Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 6899 ggr
[TrevorS]
0

Testat hemmagjord jäst?

Jag har en kompis som jag fick ett recept av på jäst man kan göra själv hemma. Undrar om någon testat?

125 gram torkade aprikoser
50 gram strösocker
200 gram fingervarmt vatten

Låt stå i fyra dagar i rumstemperatur. Någon som testat? Kan det bli fel? Möggla? Har inte vågat göra detta själv.

Det ska gå att ersätta vanligt bakpulver i sockerkaka och muffins. Har bara smakat på brödet och det var riktigt gott. Glad

DesK
0

Det är vad vi vanligen kallar för vildjäst Glad MonisN har lagt in ett recept på vildjäst. Bröd bakat med vildjäst blir gott så du kan gärna testa att göra det. Man kan också använda vildjäst för att starta upp exempelvis en vetesurdegsgrund.

/Désirée

storost
0

Och ja, det kann bli fel och mögla - det är möjligt.

Surdeg kan man också starta utan socker eller frukt i, med bara mjöl och vatten.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

#1. Jag kan inte äta honung tyvärr. Men detta kanske fungerar också, väldigt likt. Glad

#2. Då vet jag, surdeg har jag gjort flera gånger innan och det har blivit bra.

DesK
0

#3 Det går nog bra att använda ditt recept ovan också. Honungen ger nog mest en lite annan smak och den kanske snabbar på jäsprocessen lite. Du hittar flera olika sorters surdeg här på sajten Glad

/Désirée

MonisN
0

Vad du ska tänka på är att aprikoserna måste vara osvavlade, alltså inte de ljusa utan de mörka. De svavlade aprikoserna innehåller konserveringsmedel och går inte att göra vildjäst på. Är övertygad om att det går bra att använda bara socker om du inte tål honung. Tänk också på att inte ta ljummet vatten direkt ur kranen. Bäst är att koka vattnet först och låta det svalna till omkring 28º.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[TrevorS]
0

Aha, så det ska de vara mörka. Kan man använda sig av färska också?

MonisN
0

Det har jag aldrig testat, men det tror jag absolut, bara de inte är för hårt besprutade. Detta vet man ju sällan så det är bara att prova! Du kan också göra på russin och andra frukter.

[TrevorS]
0

#7. Russin tänkte jag inte på. Det var smart, varit lite insnöad på att det ska vara just aprikoser eftersom han använde det. Men det finns fler liknande frukter/bär. Glad

Ska kolla på de andra sidorna, missat den här sajten totalt.

MonisN
0

Fikon sägs också vara bra sprutt i!

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Passande nog har jag precis gjort en vildjäst på aprikoser. Den här satte jag i torsdags och är nu färdig efter 5 dagar. Kanske var den färdig redan i går, men jag glömde titta till den! Den doftar spritigt och gott. Jag använde Kung Markattas ekologiska aprikoser. Nu ska jag sila den och använda vätskan till en ny vetesurdeg. Frukten kan man använda i baket.

[TrevorS]
0

Det ser spännande ut. Hur mycket ska man ha i när man bakar? Har glömt att fråga någon om det. Jag bakar bröd nästan varje dag så jag borde ha 4-5 burkar så man kan fylla på nytt när det behövs. Glad

zissi
0

http://matgeek.se/category/vildjast/

http://paindemartin.blogspot.com/2008/02/vildjst-p-aprikos.html

Här ovan är två bra länkar om man är intresserad av vildjäst.

Det blir jättegoda, håliga och lite sega levainbröd av vildjäst. Jag har gjort på osvavlade aprikoser och det är enkelt. Har fungerat varje gång. Sen blir det en maffig efterrätt om du doppar aprikoserna (efter de gjort sitt) i smält choklad och tar lite grädde eller glass till.

Lycka till TrevorS Glad

Mona: När jag såg din fina vildjäst blev jag så sugen att sätta en ny egen. Det var ett tag sedan jag bakade upp min. Ska försöka göra vetesurdeg som du gör av din vildjäst. Jag har ju inte lyckats med att göra vetesurdeg på vanligt sätt.

[TrevorS]
0

#12. Det värsta är med det receptet jag hittar här och det som fanns i länken är det honung i. Men hoppas det går utan. Jag fick ett tips av en kompis mamma idag att man kunde bita i ett äpple och låta det ligga med första dygnet och sedan plocka upp det istället för honung. Hon trodde det receptet utan honung kunde ta längre tid.

MonisN
0

#12 Om du gör vetesuren på vildjästen så är det inte svårt att lyckas. Tror det är svårare med bara mjöl och vatten. Aprikosjästen ger bra start. Jag gör efter Heléne Johanssons recept.

#13 jag är ganska övertygad om att det går med bara socker. Det finns olika recept på vildjäst, en del innehåller mycket honung och en del väldigt lite, så jag tycker du ska prova utan. Tror att det till tjyven och sist handlar om sötman + frukten sen jäser det hur du än gör. Tror honungen är mest för smaken. Jag inbillar mig det i alla fallFlört

[TrevorS]
0

#14. Vetesur brukar jag göra, 1 matsked socker och fylla på med 1 deciliter vatten och 1 deciliter vetemjöl var tredje dag (om jag inte minns helt fel). Jo socker ska gå bra men ta längre tid som hon sa. Jo jag tror nog också för smaken.

Ska testa i slutet av månaden flyttpackar så det är svårt att göra det just nu. Skrattande

MonisN
0

Min nya vetesur doftar väldigt mycket likörFörvånad Den är lite seg ännu innan jag matat sista gången med vatten. Första dagen matade jag med vildjästen två gånger, tror det hade räckt med en gång, och vatten den andra gångenObestämd Ska bli spännande att smaka det likörbrödet!

[TrevorS]
0

Ja berätta gärna, låter spännande. Jag ska sätta igång på måndag med att göra vildjästen. Läste i en bok på biblioteket om historian bakom vildjästen, ursprung och liknande. Eller jag hann inte läsa allt, har inget lånekort här än men jag ska skaffa det.

Har startat vetesur igår så jag ska baka på den snart. Misslyckades en gång med vetesur, smakade sur filmjölk (med andra ord, surare än vad den egentligen smakar)

MonisN
0

#17 Vill du får du gärna skriva lite fakta om vildjästen. Kanske har du läst något som jag inte vet. Historien bakom gamla traditioner är intressant, till exempel hur gammal den är. Den vanliga surdegen lär vara cirka 6000 år.

[TrevorS]
0

Menar du till en artikel, eller bara ett inlägg?

Det skulle jag nog kunna göra, ska bara fixa ett lånekort, hade inte legetimationet med mig bara så jag kunde inte låna den.

DesK
0

#19 Eftersom det ännu inte finns någon artikel om vildjäst så skulle det vara fint om du vill skriva en sådan Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

#20. Jag svarade på ditt PM. Skrattande

MonisN
0

Jag blev inte nöjd den här gången med vetesuren jag satte på vildjästen. Det var mycket sprutt i själva vildjästen, men jag gjorde antagligen felet att mata med för mycket jäst när jag gjorde vetesuren. Den blev seg och doftar väldigt mycket sprit. Tror jag får hälla ut det mesta och mata på med mjöl och vatten och se om det kan bli fason på den.

zissi
0

Vad jag förstår av Helen Johanssons bok så använder jag den bortsilade aprikosvätskan (när vildjästen är klar alltså) i stället för vattnet när jag startar min vetesurdeg?

Så 120 g vetemjöl och 120 g vildjäst (eller 120g vatten egentligen) börjar jag med dag 1. Sen forsätter jag att mata med vatten och vetemjöl 3-4 dagar som vanligt tills surdegen är redo att användas.

Har jag fattat det hela rätt månntro???

(Vildjäst har jag ju inga problem att göra. Inte rågsurdeg heller men vetesurdeg på vanligt vis lyckades jag inte med när jag försökte. Nu ska jag alltså försöka göra vetesurdeg och utgå från min nygjorda bubblande vildjäst).

MonisN
0

#23 Det stämmer! Men i Helénes recept ska du mata två gånger första dagen, morgon och kväll. Jag gjorde felet att mata med vildjästen båda gångerna och då blev det för segt. Nu har jag försökt att rätta till den, men den är fortfarande seg, ungefär som en lös levaindeg. Jag har i alla fall gjort en ny deg just nu, så i morgon får vi se hur det blir!

zissi
0

Tack Mona, nu börjar jag äntligen förstå lite av det hela.

Jag går genast och startar min första vetesurdegsgrund gjord på vildjäst och vatten. Jippi! Skrattande

( Skäms Kanske inte ska säga jippi förrän jag kan visa upp mitt första lyckade vetesurdegsbröd.)

God natt och sov så gott kära vänner! Glad

MonisN
0

Lycka till!

zissi
0

Skrattande Tack vare er så har jag nu en fin vetesurdeg gjord på vetemjöl och vildjäst, nästan klar. Den blir färdig i morgon. Den är lite segare än vanlig surdeg men jag antar att det är vildjästen som gör skillnad där.

Det bubblar så läckert och luktar så fräscht och gott om min lilla guldklimp. Är så glad att jag äntligen lyckats, så här långt i alla fall.

zissi
0

Måste visa en bild uppifrån också Glad

Bara lite stolt FlörtSkäms

MonisN
0

Grattis till en kanonjäst! Ska bli roligt att höra om du märker någon skillnad i smaken när du bakat på den. Mina bröd idag blev så goda så jag hade inte behövt äta någon middagFlört

[TrevorS]
0

Va sugen jag blev på att baka, jag måste åka så jag hinner inte sätta igång innan jag åker. Så det får bli nästa vecka.