Matbröd iFokus

Matbröd

Etikettbakprat
Läst 12358 ggr
LaSadie
6

Salt på jästen

Varje år bakar vi julbröd (exempelvis vört) hos farmor. Hon lägger alltid salt och/eller socker på jästen och så smälter den snabbare, minns inte vilken av dem som gör att det smälter snabbare.
Jag har frågat henne varför den gör det när man läggar salt och/eller socker på jästen men hon vet inte varför Glad.
Vet ni kanske varför?

storost
0

Egentligen är det det värste vad man kan göra, att lägga socker eller salt på jästen.

Socker och salt förstör jästen när man blandar de direkt. Socker och salt drar ut vätskan ur jästen, förstör celler och sen dör de. Det går bra att löser upp jästen i vatten med lite socker eller mjöl i, så har de "mat" och förökar sig.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

LaSadie
1

Vårt bröd jäser som fan iallafall ;) Så det är inte så illa och det blir supersuper gott!

storost
0

LaSadie skrev

"Så det är inte så illa och det blir supersuper gott!"

Om du inte tror på min information, då har jag hittat följande information för dig här

Urban - global moderator skrev till kronjäst

Skickade ett Mail till kronjäst för att försöka lösa denna gåta, och till svar fick jag detta.

Hej Ubbe

Tack för ditt mail.

Varken socker eller salt skall blandas direkt med jästen. Salt och socker skall tillsättas till redan upplöst jäst. Färsk KronJäst löses i
degvätska medan torr KronJäst blandas med mjölet.

För den som vill veta mer om KronJäst, är ni välkomna att besöka vår hemsida, där vi besvarat några av de vanligaste frågorna kring jäst och bakning. Vi har också en jästskola där man kan lära sig allt om jäst.

Hemsidan:
http://www.kronjast.se
Vanliga frågor & svar:
http://www.jastbolaget.se/eway/default.aspx?pid=272&
trg=Content_5720&Main_5717=5720:0:&Content_5720=5724:0:10,2237:1:0:0:::0:0&P
ageContent_5724=5833:23321::1:5726:4:::0:0

Med vänlig hälsning
Camilla Norrman

Konsumentkontakt Jästbolaget
Box 7003

192 07 Sollentuna
Tel: 020-98 27 86
http://www.kronjast.se

min egen hemsida.

LaSadie
1

Jisses… Glöm att jag frågade :P

Hur som helst även om du har en tillförlitlig källa så jäser det och brödet blir gott, vad än KronJäst eller du säger -_- Litar mer på farmor med flera års erfarenhet av bak när det gäller detta.

storost
0

Det är bra för dig och jag hoppas att det funkar alltid med detta. Min källa är min svärfar, bagarmästare i över 25 år. Sajten har jag bara sökt för dig.

Har du nån slags recept på det här brödet? Jag blir nyfiken - framförallt om vilken tider det handlar om (socker över jästen, jäsningstiden, hur länge man degen knödar osv.).Glad Möjligtvis finns där inne en förklarning.

min egen hemsida.

MonisN
0

Jag är faktiskt också nyfiken på det goda brödet!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

LaSadie
0

Jag har det hemma men det är med vassle, mjölk, en jäkla massa mjöl… knådar tillräckligt så det släpper om händerna sen får den jäsa lite, gör ämnen (som vi kallar det, vet inte om det är ett allmänt uttryck) och så jäser den liiiite till bara så den är lite större än innan, kavlar ut den, låter den vila lite tag sedan in i stenugnen, häpp klart!

MonisN
0

Aha, det är ett kakebröd alltså! Stenugnsbakat dessutom. Det är gottigottTungan ute Jag har aldrig bakat med vassle, vet inte ens var man köper detSkäms

salasso
0

Vasslen får Du när Du gör färskost av och med  Filmjölk eller Youghurt, det som man i regel kastar bort.Flört

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

LaSadie
0

Jag får vasslen genom att göra äggost till julen eller påsken som vi fryser in Glad Äggost är en bohusländsk speciallitet, nästan som ostkaka, men utan mandel och mer jelly Skrattande Nio ägg, 3 liter mjölk, en dl gräddfil som man sedan rör under värme tills det klumpar ihop sig. Av det som är över får vi vår vassle Glad

MonisN
0

Ja just det! Så är det ju! Kom inte på vad det var eftersom jag aldrig hört att man bakar bröd på det. Dessvärre har jag aldrig smakat äggost heller trots att jag tillbringat många år i Bohuslän. Min svärmor hade en gammal äggostform i gömmorna med vackert mönster. Jag tror den var i trä.

MonisN
0

LaSadie! Jag tror din farmor strödde salt och socker på jästen för att det skulle gå fortare att lösa upp den. Någon annan fördel har det inte.

LaSadie
0

#11 Min farmor har massor av sådana formar i trä Skrattande Då har du missat något Glad Den varierar väldigt mycket vart i Bohuslän man är med, och den som man själv har växt upp med är goast Glad
Trodde inte heller man kunde baka med vassle men tydligen så kan man det, bra eftersom det blir en massa vassle när jag gör det Obestämd

Mjo det verkar bara som det…