Surdegsgrund på russin - Recept
Dag 1-3:
3 deciliter vatten
100 gram russin
Koka upp vattnet och häll över russinen, låt stå 3 dygn med lock eller plast över och rör om någon gång per dag.
Dag 4:
Sila av vattnet från russinen och kasta russinen I komposten.
Det bör nu finnas 2 deciliter russinavkok kvar, om det är mindre fyll på med uppkokat avsvalnat vatten.
Tillsätt nu 150 gram rågmjöl eller grahamsmjöl och blanda väl. Täck med lock eller plast och låt stå 2 dygn och rör om någon gång.
**
Dag 6:**
Fyll på med 2 deciliter ljummet vatten (som fått svalna av från uppkok) och tillsätt 150 gram av samma mjöl som dag 4, blanda väl och låt stå ett dygn.
**
Dag 7:**
Nu har du en färdig russin grundsurdeg som du bör fylla över i en väl rengjord glasburk med lock och förvara I kylen.
Dagen innan du ska baka tar du fram surdegen ur kylen och häller upp i en bunke och blandar med ca 1 deciliter ljummet vatten och 1 deciliter av samma mjöl som ovan. Låt stå under lock eller plast i 1 dygn.
Baka sedan enligt ditt favoritrecept på surdegsbröd.
Spara den matade surdegen I sin glasburk I kylen.
Viktigt!
När du diskar glasburken skölj den mycket noga så att inga diskmedelsrester finns kvar annars kan degen bli oanvändbar. Likaså är det viktigt att använda uppkokat ljummet vatten till degen oavsett om du har egen brunn eller kommunalt vatten.
/Désirée
Jag har en kompis som bakar bröd på surdeg från russin, så jag vet att det är riktigt gott. Med lite hjälp från dig kanske jag vågar prova själv också! 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Ja, prova, det blir ett mycket gott bröd
Inte alls surt som man kanske annars förknippar med surdeg. Säg bara till om du behöver mer tips och råd!
/Désirée
Två frågor:
Jag utgår ifrån att det handlar om rumstemperatur, de här första sju dagarna?
Har du något bra recept att fortsätta med?
Jag har bakat från surdegsgrund förut (för 10 år sen) utan att lyckas, så jag vet inte om jag törs använda något av mina gamla, uppenbarligen inte helt pålitliga recept… 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Ja visst är det rumstemperatur.
Jag skriver in något recept på passande bröd imorgon.
/Désirée
Nu finns ett recept på bröd med russinsurdegsgrund
/Désirée
Vad gör jag sen? Hur mycket ska jag ta i bakmaskinen? och börjar jag om från början när den här är slut?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Gunilla, du matar surdegen var gång du bakar med lite vatten och mjöl så den bör inte ta slut. Jag tog kanske en halv deciliter surdeg till ett bröd på cirka 5 deciliter vatten.
/Désirée
Ok, tack. Då vet jag hur mycket jag ska ta till bakmaskinen. Men hur mycket ska jag mata surdegen som är kvar med?
Gunilla, surdegsgrunden ska matas dagen före baket enligt följande som står under dag 7 i första inlägget också.
Dagen innan du ska baka tar du fram surdegen ur kylen och häller upp i en bunke och blandar med ca 1 deciliter ljummet vatten och 1 deciliter av samma mjöl som ovan. Låt stå under lock eller plast i 1 dygn.
Du tillsätter alltså den matade eller uppfriskade surdegen i bakmaskinen och inte direkt från kylskåpet.
/Désirée
Ok, nu är min russinsurdeg klar att läggas på glasburk. MEn jag fattar fortfarande inte, ska jag använda alltihopa? Nä jag gör nog så, att jag testar och torkar och gör som de beskriver i bakmaskinens recept.
Gunilla, det finns ingen anledning att torka din surdeg först.
Dagen innan du ska baka tar du fram din surdeg ur kylen och häller över den i en bunke och sedan tillsätter du en deciliter vatten och cirka 1,5 deciliter av samma sorts mjöl som du har gjort surdegen av. Detta rör du noggrannt runt och sedan täcker du bunken med lock eller plast och låter den stå till nästa dag. På bakdagen blandar du cirka en halv deciliter av surdegen med övriga ingredienser i din bakmaskin, eventuellt kan du minska mängden degspad med cirka en halv deciliter. Sedan bakar du som vanligt. Den resterande surdegen häller du tillbaka i glasburken och ställer in i kylen.
/Désirée
Ok tack! MEn innan jag läste detta, så torkade jag och gjorde som bakmaskinens recept! Måste säga! Toppen!
JAg är helt såld på bakmaskin! Attan så bra!
Förresten, hatar att slänga grejer, så jag kastade inte russinen. Hade dem i ett brödbak!
All frukt man gjort vildjäst på är utmärkta att ha i baket! Alkoholen försvinner garanterat ifall någon skulle vara rädd för den

Min vildjäst tvärdog. Då lade jag ut en fråga, om man kunde fräscha upp vildjästen som `dött´men fick inga egentliga svar.
På lördagen nu i veckan gick Jag resolut in till ett surdegsbageri i Stockholmstrakten, närmare bestämt i Vallentuna, och frågade surdegsbagaren om samma sak, det vill säga Kan man fräscha upp en vildjäst?
NEJ! fick jag till svar,- det är bara att kasta den gamla och göra en ny.
Så nu vet inte bara jag, utan även Du detta eftersom Du läst det här.