Matbröd iFokus

Matbröd

Etikett: jästbröd
Läst 19773 ggr
MonisN
3

Frukostfrallor som jäser när du sover - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bjud dig själv eller familjen på nybakade frallor till frukost. Lätta och snabba att baka. Jäser gör de när du sover!

½ (25 gram) paket jäst

4 deciliter kallt vatten

1 deciliter kall mjölk

1 matsked honung eller (bröd)sirap

2 teskedar salt, gärna havssalt

570 gram (9½) deciliter vetemjöl special

1 deciliter grahamsmjöl

Rör ut jästen i vattnet.

Tillsätt mjölken.

Rör i salt och honung eller sirap och rör tills honungen/sirapen är upplöst.

Rör i mjölet.

Blanda snabbt ihop till en deg i en stor bunke med en slev. (Ej med maskin). Degen ska vara kladdig. Pudra över lite mjöl och låt stå att jäsa i kylen över natten övertäckt med plastfolie.

Morgonen dagen efter:

Häll upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte. Tryck ut degen till en rektangel, cirka 2 centimeter tjock och skär så stora bitar du vill ha.

Lägg över på bakpappersklädd plåt med hjälp av en degskrapa eller stekspade. Pudra över lite mjöl. Grädda i 225º mitt i ugnen cirka 20 minuter.

Ät nybakade eller frys in när de kallnat.

TIPS! Det går utmärkt att baka dessa med 50 gram uppfriskad rågsurdeg också. Minska då vattenmängden till 3½ dl och tillsätt lite mer vetemjöl, cirka 600 gram istället för 570 gram.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MonisN
0

Dessa frallorna har jag bakat i dag! Jag gjorde en variant och tillsatte 20 gram (1/4 deciliter) vetesurdegsgrund. Jag bytte också ut graham mot fullkorns dinkel. Så har du en vetesurgrund i skåpet rekommenderar jag verkligen att tillsätta detta. Dom blev väldigt god. Dessutom fick man med den nyttiga surdegenTungan ute

[Asta]
0

Vi roterar ansvar för frukostfika en gång i veckan på jobbet. Vid de tillfälllena brukar jag baka ut limpor på kvällen, sätter sedan plast över dem och låter dem jäsa över natten i kylskåpet och bakar dem sedan på morgonen. Går alldeles utmärkt. Så den metoden går att använda även på vanliga bröd.

MonisN
0

Jag har aldrig provat att jäsa just dessa frallorna i rumstemperatur så jag vet inte om det blir någon skillnad i smak. Hur är det med vanliga limpor? Har du provat båda sätten?

DesK
0

#2 Asta, det är ett smart tips. Man kan ju också råka ut för att man får hastigt förhinder att fortsätta med sitt bak och då skulle man kunna ställa in degen i kylen.
Undrar, precis som MonisN, om du har testat båda sätten och om det blir skillnad i smak?

/Désirée

[Asta]
0

Jag har testat båda sätten. Om ni med båda sätten menar vanlig jäsning och kylskåpsjäsning över natt. Jag kan nog inte säga att jag smakar någon större skillnad. Nu är jag dock inte någon riktigt finsmakare. Den nattjästa brukar i alla fall bli väldigt stor och fin och väldigt poppis på jobbet när man kommer med alldeles nybakat bröd. Glad

Sedan blir det inte alls finbakeri med uppvärmda plåtar eller stenar eller så för jag ställer in plåt och allt i kylskåpet.

MonisN
0

Frallorna ställer jag på rumspemererade plåtar, inget joxande med dom. Lyckliga arbetskamrater som får nybakatTungan ute Förstår att det är poppis.

HasseH
0

Jag brukar göra nästan likadana! Enda skillnaden är att jag använder 5 dl vatten+1dl mjölk. Följer dock aldrig något recept utan kör helt på en höft med mjölet. Jag gillar att använda 2/3 lantbrödsmjöl (4 sädesslag). Svarta sesamförn är kul att ha i. Jag har gjort någon variant med mörkt lantvrödsmjöl och valnötter. Har även testat att ha i ca 1 dl 4-kornskross eller rågkross, det funkar suveränt men man måste komma ihåg att göra degen mycket lösare.

MonisN
0

Ja, dessa kan man variera lite som man tycker. Ibland har jag i surdeg också.

HasseH
0

Åh, kan du inte berätta hur du gör då? Jag har precis fattat att jag liksom missade et steg, slängde bara i surdegsgrunden (150 gram). Det lär ju vara därför det inte blev så värst bra när jag gjorde frallor.

MonisN
0

Jag tillsätter bara en skvätt surdeg, kanske 30 gram, men du kan säkert ta 50 också. Kanske behöver du en liten gnutta mer mjöl baraGlad

[Asta]
0

Testar bara att lägga in något i den här tråden för att se om den kan tänka sig att låsa upp sig. Den har nämligen fastnat som oläst i mina inlägg.

MonisN
0

#11 Det blev samma för mig nuFörvånad Detta är ett problem som hängt med länge nu även på andra sajterSkrikandes

[Asta]
0

Det är väldigt irriterande faktiskt. Jag använder mig mycket av den listan. Tänkte att detta kunde vara ett sätt att komm ifrån det, men det verkar inte så dessvärre.

DesK
0

Detta problem är rapporterat till ifokuskillarna och de ska försöka hitta felet så snart de kan. Troligen i slutet av denna vecka. 
Jag har samma problem med lite olika trådar på flera sajter.

/Désirée

MonisN
0

Ibland försvinner det av sig själv efter ett tag. Håller med det är skitirriterandeSkrikandes

[Asta]
0

Jo - jag har sett att det är ett känt fel, men det gör det inte mindre irriterande. Hoppas de hittar en lösning.

DesK
0

Ja det är irriterande! Nu fick jag detta problem med denna tråd också Skrikandes

/Désirée

[Asta]
0

*skrattar* (sorry)

storost
0

hihihi…. en till med samma problemet…..

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

storost
0

Förvånad inte längre……Förvånad tråden syns som läst nu.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
0

Ett gott skratt förlänger livet Skrattande Och i detta fall gör det problemet mindre tråkigt Flört

/Désirée

HasseH
0

läste också det där inlägget 8 gånger… skönt att det löst sig.

MonisN
0

Inte löst..Skrikandes

[Asta]
0

Kanske blir…

MonisN
0

Verkar inte så…Skrikandes

[Asta]
0

*småskrattar igen….

HasseH
0

Nu vilar en förbannelse över den här tråden…inläggen tar aldrig slut och varje gång du tittar har någon skrivit en ny meningslös kommentar som gör att den hamnar överst på din olästa-lista igen…woooohoo… Flört

[Asta]
0

Hasse beror förmodligen på att den som skrivit i den sist försvinner den för. Så vi vill alla vara sist.

Gnidde
0

Bakade ditt bröd i morse. Det blev gott Tungan ute må du tro.

Hälsningar Gnidde.

MonisN
0

#29 Jag tror dig!

zissi
0

Jag har lite funderingar igen  Obestämd

Kan jag i mina vanliga jästbrödrecept halvera mängden jäst och i stället låta degen jäsa ca 2 timmar i rumstemperatur i stället för 30 minuter första jäsningen? Eller något ditåt…

Kan jag halvera mängden jäst i mitt vanliga jästbrödrecept och jäsa bröden i kylskåp över natten i stället för 30 minuter i rumstemperatur? Är det i så fall första eller andra jäsningen det gäller?

Jag hade zinkbrist en gång i tiden och då blev jag ordinerad att bara äta bröd som antingen jäst länge eller skållats eller surdegsbröd. Orsaken var för att de bröden innehåller mindre mängd fyrinsyra vilket förbättrar upptaget av mineraler som zink, järn, magnesium m.m. (Fytinsyran finns ju i fullkornsprodukter av olika slag)

MonisN
0

#31 Jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå, det tar lite längre tid bara.

zissi
0

Tack. Ska testa dina frukostfrallor Mona, en dag framöver…eller natt framöver Glad

De ska alltså bara jäsa en gång och då över natten i kylskåpet, inte något i rumstemperatur?

Jag och jästider hör inte ihop Obestämd

MonisN
0

Du kan låta degen jäsa en halv timme för att få igång jäsningen innan du sätter in den i kylen, men det är inte nödvändigt.

Det var längesedan jag bakade dessa nu, ska nog ta och göra det snart. I morgon kanske! Dom är jättegoda.