Tidsplanerar du dina bakdagar?
I en del kokböcker finns det fina förslag med tidsangivelser för veckobak. Någon här som planerar sina bakdagar på det viset?
/Désirée
Jag är urkass på planering, så mitt svar är nej. I vissa böcker finns även förslag på hela menyer för olika tillfällen, men dessa har jag aldrig heller följt.
Inte ett dugg. Jag sitter i soffan och kommer på att nu vill jag baka. Och då brukar jag BAKA. Vill jag göra något med surdeg så börjar jag planera det i samma stund.
Ibland händer det att jag planerar så mycket en söndag att jag matar surdeg på morgonen så att den är aktiv till eftermiddagen.

Nja inte alltid - det beror på vad jag ska baka.
Vänliga hälsningar Stephan
Jag gör nog ungefär som Asta! Fast ibland blir det ju fel förstås när man vill baka NU och surdegen inte är vaken

Eftersom jag bakar allt vårt bröd här hemma, och vi föredrar färskt bröd istället för fruset, så bakar jag ungefär var fjärde dag. Jag bakar mest surdegsbröd eftersom dessa har god hållbarhet även i rumstemperatur. Jag planerar inte så ingående, men jag ser i varje fall till att mata surdegen kvällen innan jag har tänkt baka. Ofta bakar jag på kvällen/eftermiddagen och ibland låter jag degen kalljäsa i kylen. Jag föredrar degar med långa jästider för då kan man göra andra saker än att stå i köket hela tiden. Vill jag ha nybakt bröd till middagen så sätter jag degen vid lunchtid och bakar ut den vid tretiden. Då har jag gott om tid för en andra jäsning plus gräddning.
#5 Hej och välkommen hit! 
Det är ungefär så mycket som jag också planerar mina bakdagar.
Vill du dela med dig av dina favoritrecept så blir vi jätteglada
/Désirée

#6 Tack för välkomnandet! Mina bästa recept finns på min blogg som heter "Mat jag gillar!". Den hittar du här.