Bröd med mjölblandning råg/vete - tysk typ
Ett bröd vi gärna äter i Tyskland.

Surdeg:
15 gram grundsurdeg
200 gram fint rågmjöl
cirka 180 milliliter 30 gradigt vatten
Blanda allt väl och låt stå i 28-30 grader i 18 timmar. Ta sedan bort 15 gram och spara i glasburk i kylen till nästa baktillfälle.
OBS: På grund av olika mjölkvaliteter skall surdegen justeras med vätskan till det blir en mjuk-grötaktig massa.
Bröddeg:
380 gram surdeg
270 gram vetemjöl
200 gram fint rågmjöl
cirka 220 milliter 30 gradigt vatten
25 gram jäst
18 gram salt
en liten knivsudd mald svartpeppar
en liten knivsudd mald cummin
2 matskedar Brödsirap eller 40 gram
Gör så här:
Blanda alla ingredienser under Bröddeg till en smidig men ännu kladdig deg. Knåda långsamt i 6-8 minuter i maskin. Täck med lock eller plastfolie och låt jäsa i 50 minuter i 30-32 grader.
Arbeta igenom degen och forma till en kula. Täck med plastfolie och låt vila cirka 10 minuter. Forma sedan degen till en avlång limpa och lägg i en väl mjölad jäskorg eller smord avlång bakform och låt jäsa 50 minuter till i 30-32 grader. Degen ska nu ha jäst upp ordentligt.
Grädda med ånga (se nedan) i 250 grader i 10 minter. Sänk sedan värmen till 200 grader och grädda färdigt brödet.
Tips:
För att fixa ånga i hemmaugnen ställer du en aluminiumform på ugnsbotten när du slår på ugnen. När du sätter in brödet häller du i en kopp vatten i aluminiumformen. Efter cirka 15 minuter vädrar du sedan ut ångan.
Var försiktig ångan är mycket het! Ansiktet bort och skydda händerna med ordentliga ugnsvantar.
Hälsningar Wolfgang
Att ha svartpeppar i brödbaket är helt klart annorlunda. Jag gissar att det rundar av smaken en aning. Annars liknar detta recept mitt vanliga "Mammabröd" som jag brukar baka och det som min pappa och jag kallar för "Gråbröd".
Edit übersetzung Schwarzpfeffer im Brotteig habe ich noch nie von gehört, ich rate dass dies den Geschmack abrundet. An sonsten ist dieses Rezept so ähnlich wie mein "Mammabrot" was mein Vater und ich "Graubrot" nennen.
/Désirée
Ja både svartpepparen och kumminet rundar av smaken, det gör även sirapen. Här kallas det också Gråbröd beroende på region. Genom att det är 60% rågmjöl i degen blir brödinkråmet grått.
Ja, der schwarzer Pfeffer und Kümmel runden den Geschmack ab und der Sirup ebenso. Es wird auch hier je nach Region als Graubrot bezeichnet. Durch die 60% Roggenanteil wird die Krume grau.
Hälsningar Wolfgang