två bullar var till eftermiddagsfikat, en tredje höll det på att bli också, men vi hejdade oss i sista sekund 
Jösses så goda dom ser ut! Snälla skicka hit några på direkten, för nu är det fikatime
Zissi, skicka genast hit några med brödbandet!

/Désirée
Inte något bröd, men idag blev det en kolakladdkaka. Riktigt god!

Den ser mumsig ut

Det ser bra ut, men är inget för mig, tyvärr.
Vänliga hälsningar Stephan
#5 - den var jättemumsig. Har inte bakat den förut, men den var väldigt kladdig och bra i mitten.
#7 Det är så en perfekt kladdkaka ska vara, riktigt kladdig
Det är lätt att misslyckas med kladdkaka om den står några sekunder för länge.

Ser så gott ut Asta 
Kolakladdkaka, smakar den annorlunda mot vanlig kladdkaka?
Dagens bak för mig blev en kaffekaka med banan, valnötter och mörk choklad i. Det blev en 70-årskaka.

Här kommer en bild på kaffekakan med 
Finemangsig kaka Zissi. Nej jag kan inte säga att kolakladdkakan smakade så himla annorlunda, men det var väldigt bra konsistens på den.
Jag gillar inte att äta banan naturell, men banankaka med valnötter och mörk choklad kan ju inte bli annat än gott. Längesedan jag gjorde banankaka nu. Du vill inte dela med dig av receptet

Receptet är fixat och klart Mona 
Habe mal Eiswaffeln gebacken und im Anschluss daran einfach mal Knäcke im Hörnchenwaffeleisen. Diesmal habe ich eine völlig plane Knäcke, gut zu belegen 
Hälsningar Wolfgang

#14 Vilka fina glassrån! Hur bakar man sådana, och vad gör du mönstret med? Knäckebrödet ser också jättegott ut
Edit ubersetzung #14 Welche schönen Waffeln! Wie macht mann solche und wie machst Du das Muster? Das Knäckebrot sieht auch sehr schön aus 
#15 Wenn Interesse besteht, stelle ich das Hippen-Rezept rein - Ist aber ein einfaches. Werde noch ein Rezept probieren mit Marzipan.
Das Muster haben die Backplatten des Waffeleisens für Hörnchen. Allerdings kann man es auch ohne Muster im Ofen machen , müssen dann aber 2x gebacken werden.
Hälsningar Wolfgang
Wopa vi är alltid tacksamma för dina recept, så när du har tid lägg in dina olika recept på våfflor. Förklara också gärna hur man gör strutar, våfflor med mera i ugnen, eftersom många inte har ett sådant plattjärn som du har.
Edit übersetzung: Wopa wir sind immer froh und Dankbar über Deine Rezepte und Anleitungen. Also wenn Du lLust und Zeit hast teile uns gerne von Deinen Rezepten mit. Erkläre uns auch gerne wie mann Waffeln, Hippen und Hörnchen im Ofen, also ohne Waffeleisen macht. Das platte Waffeleisen was du hast haben ja nicht alle und ich weis nicht ob mann es über Haupt hier kaufen kann.
/Désirée
#17 Werde ich gerne machen. Habe noch Zimtwaffelröllchen mit Kuvertüre gemacht. Werde also wohl Morgen im laufe des Tages das Rezept und Anleitung schreiben, sowie Bild von den Röllchen. Jetzt muss die Kuvertüre noch aushärten und zum Fotographieren sind die Lichtverhältnisse zu schlecht.
Hälsningar Wolfgang

Wopa: Läckra bröd
Ser avancerat ut.
Désirée: Vad var det för annorlunda metod du använde dig av? Det ser så håligt, saftigt och gott ut. 
Efter att ha suttit på akuten med en av släktens gamlingar hela kvällen kändes det bra att börja göra en 'Levain med jäst' ur Martins bok efter det. Satte den precis nyss. Det är 10 gram jäst och 100 gram vetesurdegsgrund i de bröden. Så spännande att prova sig fram med alla nya recept i de fina bakböckerna jag har.
Bild på bröden kommer förhoppningsvis i morgon.
#20 Tråkigt för både dig och släktingen att sitta på akuten. Hoppas det gick bra. Att baka är en lisa för själen. Det finns inget bättre än att baka när man vill skingra tankarna.

Stämmer precis Mona, det är ren terapi för mig att baka också. Och så lätt det är nu sedan min vän Assistenten kommit in i mitt liv. Vi har blivit sådana nära vänner nu
så jag hoppas vi får en livslång relation.
Ett äktenskap med en assistent varar för evigt

'Levain med jäst' från Martin Johanssons bok Surdegsbröd precis uttaget från ugnen 
Ska ge bort ett bröd men har inte bestämt mig för vilket
, så därför får ni inte se någon snittyta än.
Riktigt nice zissi! Ser verkligen goda ut
Jag har matat mina surisar nu, så i morgon kanske det blir baka av!
Zissi dina bröd ser jättefina ut 
Angående vad jag gjorde annorlunda i mitt senaste bak, så lät jag degen till formbröden vara mycket lösare och det är första gången som jag bakar mitt standard surdegsbröd i form. De andra båda bröden är bakade med bakferment och det är grahamsmjöl och vanligt vetemjöl i den degen.
Min assistent och jag är oskiljaktiga vänner sedan 1982
Egentligen hade min pappa tänkt köpa den åt mig i Tyskland, men vi kom överens om att det skulle bli tungt för mig att släpa hem den, så jag fick pengar av honom och köpte den här i Sverige istället 
/Désirée
Det bästa med äktenskap med en assistent är att den gör vad den blir tillsagd
Saxat ur kvälsstunden. Jag har bakat dom i dag men ännu inte smakat på dom. Det luktade gott i alla fall. tyvärr har jag ingen bild på baket.
Kardemummakringlor
50 gram Jäst
150 gram Margarin
5 deciliter Mjölk
1½ deciliter Socker
1 tesked Salt
2 teskedar Kardemumma finstött
13 deciliter Vetemjöl
Smält matfettet och häll på mjölken, värm till 37 grader. Häll blandningen över jästen och rör om.
Tillsätt socker salt kardemumma och vetemjöl.
Arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa i 40 minuter.
Ta upp degen på bakbordet och arbeta den blank och smidig för att sedan jäsa ytterligare 40 minuter.
Ta upp degen och arbeta den lite och dela den i 25 bitar som rullas till fingertjocka längder och formas till kringlor.
Låt dessa jäsa på plåten i cirka 30 minuter.
Pensla med ägg och grädda i mitten av ugnen i 250 grader i
cirka 8-10 minuter.
Hälsningar Gnidde.
#28 "….ännu inte smakat på dom"
Ojojoj, det skulle aldrig funkat hos mig att i lugn och ro sätta sig och skriva receptet innan jag eller någon annan hade provsmakat! Fast givetvis är vi tacksamma att du gjorde det

Här kommer mina Levain med jäst i genomskärning.
Lite stolt faktiskt
men kom i håg, utan er här på forumet hade jag aldrig kommit så här långt i min surdegsutveckling
.
#30 Vilket underbart inkråm! Du har blivit så duktig. Stolt ska du vara. Jag vill provsmaka
#29 Tog dom till kvälskaffet i går, dom var verkligen goda må du tro. 
Hälsningar Gnidde.

Gnidde: Låter så gott med kardemummakringlor men jag är oftast lite för lat för att göra kringlor. Min mamma gjorde sådana fina kringlor…mina blir inte lika fina, så jag har lagt det åt sidan.
Men jag äter hemskt gärna kringlor som andra bakat. Då är det fest. Kanske kommer till kvällsfikat någon gång Gnidde 
#32 Jag är övertygad om att dom var goda. Nästa gång får du pilla ner dom i brödbandet och ge mig ett smakprov
Det skall jag göra. Men skall du baka kringlorna så öka kardemumman till det dubbla. Strödde även över pärlsocker. MUMSMUMS må du tro.

Hälsningar Gnidde.

Jag måste köpa större bakformar
. 2 litersformar ska det bli härnäst. Vad rymmer era formar?
Här är i alla fall dagens brödbak. Det är Knäckebröd (ur Surdegsbrödsboken) och Solros- och tranbärsbröd (från Bröd från Brunkebergs bageri). Solrosbrödet är första gången jag gör. Otroligt vad solroskärnor det skulle vara i brödet, 375 gram. Jag hade bara 150 gram hemma så resten fick bli pumpakärnor. Men så gott det var. Saftigt och matigt.
Min bästa vän fyller 55 år i morgon och hon ska få fyra olika sorters surdegsbröd i present. Knäckebrödet, Solros- och tranbärsbrödet, Levain med jäst, och ett nässelbröd som jag ska baka i morgon. Nässlorna är plockade och lagda i vatten. Nej, nu ljuger jag…nässelbrödet är ett vanligt jästbröd.
Glad maj på er alla bagare!

Genomskärning av Solros- och tranbärsbrödet ovan.
Det är inte mycket mjöl i detta bröd, mest annat som solroskärnor, linfrö, klippt råg, sesamfrö, torkade aprikoser, torkade tranbär…
zissi! Det ser gott ut alltihop
Solrosbrödet har jag också bakat men utan tranbär, hade bara aprikoser och ungefär hälften av solroskärnorna. Knäckebröden däremot har jag inte provat ännu, men det kommer jag att göra om du säger att de var goda. Nässelbröd har jag inte heller provat. Bra jobbat med allt bak och fina bilder.
Vilka fina bröd jag ser här
_Idag har jag gjort minirån med kesella och gräddfyllning.
_
Schöne Brote was ich hier sehe.
Habe mir Heute mit Quark/Sahne gefüllte Mini-Eiswaffel hergestellt.
Hälsningar Wolfgang

Å de ser läckra ut!
Skicka gärna några till mig med brödbandet 
Edit übersetzung: Die sehen ja lecker aus
Schick mir gerne einige über's "Brotband" 
/Désirée
Rånen ser ju både läckra och proffsiga ut, men jag hade föredragit glass som fyllning.
Edit übersetzung: Die Waffeln sehen sehr lecker aus und als ob sie von einem Profi gemacht wurden sind, aber ich hätte lieber Eis als Füllung.

Gulliga rån Wopa 
Här blev det ett snabbak i går, nässelbröd. Det var länge sedan jag gjorde bröd med bara jäst i.
#42 Vilken läcker färg det blev. Jättefint
Gjorde du något speciellt med nässlorna innan du lade dem i degen?
"Det blev en liten äpplekaka också"… Jag tycker den är rätt så stor jag
Det ser gott ut i alla fall, både bröd och kaka. Skicka smakprov med breadbandet

Premiärbaket i nya ugnen verkar ha gått mycket bra 
Mona, jag förvällde och hackade bara nässlorna först. 150 gram eller 3 deciliter nässelhack använde jag mig av till långpannebrödet. Det är nog vanligare med torkade nässlor i bröd vad det verkar. Vi ska till stugan någon solig dag i helgen och plocka nässlor för torkning tänkte jag. Men det soliga dagen verkar dröja 
Vet ni vad, jag loggade in och såg det här inlägget och fick mig ett ryck och ställde mig och bakade. Ska lägga upp bild strax.
Spännande
Receptet till bild i #48 är Enkelt rostbröd, men jag tog cirka 3-4 deciliter grahamsmjöl och motsvarande mindre mängd vetemjöl. Detta bröd använde jag till smörgåstårta igår och alla i familjen tyckte att det blev bra, trots att vi åt den så snart den var färdig. (De brukar ju behöva stå några timmar för att inte bli torra)
/Désirée
#52. Ska kolla in den. 
Inte blivit mycket matbröd nu på sistone, det är mer jobb i trädgården som har prioriterats. Håller på att få fart på nya surdegar efter det att mina förra dog av misskötsel. Men idag blev det en kolakladdkaka. Den är så himla god!
Den tog dock slut innan jag hann ta en bild så det blir en gammal bild från min blogg istället.

Senaste matbrödet: ett enkelt recept på yoghurtbröd från boken Medelhavsmat för svenska kastruller. Jäste över natten, 25 g jäst, vatten och rågsikt. Nästa dag vetemjöl special, honung, salt och yoghurt. Gott! Tänkte aldrig på att fota hela brödet, men det här är från provsmakningen, med smör på.
Hehe, lite intetsägande bild kanske, men jag ville också vara med. 
#55 Vilken fin bild
Klart att du ska vara med!
Lägg gärna in hela receptet i en egen tråd.
/Désirée
#55 Mums vad gott det ser ut! Kan riktigt känna hur knaprig den skorpan var
Det är roligt med lite andra bilder också, så den passade perfekt. Mer sånt!
Idag gjorde jag något jag inte gjort på länge! Jag bakade bröd utan surdeg. Majs och solrosbröd blev det. Det var första gången jag provade detta receptet, ska bli spännande att se vad det smakar.
Ser läckert ut
Vill du dela med dig av receptet?
/Désirée
Självklart vill jag det, ska bara smaka först så det går att äta
Idag blev det kamelbröd! Det ena fick två pucklar
Den här typen av utseende på bilder verkar ligga i tiden i brödböckerna. Funkar det?
Va smarriga bröd ni bakar.
# 61 Jag tycker att bilden är bra, men kanske lite för vit i det vita och lite för svart i det svarta 
/Désirée

Idag gjorde jag kanelbullar av surdeg enligt Martins recept. Inte alls dumt!
Syrénkanelsurdegsbulle 

Wow så läckra!
Å så har vi lärt oss ett nytt ord 
/Désirée
Åhh, nu visar du en sån där härlig bild igen, jag blir så himla sugen på den bullen. Ser väldigt god ut. Kaffe och kanelbulle med doftande syrener. Mumsfilibabba
Snart ska jag baka kanelbullar…!
Här har vi minsann inga syrener ännu.
Asta du är inte ensam! Vi har heller inga syrener än 
/Désirée
Mina ser nog ungefär ut som zissis! Det är minst 2 veckor sent i år.
Här hade skomakarna fått ganska lång semester. Mellan hägg och syren alltså.
Samma här! Häggen blommar men syrenen låter vänta på sig!
/Désirée
Dagens frukost; Nybakade vetesurdegsfrallor med segt härligt inkråm som gav lite tuggmotstånd. Solroskärnorna var pricken över i!
I går bakade jag denna enkla men supergoda blåbärskaka serverad med lättvispad grädde
Mona skicka en bit med brödbandet
Får man tigga till sig receptet?
/Désirée

Det går inte Dessan, för sånt behövs kakbandet….
Vänliga hälsningar Stephan
Aj då det har du ju rätt i! 
Många band att hålla reda på nu

/Désirée
Jag lägger in receptet så fort jag får tid. Den var mumsig iaf!
Det där majsbrödet jag skulle lägga in hoppar jag över, det blev inte så bra, så jag kommer inte att baka det igen och vill heller inte rekommendera det.
Synd med majsbrödet
Det verkar vara svårt att få till bra majsbröd. Kakan ser som sagt mumsig ut 
/Désirée
På matlust finns en artikel om majsbröd som jag skrev. Det var ett gott bröd i vart fall.
Tack så mycket Asta 
/Désirée

Blåbärskaka mumsfilibabba! Rabarberpaj blev det till mors dag här. Har ett recept på en knäckig och god paj som jag lägger in senare när jag får tid.
Skickar med en bild på bröden vi gjorde i mammas gamla porslinsformar som stod kvar i stugan där vi bakade häromdagen. (Gamla rörstrands pyro och en form till som jag inte kommer ihåg namnet på, nostalgi på hög nivå för mig). Sonen gör alltid de här bröden i just porslinsformar. Det är ett gammalt släktrecept från hans flickväns sida som de förenklat och jag som tycker om grovt, saftigt bröd älskar detta bröd. Recept kommer senare.
Vilken härlig bild!
Brödewt påminner lite om Fruktbrödet som jag bakar ibland. Det är så jätteroligt med alla olika varianter av bröd, kakor och pajer, så alla recept är välkomna 
/Désirée

#83 Vilka goda bullar!
Dagens goda gärning blev tre limpor! Receptet är äpple och russinbröd ur boken Bröd från Brunkebergs bageri. Jag uteslöt dock både äpple och russin.
Så här såg inkråmet ut i #84. Detta var ett av de godaste bröden jag bakat. Blir garanterat en följetong

Oj, nu har jag läst igenom hela tråden 
, så mycket gott vi bakar här ni. Det skulle kunna bli en hel receptbok med bara bröd som vi på iFokus bakar. Toppenrecept med andra ord, alla misstag är ju redan gjorda.
Äppel- och russinbröd utan äpplen och russin
. Men just nu är jag sugen på något sött, kolakladdkaka eller blåbärskaka skulle duga bra.
Skickar med en bild på mitt senaste bak: rågrondeller (liknar de man köper i både smak och utseende) och så står det finska surdegsbrödet (sonens recept) med mandel och aprikoser i och jäser så fint i de nyköpta formarna från loppis.
#86 - här blev det faktiskt en inhandlad blåbärspaj. Det blir inte mycket bakat nu. Men du har varit väldigt flitig!
Dina rondeller liknar de här som jag bakar ibland.

#86 Jag instämmer med dig här har kommit in många fina bilder
Om intresse finns skulle det gå att fixa en PDF med alla recept som finns här.
/Désirée
Min vildjäst på äpplen blev klar häromdagen, och ikväll blev det en kaka av de överblivna äpplena
Ååå så gott det ser ut 
Nu måste jag snart sätta en vildjäst! 
/Désirée
Ja, det blev en härlig smak på kakan. Jag hade även i några matskedar av vätskan i smeten

Jag har bara gjort vildjäst på osvavlade aprikoser men det går kanske lika bra med äpplen, och russin går väl också?
Kakan såg smaskig ut också och för att inte tala om hur snitsigt du lagt upp bilderna med en sån fin textning till 
. Du kan mycket du!
Tack zissi! Jodå, det går att göra på färska frukter och russin också. Torkade fikon lär vara riktigt bra, men jag har aldrig provat det.
Den fikan ser smarrig ut
Du har bullar i ugnen också ser jag
iapp det var den också, fast jag bara åt en bulle
Det var meningen att bullarna i ugnen skulle komma med 
/Désirée
Denna tråden är väldigt lång nu så den låses och vi startar på ny kula men #5!