Att inte se vad man läser och skriver .
Att inte kunna se vad man läser och skriver ställer en del krav Att inte kunna se vad man läser och skriver på en sajt kräver en hel del av mig som Sajtvärd och er som besöker sajterna
Av mig krävs det att jag verkligen försöker höra vad nui som besökare verkligen menar med era inlägg och lyssnar ordentligt på vad ni skriver
Eftersom jag inte ser texterna så måste jag ha en skärmläsare som läserupp vad ni skriver
Skärmläsaren berättar alltså för mig vad som står på skärmen
Av er som besökare och skribenter på sajterna kräbvs det att ni skriver ut hela orden och inte försöker förkorta vissa ord och att ni unviker konstiga tecken
Av er som besökare krävs det även att niförsöker hålla er till ämnenna i trådarna
För vi som inte ser kan inte som ni seendehoppa över vissa rader bara och ändå behålla ämnet och se helheten i styckena
Min förhoppning med detta är att ni som besökare och skribenter ska förstå en del hur det är att vara gravt synskadad (Blind)och ändå kunna delta i de olika debatterna här på i fokus och även kunna vara sajtvärd
Så jag hoppas att ni får en bättre förståelse för hur det är att inte kunna se vad ni skriver och att ni försöker hjälpa till så att flera gravt synskadade kan bvara med och debattera på de olika sajterna här på i fokus
Att som gravt synskadad kunna vara med i debatterna ger verkligen en god hälsa
Tack Sven för upplysningen som vi alla behöver ta till oss. Vår brödsajt gör som du vet vad vi kan för att vara tillgänglig för er synskadade. Är det någon gång så att det skulle vara otydligt så säg bara till. Ibland är det lätt att sväva in på andra ämnen än det tråden egentligen handlar om, men här får vi försöka tänka oss för. Detta har jag tyvärr inte tänkt hur det kan försvåra förståelsen för er.
Jag har till och med rekomenderat er brödsajt till personer som lär synskadade att baka och laga mat så jag är helt nöjd med era insatser än så länge
Tack! Det var roligt att höra
Jag har faktiskt tänkt på det där med synskadade och recepten.
Många recept har jag sett är länkade, hur fungerar det för synskadade?
Själv tycker jag att det är jobbigt med länkar och vill gärna kunna läsa receptet direkt i inläggen.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#4 Bra fråga! Hoppas Sven svarar på det. Jag kan hålla med om att det är bra att se recepten direkt, men finns dom här på sajten är det onödigt att skriva dom igen. Finns dom andra sajter är det ibland fråga om hänsyn till receptskrivaren att man inte vill kopiera rätt av.
Giffan det kan du nog ha rätt i. Problemet är väl när receptet är publicerat på någon annan sajt, så bör man ju inte bara skriva av det och lägga in det här. Men jag ska tänka på att lägga in recept som finns här eller är mina egna direkt i frågetråden.
/Désirée
Jo det är sant. Men ibland när man länkar så kommer man inte direkt till det man vill till, då kommer man till en sida där man måste bläddra sig fram. Då tappar jag ibland sugen att följa länken.
Det gäller inte endast denna sajt, det gäller överlag där man länkar.
~ Anneli ~
Det går bra med länkar bara de är klickbara
och att de leder direkt till det man hänvisar till annars ska man hålla på och söka och då låter man ofta bli och blir bara arg
fast det är väl alltid bra om man slipper gå via länkar
Sven det är precis så jag känner och då kan jag se det jag läser. Förstå vilket tålamod ni med skärmläsare behöver.
~ Anneli ~
Ett annat problem är, att när man läser lite äldre inlägg är länkarna ofta brutna och då blir det ju än mer irriterande.
Det är bara bra, tycker jag att vi hjälps åt att se till att våra olika sajter blir så bra för alla som möjligt 
/Désirée
Ja fast det är ju sant att ibland kanske man inte kan göra annat än att länka, om man inte fått tillstånd till någon text men får lägga in en länk. Har gjort så på adopterade iFokus.
Men jag försöker att inte lägga för mycket länkar just för att det är irriterande att följa dem. Fast det är ju åandra sidan enkelt när man lägger dit länken.
~ Anneli ~
Det är väl bara bra om vi alla kan hjälpas åt för att så många som möjligt ska kunna vara med här
Jag kan också bli irriterad om det är för mycket länkar i en tråd och därför struntar i dom. Men ibland är det enklast att länka om det är mycket text och krångliga beskrivningar. Gäller då inte bara här, utan tänker på en del andra sajter. På foto till exempel där jag också är medis, där skulle det bli för mycket text att skriva om tekniska beskrivningar med mera. Lättare då att länka.

Jag har jobbat som vuxenutbildare. Data-utbildningar. Jag hade en elev som måste ha klassats som blind. Han hade inte en skärmläsare, men däremot en skärmförstorare…ett 'a' var en halv decimeter.
Min första reaktion var rätt negativ. Men hej vad jag fick äta upp mina fördomar. Killen med trippel-flaskbottnar var en riktig stjärna! Han såg fan inte ett dugg, men kunde skriva C-kod som en Gud.
Respekt. Och respekt till Sven!
Det finns flera olika hjälpprogran för oss som inte ser eller ser väldigt dåligt
Det finns förstoringsprogram som enbart förstorar och det finns program som både förstorar och har talstöd
Vi har även program som enbart talar och det finns program där man får texten i punktskrift
så det finns något som passar de flesta av oss
Ofta får man lösa detta med länkar på lite olika sätt beroende av vad det handlar om.
Jag har ju fåt tillstånd av sajtvärden Margareta på Kolhydrater att skriva in brödliknande recept här på Matbröd. Då gör jag så att jag skriver av receptet utan förkortningar och sätter en länk längst ner till orginalet på Kolhydrater.
/Désirée