Färsk eller torr jäst?
Här hemma använder vi oftast torr jäst, men i de flesta recepten här verkar det vara färsk jäst. Är torrjäst inte lika bra att använda? Vad föredrar ni och varför? 

Mvh Stephanie 

Jag använder faktsikt aldrig torrjäst. Det har bara blivit så att jag alltid ser till att ha färsk jäst hemma. Köper även om jag inte planerar att baka. Den kostar så lite, och då finns den alltid till hands ifall man får ett bakryck!

Jag har bakat med det ibland och det går lika bra som färsk jäst, vet inte hur surdeg fungerar ihop med torrjäst men annat bröd går alldeles utmärkt. Tror det står på påsen hur mycket du ska använda.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Problemet med färsk jäst, tycker jag, är att brödet smakar rätt mycket jäst av det? Ingen annan som tycker det?

Mvh Stephanie 

#3 Sen jag ändrade min bakteknik och använder mindre jäst och längre jästider så smakar det inte längre jäst. Man kan använda kall vätska till alla recept, men jästiden blir längre. Även kanelbullar
Så länge jästid ger mindre smak av jästen? Kan man låta en deg jäsa för länge..?

Mvh Stephanie 

Ja en deg kan absolut jäsa för länge. Då brukar det sluta med att brödet blir platt i ugnen. Tror man att man överjäst brödet är det nog bättre att knåda om det och låta det jäsa igen.
Jag tycker nog inte att torrjäst smakar mindre jäst än färsk jäst. Det är ju samma typ av svampar. Däremot har jag svårt för att äta bröd med bikarbonat i, det smakar alldeles för mycket för mina smaklökar.
Du ska ha varmare degvätska om du använder torrjäst, men det vet du säkert.
Jag har inte något emot att använda torrjäst, men det blir nog mest färsk jäst av gammal vana. Har också alltid jäst i kylen Har dock något bröd jag brukar baka där det står torrjäst i receptet, då brukar jag använda det.
Hur vet man om en deg har jäst för länge? Och hur stora är "marginalerna"? 

Mvh Stephanie 

Det kan jag nog inte riktigt svara på. För mig är det en känsla, det är liksom för "dallrigt", men kan inte förklara riktigt.
Jag kan inte heller säga exakt hur degen ser ut, men om den flyter ut och sjunker ihop när den hamnar på plåten brukar vara ett tecken att den jäst för länge. Om man trycker lätt med fingret på degen och den har spänst och går tillbaka då brukar den vara bra. Jästiden kan också variera berodende på väder, värme och kyla. Vintertid kan man få jäsa längre än sommartid. Det är som Asta säger en känsla man får med tiden. Jag bakar mestadels på väldigt veka (dallriga) degar så det är inte ett riktmärke för överjäsning. Många degar ska vara dallriga. Men finns det ingen spänst är det ett dåligt tecken.
En erfarenhet jag har med surdegar är att dom behöver ofta inte jäsa särskilt länge en andra gång. Det räcker ofta med den tiden som det tar när ugnen värms upp.
#9 - det var bättre sagt - det var ungefär det jag menade "ingen spänst". Det är inte alltid lätt att hitta rätt ord, framförallt för sådant som man lär sig av sina misstag.
#10 Vet precis hur det är, orden sitter långt inne ibland! Och hos mig inte bara ibland, tyvärr

Stephanie, läs gärna artikeln om att baka med färsk jäst. Där har Storost förklarat lite angående torrjäst. 
/Désirée
#12 Jag har koll på hur man bakar med färsk och torr jäst och skillnaderna mellan dessa, samt har rätt bra koll på hur en bra jäst deg känns. Tanken med tråden var främst att höra andras åsikter och erfarenheter 

Mvh Stephanie 

Om din omgivning är warm, då kan du med bara 5 gram färskt jäst jäsa en deg med 16 deciliter vetemjöl!! Och det finns recpet från italien när man behöver 120 gram färskt jäst för bara 14 deciliter vetemjöl. I Tyskland finns en tumregel att man behöver mellan 0% och 4% färskt jäst av vikten av vetemjölet. Om man har en surdeg som har bra jäst i, då är det omkring 0% till 2%. Om man bakar utan surdeg, då är det omkring 2% till 4% av mjölvikten.
Omräkningen färskt jäst till torr jäst är ungefär 1:3.
Jag bakade tidigare nästan allt med torr jäst, bara det var enklare att förvara längre tid.
Vänliga hälsningar Stephan