Syrningstabell för mjöl
Det är viktig - när man bakar med surdeg - att man har en syrningstabell, när man vill utveckla eller konvertera ett recept. Det spelar ingen roll, vilken av de olika syrningsprocesserna man genomför.
Den här tabellen använder proffsbagare i Tyskland, Österrike och Schweiz.
OBS: observera, att man bara syrar rågmjölet!!
Vänliga hälsningar Stephan
Tack för den proffsiga tabellen. Mängden surdeg längst till höger är den baserad på enbart råg? Jag tror vi behöver en liten lektion i hur man läser tabellen

Ja, i de södra länder syrar man bara rågmjölet, när man bakar ett bröd med blandad mjöl.
OK - hur man läser tabellen:
När du vill baka ett bröd med till exempel 1 kilo mjöl var 600 gram är rågmjöl och 400 gram är dinkel- eller vete mjöl då går du till linje 60 / 40 och lässer, att man ska syra 40 % av 600 gram rågmjöl = 240 gram. Sen häller man samma mängd vatten till plus surdegstarter och låter blandningen stå.
Usch…. nur har jag sett, vad du menar. Förlåt, det är vanligt för mig.
Jag har kompletterat inlägget. Tack för information.
Och vad är försyrning av mjöl för något. Från en som absolut inte har en aning????
Hälsningar Gnidde.
Efter lite funderande kom jag fram till att det nog bör heta bara syrning på Svenska och inte försyrning.
Gnidde det som menas är hur man syrar mjöl innan man ska baka och vilka proportioner man då bör använda.
/Désirée
#2 Jag tror jag börjar fatta snart
Hur länge ska blandningen stå och syra till sig innan man börjar med själva baket?

#5 Med Detmold-enstegsprocess ska det stå i 18 timmer vid 28 grader.
Jag kommer att skriva över de olika processer, men nu har jag fullt upp vid arbete.
Désirée, tack för korrigering.
Syrning är alltså någon form av surdeg????
Hälsningar Gnidde.
Ja all surdeg görs med någon form av syrning, annars är det ingen surdeg
Främst i en del äldre Svenska kokböcker betecknas ibland även vissa fördegar för surdeg, vilket inte är helt korrekt. Jag har förklarat skillnaden i artikeln om surdeg.
/Désirée