Matbröd iFokus

Matbröd

Etikett: surdegsbröd
Läst 1528 ggr
Loucar
0

Olika smaker på salassos grytbröd

Nu är även jag fast i detta bakande med surdeg har nu provat att göra olika varianter på detta goda bröd som jag tänkte dela med mig av. Fyll gärna på med era egna smakvarianter.

Grundreceptet finns här

Det första brödet jag gjorde hade jag i 1 deciliter finrivna morötter. Detta gjorde brödet mycket saftigt men då jag själv vill se morötterna i brödet tror jag man ska öka mängden till 1,5 deciliter och att man grovriver dessa.

Bild på brödet finns i mitt fotoalbum

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Loucar
0

Variant 2 som jag provat blev lite mer spännande och kräver en del förändringar för att det ska bli precis som jag vill ha det.

Följ grundreceptet till dag 2 , minska med ½ deciliter på vattnet som tillsätts dag 2. Grovriv 1 deciliter squash som saltas och sedan kramar ni ur så mycket vatten som det går. Tärna sedan 2 medelstora tomater (välj sort med mycket kött och lite inkråm). Riv ner 5 stora blad basilika. Sist men inte minst tillsätt 150 gram riven västerbottenost. Blanda ner detta i degen, men innan ni tillsätter allt mjöl. Ha i samma mängd mjöl som i grundreceptet men byt ut 1 deciliter rågsikt mot grahamsmjöl. Degen är nu lite kladdig men låt den vara det. Jäs 1,5 timme ta sedan upp degen på bakbordet och tillsätt vetemjöl tills degen känns bra. Låt jäsa 1 timme. Grädda sedan i lergrytan enligt grundreceptet.

Hälsningar

Louise

Loucar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen har jag fått tummen ur och fixat en ny datakabel till mobilen så jag kan visa hur brödet blev.

Detta är Zucchinivarianten.

Hälsningar

Louise

DesK
0

Åh vad kul och trevligt med en bild!  Glad

/Désirée

MonisN
0

Roligt att du provar nya smaksättningar! Frukt som aprikoser, fikon och russin är också gott i bröd. Jag har både russin och aprikoser från vildjästen jag gjorde förra veckan som jag tänker baka med. Frågan är bara hur tiden ska räcka tillObestämd Vet ni om det går att frysa torkad frukt som blivit spritig av jästen?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Loucar
0

Ingen aning MonisN jag äter inte bröd med frukt i.Flört

Hälsningar

Louise

salasso
0

Fikon från vildjästen har jag fryst, och det funkade utmärkt.Skrattande

Vänlig Hälsning

Sören Skrattande

medarbetare i Matbröd

MonisN
0

Tack för det ! Då ska jag göra det också!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.