Matbröd iFokus

Matbröd

Etiketterrådtips
Läst 3549 ggr
storost
0

Bröd med glänsande yta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På kontinenten ser man bröd, som har en glänsande yta. Hur gör man det?

Gär så här

200 gram vatten
½ tesked stärkelse

Koka 150 gram vatten. Blanda stärkelsen med resterande 50 gram kallt vatten och sen häll i blandningen i det kokande vattnet. Koka upp allt en gång.

Användningen

Vid slutet av brödbakningen (sista 5 minuter) pensla på brödet med blandningen och baka färdigt.

Resultatet är ett glänsande bröd eller fralla.

OBS: Blandningen håller sig i kylskåpet ungefär 2 till 3 dagar. Men det är bättre att gör den färsk på bakdagen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Detta har jag läst men aldrig provat, men nästa gång jag gör franskbröd ska jag testa.

Vill man få glänsande vetebullar eller längder, typ kaffebröd, kan man också blanda vatten och aprikosmarmelad och pensla bullarna med. Detta är ett tips jag fått av svenska bagareGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Wopa
0

Edit översättning

_Ja Mona, apricotera eller att få glans med aprikosmarmelad gör man också i Tyskland, men bara med kakor, tårtor och småkakor, som har ofta marsipan eller chokald på ytan. Ofts använder man det vid ostkakor, därför den ser apetitligare ut. Vid frallor och bröd ta man egentligen bara stärkelse eller socker.
_

Ja Mona, das Aprikotieren bzw. abglänzen mit Aprikosenmarmelade machen wir hier auch, allerdings nur bei Kuchen, Torten oder kleine Gebäcke die danach noch oft mit Marzipan oder Kuvertüre überzogen werden. Häufig wird es bei Käsekuchen verwendet, da dieser dann noch appetitlicher aussieht. Bei Brötchen und Brote eigentlich nur mit Stärkelösung oder Zuckerlösung.

Hälsningar Wolfgang

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Sverige använder man aprikosstrykning på bullar och vetebröd. Kanske även till det du nämner, det vet jag ärligt talat inte.

I Sverige är en bulle en söt vetedeg och ofta någon fyllning. Den klassiska bullen är kanelbullen. Se bild.

Frukostbullar kallar vi oftast för frallor.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
0

Jag har ändrat beteckningen från bulle till fralla. Det var mitt fel.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Wopa
0

#3 så bra ! 3 stycken till mig - jag blir hungrig. Glad

DesK
0

Vanligast här i Sverige är väl att vi penslar bullar och ibland även frallor och bröd med uppvispat helt ägg och därefter strör över pärlsocker eller frön Glad

/Désirée

Wopa
0

Machen wir auch Desk. Mit Vollei bei uns meistens bei türkischen Fladenbrote, süsse Hefebrote die dann als Zopf geformt und mit Hagelzucker und/oder Mandeln bestreut werden. Als Brötchen fallen mir im Augenblick nur die Rosinenbrötchen, Schokobrötchen und Eierweck ein, die aus süssen Hefenteige gemacht werden wie die meisten Striezel auch. Mit Saatgut meist nur bei Brötchen oder Einstrangzöpfe oder Brote werden darin gewälzt, was optisch schön aussieht und im Gewerbe ein Anreiz ist es zu kaufen, ebenso die glänzenden Brote.

Hälsningar Wolfgang