Matbröd iFokus

Matbröd

Etikett: bakprat
Läst 4337 ggr
AnnaLundin
0

Hembakat matbröd som duger till barnen?

Vi gör av med mängder med bröd i vår familj och mer lär det väl bli när våra 4 barn blir större, kan jag tro.

Jag skulle både vilja och behöva baka mer eget bröd, om inte annat så för ekonomins skull. Men hittills har INGET av de bröd jag har provat passat åt de små bortskämda Tungan ute barnen.

Jag har provat egna recept och "fuskat" med färdiga mjölblandningar av olika slag. De flesta har jag och maken gärna ätit men det är ju inte lönt att baka till bara oss för då hinner vi inte göra slut på varken det hembakta eller det köpta innan de blir torra och tråkiga.

De typer av bröd som duger till barnen är Skogaholmslimpa, polarkakor och de okryddade (utan kummin i alla fall)  varianterna av våra lokala bageriers matbröd (typ sirapslimpor och liknande runda levar).

Jag funderar på vad jag ska göra för att hitta något som barnen skulle kunna acceptera. Det måste ju vara lite liknande de brödsorter de gärna äter nu. Men hur göra?

Hälla i mer sirap så det blir lite sött?
Det är ju inte så kul kanske, även om jag tillåter att barnen äter socker i rimliga mängder. Men visst, kan sirap göra att jag kan vänja barnen vid hembakat så kan jag ju successivt minska sirapsmängden sen.

Eller är det någon som har tips på recept på barnvänligt bröd av Skogaholmslimpetyp?

(tillägger att jag anser mig vara ganska nybörjare på brödbak, även om jag har försökt ta mig för det ett antal gånger genom åren…)

MonisN
0

Det där med kinkiga barn är svårt. Kanske kan du börja med att baka ett enkelt vitt bröd? Du kan lägga degen i en vanlig avlång form eller så gör du två flätor av degen som du lägger på varandra. Strö på blå vallmofrön så ser det ut som affärens snoddas:)

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Loucar
0

Scones brukar alltid funka då kan man ju byta ut lite av vetemjölet mot grahamsmjöl. Om du har en muffinsplåt hemma kan du lätt slänga ihop detta på morgonen o skicka in i ugnen, de små liven brukar ju alltid uppskatta varmt o nybakat.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Loucar
0

Ett annat sätt att få barnen att vilja äta hembakt är att låta dom vara med och baka.

Om man gör en större sats av detta bröd kan det lätt sysselsätta några barn.

Hälsningar

Louise

AnnaLundin
0

#3 - visst är det ett sätt att låta dem vara med, men tycker de inte att det smakar gott så spelar det nog ingen roll om de har bakat det själva. Jag behöver ju ha recept på bröd som kan duga åt dem om det ska vara lönt. Ska kika på receptet du tipsade om.

#2 - Scones är inget de är särskilt förtjusta i heller…

#1 - vi äter nästan inget vitt bröd och de är inte superförjusta i det heller…

Ja, de är lite krångliga, när inte ens det enklaste duger åt dem. Skrikandes

Loucar
0

#4 Ja du måste ha väldigt kinkiga barn, de jag har erfarenhet av älskar att prova det de själva gör. Förstår verkligen att du är frustrerad om de är som du beskriver.

Hälsningar

Louise

AnneN
0

Syrrans barn älskar brödkakor, de är goda och går att göra nyttiga utan att barnen behöver veta att de är nyttiga (bara byta en del av vetemjölet mot annat grövre mjöl)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MonisN
0

Nu har jag inte haft så kräset barn, men jag tycker nog att dom måste lära sig äta det som serveras. Var hård och sätt gränser. Man kan naturligtvis anpassa maten och brödet i viss mån efter vad familjen gillar. Men du verkar ju ha försökt med allt och inget hjälper på barnen, så visa vem som bestämmer.

Ritva
0

Först och främst hur gamla är barnen och VAD exakt är det de inte gillar? Kanterna eller smaken, eller?

Är det kanterna så är det ju enkelt att skära bort dem till en början. Ofta kan ju skorpan vara lite hårdare när man bakar själv.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Ritva
0

Kom på att du skulle kunna prova Stompa, de påminner om polarkakor. De är enkla och gräddas i stekpanna som pannkakor ungefär. Ska leta fram receptet så återkommer jag.

Ritva

DesK
0

Jag har ett jättebra limprecept som jag fick på jobbet för många år sedan. Ska leta upp det och lägga in här.

/Désirée

AnnaLundin
0

#8 - barnen är 4-7 år och det är smaken de inte gillar.

Ritva
0

#11 Receptet på Stompa som jag utlovade har lyckas försvinna. Men jag har bett en fd kollega att se om de har kvar det på arbetsplatsen och i så fall skicka det till mig. Hoppas att de har kvar det så ska du få det så fort jag fått besked. Men det kan ta några dagar.

Lite funderingar: går dina barn i omsorg? Om de gör det - vad får de för bröd där? Finns det något som de bakar själva i omsorgen som de gillar? Fråga om recept på det i så fall. Glad

Jag tycker att de är så pass små ännu så att det inte borde vara några större problem att vänja dem vid nya smaker. Jag jobbar inom barnomsorgen med barn som dessutom kan har svårt för det här med mat och ätande överhuvudtaget, men just mjukbrödet upplever jag aldrig som något problem snarare tvärtom. Vår kokerska bakar nästan allt bröd själv och ungarna älskar det. Det får mig att fundera på om det är ett hemmaproblem. Menar inget illa för så är det ofta. Det går bra att äta i förskolan, men inte hemma. Försök att inte ge dem valet.

Lycka till! Jag vet att det är svårt!

Ritva

AnneN
0

Recept på Stompa:

Blanda och knåda följande ingredienser till en jämn, fin deg och förvara den i plastpåse.

5 deciliter filmjölk
1 deciliter sirap
2 teskedar fänkål
2 teskedar anis
2 teskedar bikarbonat
1 tesked salt
14 deciliter rågsikt

Degen kan behändigt blandas i förväg i matberedare. En sats räcker till cirka 10 personer. Av denna deg får man väldoftande och goda brödkakor om man gräddar ½ cm tunna kakor i en stekpanna eller wok eller på galler över en glödbädd. Ät dem nygräddade med smör!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ritva
0

#13 Ah vad bra! tack för hjälpen. Man kan kavla dem först med vanlig kavel och sedan med kruskavel så blir de mer tunnbröd/polarkakaliknande!

Ritva

AnnaLundin
0

Jag läser och tar till mig tips och recept, även om jag inte kommenterar det så mycket. Tack för ert engagemang!

#12 - nej, de går inte på dagis, jag har varit hemma med barnen sen ettan kom.

Ett av problemen är att några av de sorter jag har bakat har fallit en av dem i smaken, men om två av fem brödätare i familjen inte tycker om brödet så känns det onödigt att ens ta fram det. Och jag gör inte fler av den sorten, för stunden.

Ritva
0

#15 Du kan nog se det som något övergående. Det kommer lösa sig så småningom. Ha det gott!

Ritva

AnnaLundin
0

#16 - jag tror säkert att de kommer äta hembakt i framtiden, jag är inte orolig. Men jag söker konkreta tips på recept så de kan börja redan nu och inte i framtiden.

DesK
0

Farmors Lantbröd kan kanske passa. Jag ska se om jag hittar ett recept som har gått och gömt sig för mig. Hav lite tålamod!  Glad

/Désirée

[Asta]
0

Hm - jag var alltid avis på mina kompisar när jag var liten, de fick minsann Skogaholmslimpa de. Det var dock inga övertalningstrick som fungerade på min mamma, jag fick allt äta hennes hembakta rågsiktslimpor i alla fall. Tyckte det var torftigt (idag hade jag tyckt det var en lyx).

salasso
0

Grädda i Wokpanna Går det?

Jag har en elektrisk Wokpanna och som är hypersnabb, kanske man skall testa att baka typ tunnbröd, lefsa, stompa eller liknande.

Är det nån som har erfarenhet?

Nyfiken i en strut!
Obestämd

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

#20 Ja, eller varför inte naanbröd! Dom sätter man ju fast på väggen i lerugnar, kanske funkar i woken ocksåObestämd Fast nej, då glider dom väl ner, om man inte har en järnwok förstås..

salasso
0

Järnwok?

Är det skillnad på plåt och järnwok?Obestämd

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Gjutjärn menade jag juFörvånad Ofta är ju wokarna av teflon och då kanske det inte är så lätt att fästa degen, men jag tror du retas med mig nuGråter  Plåt och järn är väl inte samma sakObestämd Min bil är i plåt inte i järn

DesK
0

Teflonwok är ingen hit. De bör vara av plåt eller ännu bättre gjutjärn  Glad

Kanske lite OT men i alla fall

/Désirée

salasso
0

Min bil är i järnplåt, fast den bakar jag och wokar aldrig på.Tyst

Iaf, inte ofta…………….

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

[Asta]
0

Våran wok är i gjutjärn. Vi brukar göra paella i den, men baka har jag aldrig funderat på.

[Asta]
0

Hm - vi wokar i den ibland också

MonisN
0

Lite svårt att få in den i ugnenFlört

Loucar
0

Monis stompa bakar man i stekpanna det var nog det som fick Salasso att fundera på om woken skulle funkaFlört

Hälsningar

Louise

salasso
0

Får in vad i ugnen? Eller ved? Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

#29 Han älskar att retas med mig bara…Flört

#30 Bilen…

salasso
0

Ja´säj ba´en sak!

AAAhlgrens bilar från Gääääävle de går in flera styckna, så de så.Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

DesK
0

Tackar MonisN och Salasso, jag har sällan skrattat så mycket medan jag städar som nu  Glad

/Désirée

salasso
0

ÄR det roligt att städa?

-Eftersom Du skrattar?

HÄPP Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

AnnaLundin
0

trist att den här tråden har lämnat sitt ursprungsämne… Rynkar på näsan

salasso
0

FÖRLÅT det var absolut inte meningen!Gråter

Nu skall vi bli allvarliga och hålla oss till ämnet.

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

[Asta]
0

Det låter ju som att de fastnar för söta bröd, vilket kanske egentligen inte är så bra, men ska du försöka få dem att äta något annat så kanske du måste börja med ett vitt bröd. Jag har ett recept på ett vitt bröd som alltid brukar gå hem, det är lite mer snabbakat än vanligt också för det behöver bara en jäsning.

DesK
0

Här är de recpt som finns just nu här på Matbröd som kanske kan passa:

Klassisk Svensk limpa

Gahkku glödkaka

Farmors lantbröd

Brödkakor

Enkelt rostbröd

Tror att Asta har rätt att det ska vara ganska ljust bröd och gärna lite sött. Du kan ju göra brödet lite sötare nu i början och minska ner mängden socker, sirap, honung med tiden.
Mina ungar har alltid uppskattat olika former av brödkakor som omväxling till "mammabröd" Tänk också på att försöka göra bröden med så mjuk skorpa du kan. Detta uppnår bland annat genom att byta ut vatten mot mjölk som degspad.

Lycka till!

/Désirée

AnnaLundin
0

Tack för tips!

salasso
0

Gillar de Ciabatta?

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

DesK
0

Anna Limpor i långpanna kanske kan vara något för dina barn

/Désirée

Ritva
0

#0 Hur går det då? Har du hittat nåt bröd ungarna gillar?

Ritva

AnnaLundin
0

erkänner (motvilligt) att jag inte har haft varken tid, ork eller lust att baka sen tråden skapades. Skäms Men jag har den i bakhuvudet Cool till den dag då baklusten infinner sig igen.