Äppel och hasselnötsbröd - Recept
Hittade ett spännande bröd i Allers denna vecka, tyvärr kan jag inte baka det själv då jag är jätteallergisk mot hasselnötter. Men tänkte att det kanske är någon annan som vill pröva på det.
Surdeg:
2 deciliter rumsvarmt vatten
4 matskedar finrivet äpple
2 deciliter fint rågmjöl
Deg:
25 gram jäst
4 deciliter vatten
1 matsked honung
2 teskedar salt
2 deciliter fint rågmjöl
cirka 11 deciliter vetemjöl special fullkorn
1 finhackat äpple
2 deciliter grovhackade hasselnötter
Garnering:
finhackade hasselnötter
rågmjöl
äppelskivor
Blanda samman alla ingredienserna till surdegen till en slät massa. Lägg degen i en rymlig burk med lock som ställs rumsvarmt att jäsa i fyra dygn.
Efter fyra dygn: Rör ut jästen i det fingervarma vattnet. Tillsätt surdegen, honung och salt.
Blanda därefter ner rågmjöl och vetemjöl special och arbeta samman till en blank och smidig deg. I slutet av knådningen tillsätts äpplet och nötterna. Arbeta bara degen så länge att hacket fördelas jämnt.
Täck bunken med en bakduk och låt degen vila i cirka 60 minuter.
Stjälp upp degen och arbeta samman den lätt. Forma till ett runt bröd. Strö ut lite finhackade hasselnötter på bakbordet och tryck ovansidan av degen mot dessa så att hacket fastnar.
Mjöla en korg med rågmjöl och lägg ner degen med den nötdoppade sidan ner i denna. Tänk på att degen ska få plats att jäsa till knappt dubbel storlek, vilket tar cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
Stjälp varsamt upp det det färdigjästa brödet på bakpappersklädd plåt. Garnera med några äppelskivor och tryck fast dem lätt ovanpå brödet.
Ställ in brödet i nedre delen av den heta ugnen och sänk genast värmen till 200 grader. Grädda brödet i 35-40 minuter.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Mycket trevligt recept 
Tror jag ska baka det imorgon, det går nog bra att använda min russinsurdeg.
Louise om du tål mandel kanske du skulle kunna testa med mandel istället för nötter.
/Désirée

Jag tål mandel i mindre mängder men 2 deciliter blir nog i häftigaste laget och ihop med äpplen blir det lätt en korsningsreaktion. Men jag kommer säkert på någon egen variant när jag tänkt lite.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång