enkelt bröd på rågsurdegsgrund?
HJÄLP!
Mitt livs första rågsurdegsgrund blir bak-klar imorgon. Plötsligt verkar alla vettiga recept vara baserade på vetesurdeg! Snälla ge mig ett tips på något hyfsat enkelt nybörjarbröd med rågsurdegsgrund!

Du kan ta rågsurdegen till vetemjölet, det har ingen större betydelse - lite annorlunda smak i brödet. Och jag rekommenderar, att ta en matsked av surdegen, stryk den tunn på en plastfolie och låt toraka den ordentligt. Då har du en "säkring" om något händer med surdegen. Och en matsked kan du "odla om" från rågsurdeg till vetesurdeg om du vill. Då har du två olika surdegar. Bara häll vetemjöl och vatten i och blanda. Efter ett tag har du (nästan) ren vetesurdeg.
Vänliga hälsningar Stephan

Aha, vad bra! Smaken gör mig inget, var bara fundersam över egenskaperna.
Vilka proportioner använder man om man vill mata till sig en vetesurdeg på det sättet som du tipsar om?
Tack!

Vid första steget tar man surdegsstarter och blanda det med 50 gram mjöl och 50 milliliter vatten. Nästa dag det samma en gång till (50 o 50). Nästa dag 100 gram mjöl och 100 milliliter vatten. Nästa dag det samma en gång till (100 o 100). Degen ska stå på en varm plats. Bäst temperatur är mellan 28°C och 30°C. Då har du mycket viltjäst som är aktiv och en bra andel mjölksyra. Ju kallare degen är, ju mer ättikasyra har du inne i surdegen. Om temperaturen går under 24°C då blir det mycket syra i.
Lycka till.

Wow, du verkar kunna det här. tack för råd.

Yepp. Min svärfar var bagarmästare i tyskland
.
Det är så lite så.

Trök. Det blev ingen fart alls i surdegsgrunden. Det är antagligen för kallt hemma hos oss. Bara att börja om från ruta 1…
Lyxigt att ha en sån i släkten!
Jag brukar blanda honung, rågmjöl + vatten till en lös gröt och det brukar fungera finfint som surdeg (det går bra att använda rivet äpple istället för honung också). Om du redan har en surdeg, vilken som hellst kan du ta en liten skvätt av den och lägga i den nya för att få den att sätta igång snabbare. Själv brukar jag mest baka med rågsurdeg men jag har hittat ett recept på ett vitt bröd som enbart består av vetesurdeg, vetemjöl, vatten och salt som jag tänkte testa så jag har tagit lite av min rågsurdeg och gjort en början av en vetesurdeg du borde kunna göra tvärtom ifall du redan har en vetesurdeg.

#6 Om det är för kallt, prova att slå på ljuset i ugnen. Vanligtvis får man omkring 25°C till 35°C (det beror på lampa).
HasseH! Hur gick det med brödet? Jag är nyfiken

Äh, det blev inget brödbak. Det hände ingenting med surdegsgrunden. Nu testar jag en ny variant, är inne på dag 2 idag då. Tyvärr ska jag på konferens i tre dagar med start imorgon… Undrar vad folk säger om man har med sig sin surdeg? Kanske blir brödbak till helgen om maken lyckas hålla liv i den.
Återkommer, tänker inte ge mig. Jag funderar på att testa grytbrödet (salassos?) som första försök.
Så synd att det inte blev något, men bra att du inte ger upp
Har du möjlighet att förvara den något varmare än rumstemperatur, exempelvis i skåpet ovanför kylen, är det idealiskt. Har du inget sånt skåp kan du ställa den i ugnen med bara lampan tänd, den ger bra värme. Jag håller alla tummar att maken kan sköta den när du är bort. Att ta den med på konferens skulle nog annars kunna skapa ett stort intresse för surdeg
Blir det mot förmodan ingen bra sprutt i suren så kan du tillsätta ett halvt rivet äpple utan skal. Gärna svenskt som är lite syrligt.
Lycka till!

Nu är jag hemma hos surdegen igen. Maken fixade en finfin deg som bubblade på bra ovanpå kylen (inget skåp där, men det verkade funka bra ändå) Ska strax få ner och baka ut frallor med surdeg i. Kör en lättvariant och har bara lagt till surdeg till mina extremt lättbakade frallor som jag alltid bakar med olika varianter av mjöl & gryn. Ska bli ytterst intressant att testa. i frysen liger 8 påsar med surdeg och väntar på nya spännande äventyr…kanske ska testa Salassos gryta i helgen i alla fall!
Tack för smarta tips! Måste skaffa en ny ugnslampa, tror den gick sönder 2003… 
#12 Vi ser fram emot att höra hur frallorna blir

Väldigt goda men alldeles för platta blev de. Jag brukar inte använda rågmjöl, antar att det var det i kombination med att de fick jäsa 20 minuter medan ugnen blev varm och det borde de inte ha gjort!
#14 Tyvärr är det ju så att bröd som får för lång jästid kan flyta ut och bli platta. Men tur att de blev goda i alla fall
Om du inte har boken "Bröd från Brunkebergs bageri" så kan jag varmt rekommendera den. De grova frallorna och mycket annat i den boken är supergoda. Frallorna saknas sällan i min frys. I dessa är det både råg och rågsurdeg.

Jäsa i 20 Minuter?? Om jag förstår det rätt, är det för kort jästid. Jästider bruka vara längre.
Jag utgick från att de hade jäst innan ugnen sattes på

Det här brödet brukar jag kalljäsa läänge, skära upp i bitar utan vidare bearbetning och direkt in i 240 grader. Brukar funka hur bra som helst. Ska exeperimentera mer med det i helgen. Tror ni att surdegen ändrar förutsättningarna? Jag hade lite jäst också.
Surdegen påverkas av många saker, väder, lufttryck, joner, värme och kyla med mera. Är du osäker på kraften kan man alltid tillsätta lite jäst, 10-20 gram. Jag tycker man kan se på suren hur den bubblar när man friskar upp den om den är kraftfull eller inte.

En ung surdeg har inte samma jäsförmåga som en äldre, bra surdeg. Så ta ungefär 1% till 2% jäst, jämfört med vikten av mjölet.
Om du vill att den får mycket jäst, då är det bara att när du sätter i gång surdegen, se till att den har det omkring 30°C. Det är bästa temperatur för jäst och mjölksyrebakterier. Så blir surdegen också mild! Ju kallare surdgen har det, ju surare blir det och ju mindre jästaktivitet har du. Det betyder att degen behöver längre jästider och ju längre jästider du har, ju surare blir brödet.

Shit, det verkar vara en hel vetenskap. Tur att det finns folk med koll att fråga! Misstänker att jag återkommer med fler funderingar framöver…
Jo, det kan tyckas krångligt men faktum är att man behöver inte veta alla fakta för att göra en enkel surdeg. Man blandar och bakar och så hoppas man det blir gott
Man lär sig mycket under resans gång. Självklart får du ställa hur mycket frågor du vill, det är bara roligt om du gör det. Själv är jag självlärd av det jag kan, men delar gärna med mig av mina enkla kunskaper.

#12 Testa Salassos grytbröd det var enkelt att göra jag hade aldrig bakat med surdeg tidigare och lyckades bra på första försöket. 
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

#21 Ja, det är ein vetenskap, men efter en viss tid går det utmärkt. Jag förreslår att du börjar med en nkel recept, som redan rekommenderas. Du är välkommen med dina frågor.

Jag ska absolut testa det!