Misslyckats med kalljäst bröd
I senaste numret av "Mersmak" från Coop finns det recept på kalljästa bröd. De ska bakas på muffinsplåt med bitar av bakplåtspapper i. Jag försökte i dag. Gick inget bra.
Jo, receptet funkade bra, o degen var jättesnabb att röra ihop. Hade stora muffinsformar hemma, så jag tog det istället för att klippa till bitar av bakplåtspapper. Antagligen var det det som var felet. För pappret fastnade totalt. Gick inte att få loss bröden alls. Vi fick bryta loss "innanmätet" ur pappren, o mycket av bröden blev bara kastade. Totalflopp.
Nån annan som försökt sig på detta recept? Nån som vet om det är bättre med bakplåtspapper? Eller vad gjorde jag för fel?
En annan total nybörjarfråga; kan man ta ett recept på småbröd och baka som en limpa, eller blir det helt kört att få det genombakat då? Jag är helt ny på det här med att baka matbröd, men jag är en fena på scones. ;)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Hej och välkommen hit! 
Om man använder en muffinsplåt av teflon eller annat släpp-lättmaterial, är det nog bättre att bara smörja och eventuellt mjöla muffinshålen. För mig känns det lite överdrivet att använda pappersformar i en sådan muffinsplåt. Testa alltså utan pappersformar nästa gång 
Oftast kan det funka att baka ut en deg i olika former. Jag använder till exempel samma deg till småfranska som till rostbröd. Naturligtvis måste man ha lägre värme och grädda stora bröd längre än frallor.
Dela gärna med dig av dina muffinsrecept! 
/Désirée
Visst kan du göra om småbröds recept till limprecept men du måste då sänka temperaturen småbröd bakar man ju ofta i hög temperatur i 10-15 min och de kan man ju inte göra med limpor. Det är ofta bäst att sätta in limpor i riktigt het ugn, den ska vara på högsta möjliga temperatur, efter några minuter sänker du till runt 175-200C, vill du ha en tjock god knaprig skorpa undviker du att ha mjölkprodukter i + sprutar in vatten när brödet sätts in och vädrar sedan ut fukten 3-4 ggr under gräddningen genom att öppna ugnsluckan. När det gäller limpor tycker jag det är enklast att efter ca 25-30minuters gräddning sticka in en termometer i brödet. Vitt bröd är klart vid 94-96 grader, mörkt bröd vid runt 96-98 grader