Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 1995 ggr
[AnnikaOhlsson]
0

Hjälp en novis...

Hej!

Jag är helt grön när det gäller bakning. Visst, jag har väl slängt ihop en och annan limpa nångång, men då mest mammas beprövade (och självklart goda) recept.

Men när jag läser här blir jag sugen att testa lite olika. Jag är väldigt förtjust i surdegsbröd, men hur får jag till det? Och hur/vad gör man när man matar degen? Läste även att vildjäst skall matas?

DesK
0

Hej och välkommen hit! Glad

Vildjäst kan du exempelvis göra på aprikoser och när den är klar kan du använda den till att göra en surdegsgrund. Men du kan också göra surdegsgrund utan hjälp av vildjäst. MonisN har gjort en bra beskrivning på hur man gör surdegsgrund, klicka på länken så kommer du till den. Man matar sin surdeg genom att fylla på med lite vatten och mjöl.

Du är också välkommen att delta i vår tävling, genom att delta får du kanske en del matnyttiga tips om bakning.

/Désirée

Mitralis
0

Jag tycker att du ska prova en Herman. Den är mer en sockerkaka än ett matbröd, men den är väldigt lätt att "sköta" och otroligt god Tungan ute

[AnnikaOhlsson]
0

Herman har jag gjort, flera gånger

Såna får barnen i skolan göra som de tar med sig hem och den ska ju delas ut till höger och vänster + tilldelas massa grejer då och då, så det är det som är "mata"?

MonisN
0

Att tillsätta "en massa grejer då och då" är att mata en Herman!

Om du vill prova surdeg så gör en råg- och en vetesurdegsgrund först. Hoppa över vildjästen som kan vara lite överkurs första gången. Det är också bra att ha en assisten att knåda degen i eftersom den ska knådas länge, cirka 10-15 minuter i maskin, och dubbelt så länge för hand.

När du har gjort surdegsgrunderna hjälper vi dig vidare på traven, om du vill!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[AnnikaOhlsson]
0

Spännande!!

Ja, detta ska jag absolut testa! Får ut o handla det jag behöver bara…

MonisN
0

Vete- eller rågmjöl plus vatten är det du behöver för att starta surdegen. Man behöver ju inte heller göra båda med en gång om man inte villFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.