Vetesur på druvor
Jepp. Jag läste någonstans att det skulle vara bra att ta i vindruvor när man sätter en vetesurgrund. Och visst, det jäser på finfint (75% vetemjöl och 25% graham), men di däringa skalen verkar inte vilja lösa upp sig.
Någon annan som gjort vad som ser ut som en klar fail?
Och givetvis är alla ingredienser biodynamiska/ekologiska. Era med, hoppas jag. 
Menar du färska druvor som du blandar med mjölet? Det har jag aldrig provat. Däremot russin blir bra vildjäst, eller russinjäst som man också säger. När den är klar blandar man med mjöl för att göra exempelvis levain.
Jo, jag använder alltid ekologiskt mjöl. Däremot är det svårare att få tag i ekologiska russin
Kan också berätta att jag satte en russinjäst på sultanrussin i förrgår, men den vill sig inte
PapaGurk, skalen löser nog inte upp sig. Tror att du ska hacka eller mosa sönder vindruvarna. Så länge det jäser är det ju jättebra, då har du nog inte gjort något direkt fel 
Ekologiska russin fanns förr i alla fall i hälsokostbutikerna. Att hitta ekologisk jäst är heller inte lätt, detta har Salasso skrivit om.
/Désirée
Jag har ibland rivet äpple i när jag gör vetesurdeg. Äpplet bara försvinner på något sätt. Vete fasiken hur.
Jag har lyckats få mina vetesurdegar FÖR sura ett par gånger. Det är lite retligt. Tur att det inte är så svårt att göra nya.
Jag har för det mesta haft rivet äpple i både vete- och rågsur. Idag testade jag att tillsätta 1 tsk naurell yoghurt i vetesuren. Får se hur det blir.
Alltid roligt att experimenteral lite.

DesK. Jotack, skalen fick jag allt sila bort.
Efter mitt lilla test med yoghurten kan jag meddela att jag märkte ingen skillnad
Kanske skulle den varit med från start för att få effekt. Nu tillsatte jag den vid en matning.
det går även bra att ha i lite honung då man startar en surdeg
Läste i en gammal bok att naturliga jästsvampar sitter på skalen av vindruvorna. Används till exempel vid vinjäsning men går säker jättebra till bröd, det måste jag prova.
(Har själv just satt en testhink med glögg till julen som vi hoppas ska jäsa enbart med vindruvor. Vi får se hur det går.)
Men jag tror inte att du ska mosa bären.