Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 4766 ggr
[Asta]
0

Det här med baguetter?

Jag förstår inte fascinationen med att baka baguetter. Martin J har tjatat massor om bagueter på Pain de Martin och jag har sett samma diskuterande på flera sidor. Hur gör man den bästa baguetten? Hur ska du jäsa baguetten? Köp en baguetteplåt för då får de den bästa formen. Men alltså. Varför ska jag göra det??

Jag äter nästan aldrig baguetter. Jag kan faktiskt inte ens komma ihåg när jag åt det senast. Äter ni en massa baguetter? Är det kanske som så att det någonting alla andra utom jag gör?

Vad säger ni?

storost
0

Nä, det är ingen måste. Var för sig ska äta vad han/hon vill ha. Den ena tycker mer om fullkornsbröd, den annan mer om luftiga ljusa bröd. Ciabatta, baguet, naan osv. är ljust bröd som man äter fram för allt i södra delen av europa - jag menar nu riktig baguet. Det finns massor av goda recepter för baguet, men bara var för sig kan bedömma om han/hon tycker det baguet är bäst eller inte. Inom frankrike finns olika bagerier som har varje år en tävling, vem gör best baguet. Det finns lika olika recept på brödet som bagerier. Det är bara att prova sig fram. Om det är ett önskemål, då kan jag lägga in bågra baguet-recepter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Asta]
0

Nej - du missförstår mig. Det är inte något baguetterecept jag är ute efter. Jag förstår helt enkelt inte den baguettefeber som uppstått överallt. Jag förstår inte varför "alla" plötsligt ska baka baguetter. Har det blivit supermodernt att äta baguetter? Äter ni alla här som bakar bröd en massa baguetter i tid och otid?

MonisN
0

Jag bakar faktiskt sällan baguetter. Väldigt sällan! Däremot tycker jag det är väldigt gott, om man nu bortser från bake off baguetter som mest har en äcklig bismak. Jag har bara en enda gång lyckats med den utlimata baguetten, som var en dröm att äta. Det var inte ens ett riktigt baguettereceptFörvånad Receptet fanns, eller kanske fortfarande finns, på pain du martin. Ska se om jag hittar det!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

storost
0

Skäms Ojojoj! jo, då hamnade jag lite fel. Jag åt tidigare sällan baguet. Har bakad framförallt fullkornsbröd med olika kärnor och sädeslag i och surdegsbröd med fullkorn. Jag tycker inte om så extremt luftigt bröd (smöret kryper bort Flört) När jag bakar nuförtiden vanligt bröd, då blir det också bröd med mycket fullkornsandel.

min egen hemsida.

[Asta]
0

Hm - fast Mona då har du ändå tankar om det ultimata baguettereceptet i huvudet. Det har inte jag. Der är den där längtan efter just det ultimata baguettereceptet som jag inte förstår. För mig är det inte ett särskilt användbart bröd.

Jag är, precis som storost, mest förtjust i bröd som har en del fullkorn eller andra gottigheter i sig. Ska jag ha ett vitt bröd vill jag helst inte ha en baguette, jag tycker de är för torra. Men jag har hamnat på flera olika bloggar där man är ute efter den ultimata baguetten. Och då kan jag inte låta bli att undra vad gör man med alla de där baguetterna.

Alltså jag är medveten om att detta är en nonsensdiskussion, men ibland undrar man över sånt också.

DesK
0

Asta detta är väl en lika bra frågeställning som många andra Glad

Min yngsta dotter och min sambo gillar båda två baguetter, men jag vill ju helst ha riktigt långjästa bröd och gärna med lite grovt mjöl i. Baguette går att äta, men är alltså inget jag springer benen av mig efter.

/Désirée

MonisN
0

Nu var inte mina baguetter efter konstens alla regler, utan ultimat för mig just för att det var saftigt, perfekt mjukt innanmäte och en knaprig skorpa. En baguette måste vara bakad och jäst på ett visst sätt, och utifrån det var inte mina baguetter värda att kallas baguetter. Men det var ett gott vitt bröd som hade baguetteform!

Jag har aldrig lycktats baka det igenGråter

MonisN
0

Om jag minns rätt så var det det här receptet jag använde, men dubblade. Fyra gråsuggor påväg till stan?!!

LÄNK till pain du martin.

Den gången jag bakade detta gjorde jag det tidigt på morgon och gjorde härliga mackor med brie och salami som jag och väninnan tog med på en busstur till Jönköping! Det var nog den godaste matsäcken vi båda ätitTungan ute

storost
0

En värklig bra baguette har surdeg i, så att det blir saftigare över en längre tid.Tungan ute

min egen hemsida.

MonisN
0

Nja, en äkta baguette har en poolish men inte surdeg, även om surdeg är gottFlört Fast du menade nog inte en äkta, bara en extra godTungan ute

storost
0

Mona, det stämmer nog inte, tyvärr. Det finns jätte gamla recepter från äkta baguetter som har surdeg i.Tungan ute Det finns franska bagare som gör det traditionellt så med levain = surdeg. Poolish infördes av polska invandrare i frankrike därför heter den poolish.

min egen hemsida.

MonisN
0

Ja då vet jag inte vad man ska tro, då ställs allt på ända som jag har lästObestämd Att poolishen kom med polackerna vet jag däremotFlört

[Asta]
0

Hm - lika bra att jag fortsätter att skippa baguetterna. Så behöver jag inte fundera alls!

storost
0

Asta… SkrattandeTungan ute

min egen hemsida.

MonisN
0

Man behöver ju inte baka en helt äkta, för det verkar ingen göra, åtminstone inte i SverigeTyst

Flört

Wopa
0

Det finns många varianter med och utan vetesurdeg eller poolish. Dock behöver man ha lång och kall vilotid samt speciellt Franskt mjöl, som inte ens är lätt att få tag på i Tyskland. En Tysk variant är "Rotbrödet" (se bilder nedan). Detta bröd har en vilo- och mogmadstid på 23 timmar och bakas med enbart jäst. Bröden vrids innan de gräddas, detta är inte alldeles lätt eftersom degen är mycket lös. Nedan ser du 2 av mina bilder

Hälsningar Wolfgang

(Es gibt viele Varianten mit und ohne Weizensauerteig oder Poolish. Allerdings braucht man hier eine sehr lange kalte Führung und spezielle französische Mehle, die man auch in Deutschland teilweise sehr schlecht bekommt. Eine deutsche Variante ist das 'Wurzelbrot', wobei die Reifezeit bei 23 Stunden liegt und es nur mit Hefe gemacht ist. Die Brote werden in sich verdreht, was durch den sehr weichen Teig nicht so einfach ist. Hier mal 2 Bilder von mir.

Hälsningar Wolfgang)

DesK
0

Att vrida bröden som Wopa beskriver ovan gör att de inte flyter ut lika lätt. Detta kan alltså vara ett bra alternativ om du vill baka baguetter, men inte har någon baguetteplåt.

Edit übersetzung Wenn mann wie Wopa oben beschreibt die Brote in sich verdreht halten sie besser ihre Form. Mann braucht also dann keine spezielle Baguetteform

/Désirée

MonisN
0

Mums! De ser goda utTungan ute Franskt mjöl går nog inte att få tag på i Sverige heller. I Göteborg finns ett franskt bageri, kanske man kan få köpa en påse därFörvånad

DesK
0

Mona jag tycker du ska fråga när du har vägarna förbi det Franska bageriet Glad

/Désirée

Wopa
0

Många franska bagare använder inte baguetteplåtar utan lägger bröden på väl mjölade bakdukar som de drar upp mellan bröden. På så sätt stöder bröden varandra under jästiden.

Viele französische Bäcker verwenden keine Baquettformen. Sie nehmen ein gestärktes Baumwolltuch oder Leinentuch, bemehlt es und legt es in Wellen auf eine Unterlage. In den Vertiefungen wird dann der Teig gelegt und aufgehen gelassen. Die Teiglinge stützen sich dann gegenseitig ab.

// Hälsningar Wolfgang

MonisN
0

#19 Det kan du skriva uppSkrattande

DesK
0

Wopa detta har vi pratat om här. Den stora frågan är: Hur får man brödet från handduken över till bakplåten utan att det sjunker ihop?

Edit übersetzung Wopa dass haben wir hier schon einmahl besprochen. Die grosse Frage ist: Wie kriegt mann das Brot vom Tuch auf dem Backblech ohne dass es in sich fällt?

/Désirée

Wopa
0

Baguetter bakas inte ut vid maximal jäsning, utan vid knapp jäsning. Bakduken mjölas bäst med rågmjöl, eftersom vetemjölet drar åt sig mer fukt och därmed blir så klistrigt att det fastnar i bakduken.

De ferdigjästa bröden rullas över på bakplåten. Bakduken med bröden lägger man bäst på en annan plåt eller en stor spatel.

1. Nu lägger man plåtarna omlott eller spateln på plåten och drar försiktigt i bakduken, då rullar brödet över på plåten.

2. Sedan drar man fram bakduken till kantken tills nästa bröd är där och låter så detta rulla över på plåten. Bakduken som blir över får man hålla under spateln eller bakplåten.

3. Sedan gör man som i punkt 1.

Bagare har ett specialvertyg till detta.

Baquette wird nicht mit voller Gare gebacken, sondern mit knapper Gare. Bemehlt wird das Tuch  mit Roggenmehl, da Weizenmehl feucht während der Gare wird und  mit dem Tuch verklebt - ist ja bekannt.

Die fertigen Teiglinge werde einfach auf das Blech gerollt. Das Tuch mit den Teiglingen liegen z.b. auf einem Broteinschießer.

1. Man legt den Schießer dann auf das Backblech und zieht oben an der Falte, dann rollt der Laib auf das Blech.

2. Man zieht dann das Tuch nach vorne, bis der nächste Teigling wieder vorne liegt. Überstehendes Tuch einfach unter dem Schießer legen.

3. dann wie bei Punkt 1 beschrieben.

Bäcker haben dafür ein spezielles Gerät das sich Bestückungsapparat nennt.

// Hälsningar Wolfgang

Wopa
0

Edit: översättningJaså, möjligtvis används en silikonbakfolie som tål baktemperaturen. Då ska man lägga bakfolie direkt på bakplåten. Sen efter jäsningen går det att baka direkt.

Förövrigt: baguettplåten har i Tyskland hål, degkonsistensen skall vara som bröddeg som jäster i jäskorger.

Vi is tyskland bakar baguett mest utan former. Degen ska man forma först rund och sen avlång, varvid byggs upp en spänning och degen flytter ut mindre i bredden. Här på min hemsida finns en exempel från en rund vitbröd bakad utan form - vitbröd .

Ach so, vielleicht für das Ganze eine Silikonbackmatte verwenden die für diese Backtemperaturen geeigneet ist. Dann könnte man die Backmatte gleich auf das Blech legen. Dann nach der Gare einfach backen.

Übrigens: Baquettbleche bei uns sind gelocht, der Teig muss also eine Konsistenz wie Brotteig haben, die in den Gärkörbchen reifen.

Wir backen die Baquettes meist ohne Form. Der Teig wird dazu rund- und langgewirkt, wobei sich eine Spannung aufbaut und der Teig wenig in die Breite geht. Hier mal ein Beispiel eines runden Weissbrotes ohne Form von meiner Homepage :Weissbrot

Hälsningar Wolfgang

MonisN
0

Annars kanske man kan lägga duken med baguetterna på en plåt, och sen när det blir dags att grädda lägger man en annan plåt ovanpå och vänder på alltihop så bröden hamnar på den nya plåtenGlad

Edit: Übersetzung

Ansonsten kann man das Tuch mit den Baguettes auf eine Backblech legen und wenn es Zeit zum Backen ist, legt man ein zeites Blech darauf und wendet alles, damit die Brote auf dem neuen Backblech liegen.Glad

storost
0

Då pressas baguetterna på grund av centrifugalkraft ihop och de flyter ut på bredden.Tungan ute

Übersetzung

Da presst es die Baguettes aufgrund der Fliehkraft zusammen und die fliessen auseinander.Tungan ute

min egen hemsida.

Wopa
0

Edit översättning

Ja, det med att vänd de upp och ner funkar inte. Då är det bättre att prova med en bit takränna. Smörj i rännan och mjöla den med rågmjöl, lägg i degen och låt jäsa. Efter jäsningen låt glida degen på bakplåten - som man gör när man använder jäskorger.

När man bakar ofta baguetter, då löner sig att köpa en baguettplåt. I tyskland finns de att köpa för en mindre belopp.

Hälsningar Wolfgang

Ja, das mit dem Umdrehen funktioniert nicht. Dann es lieber mal mit einzelnen Stücken einer Dachrinne probieren. Rinne einölen und mit Roggenmehl ausstreuen, Teigling einlegen und gehen lassen. Danach wie beim Körbchen durch Kippen auf das Blech gleiten lassen.

Wenn man sehr oft Baquette bäckt, lohnt sich auch eine Anschaffung eines Baquettbleches. Die gibt es bei uns als einfaches Wellblech für kleines Geld.

Hälsningar Wolfgang

MonisN
0

Har ni aldrig hört talas om platta baguetterFörvånadFlört Själv har jag en baguetteplåt, men använder den sällan.

kan man inte sätta in hela takrännan i ugnenTungan ute

[Asta]
0

Takränna låter ju suveränt. Varför har inte någon tänkt på det förut.

Det måste vara viktigt med baguetter! Det här blev plötsligt en "Hur gör man baguetter"-tråd.

MonisN
0

Vi vill ju hjälpa dig Asta så du kommer igång med baguetterna!!Skrattande

Finns det så smala takrännor då? Annars kanske man kan baka hela runda limpor i dem!

Wopa
0

Edit översättning

#28 Menar du sånt Mona?

En hel takränna väl inte, men en 30 cm bit.

#28 Meinst Du sowas Mona ?:

Eine ganze Rinne wohl kaum, aber ein 30 cm Stück.

Hälsningar Wolfgang

storost
0

Mona, tänk på att inte använda plasttakrännor när du vill baka degen i de.FörvånadTungan ute

Übersetzung

Mona, denke daran keine Plastdachrinnen zu verwenden wenn du sie mitbackst.FörvånadTungan ute

min egen hemsida.

MonisN
0

#31 Så platta ja, men avlånga ska de vara!

#32 Jag tror jag tar en tegelpanna från taket istället för dom ser ju ut som baguetteplåtar i formen!

Übersetzung

#31 Ja so flach, aber länglich sollten sie sein!

#32 Ich glaube, dass ich ein Dachziegel verwenden werde, da sie in der Form wie Baguettebleche aussehen.

Wopa
0

Edit översättning

Ha, turkarna gör det rund - de slår bara därpå, MonaTungan uteCool

Ha, die Türken machen es rund - die hauen einfach drauf Mona Tungan uteCool