Matbröd iFokus

Matbröd

Etikett: surdegsbröd
Läst 4484 ggr
DesK
0

Bröd med russinsurdeg - Recept

**Dag 1:
**Häll över russinsurdegen i en bunke och mata den med 1 deciliter vatten och 2 deciliter grahamsmjöl, blanda väl. Täck bunken med lock eller plast och låt stå i rumstemperatur i cirka 1 dygn.

Dag 2:
1 deciliter russinsurdeg
12-25 gram jäst
7 deciliter ljummet vatten
2 deciliter grahamsmjöl
cirka 18 deciliter vetemjöl
1 matsked salt

Häll tillbaka resten av surdegsgrunden i den väl rengjorda glasburken och ställ i kylen.
Smula ner jästen i surdegen, tillsätt vattnet och blanda väl. Rör ner saltet och grahamsmjölet.
Till sist blandar du i så mycket vetemjöl att det bildas en smidig ganska fast deg.
Låt jäsa under bakduk i cirka 2 timmar. Mindre med den större mängden jäst.
Ta upp degen på mjölat bakbord och bearbeta lätt.
Forma en avlång limpa och lägg på plåt med bakplåtsduk eller papper.
Låt jäsa cirka 30 minuter och värm under tiden ugnen till 225 grader.
Grädda brödet i 15 minuter, sänk sedan värmen till 175 grader och grädda brödet färdigt i cirka 35 minuter.

OBS Detta recept är lite på en höft för jag har det bara i huvudet. Ska försöka komma ihåg att mäta och väga vid nästa bak.

/Désirée

Lena1971
0

Tack! Jag har bokmärkt tråden och väntar med spänning på att de sju dagarna ska gå!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Tänk, jag lyckades baka ett riktigt gott bröd!

Jag ändrade lite (förstås). Jag hade så mycket surdeg, så 7dl vatten kändes alldeles för mycket. Jag slog i 5 dl, och minskade mängden vetemjöl. Det blev mycket ändå. Och eftersom jag älskar rågbröd hade jag råg i både surdeg och recept, i stället för graham.

Jag är fortfarande förvånad över att det jäste upp som det gjorde, även med den mindre mängden jäst! Det känns helt otroligt. Och gott blev det!

Nu har jag surdeg i glasburk i kylen, och jag har definitivt fått mersmak på surdegsbröd!

Skrattande

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

DesK
0

Jättekul att du lyckades och gillar brödet  Glad

Det är just det som är det fina med surdeg att man kan laborera rätt friskt med mjölsorter och det blir ofta bra bröd ändå  Glad

Nästa gång du bakar kanske du vill skriva upp hur mycket surdeg och övriga ingredienser du tar, så har vi raskt Lenas surdegsbröd som eget recept  Tungan ute

/Désirée

MonisN
0

#2 Har du en riktigt pigg och aktiv surdeg behöver du inte ens vanlig jäst. Detta kräver i och för sig att man är lite van att kunna bedöma när den är riktigt aktiv, men det gör man ganska snart när man har bakat några gånger. Lite längre jästid blir det också, men känslan som infinner sig är värd tidenSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Lena1971
0

#4 Det jäste som 17, så det tog kanske en och en halv timme innan jag tog upp degen på bakbord, istället för två. Om jag hade uteslutit jästen, hur lång tid hade det då kunnat ta? Tre timmar, eller mer?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

MonisN
0

#5 Det kan variera mellan 3-5 timmar. Idag tog det 4 tim med en vetesurdeg innan jag var nöjd. Surdeg, liksom många andra bakverk är påverkade av vädret. Är det kraftiga lågtryck med till exempel åska kan det inverka negativt på jäsningen. Det har med jonerna i luften att göra. Att utveckla det är jag tyvärr inte rätt person att göraSkäms

Lena1971
0

Spännande är det i vilket fall!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

MonisN
0

Ja det är det utan tvekan! Att se degen jäsa av egen kraft är som trolleriCool

Lena1971
0

Idag, och igår, bakade jag för första gången bröd med bara surdeg.

Det gick inte helt som jag tänkt mig. Förvånad Först jäste brödet så långsamt, så efter fem timmar, när klockan slagit midnatt, insåg jag att jag inte kunde vänta längre, utan jag stoppade in degen i kylskåpet.

Jag var lite nervös i morse för då såg jag att det hade jäst, men degen fick vänta tills jag kom hem från jobbet. Då tog jag upp degen, formade den till ett bröd, jäste och gräddade som vanligt.

Det gick hur bra som helst! Brödet blev mjukt och fluffigt och gott, med seg skorpa.

Nu har jag ändå ett par frågor:

Gör man någon skada eller nytta med att jäsa degen i kylskåp?

Och hur viktig är knådningen? Jag bara knådar in utbakningsmjölet i små fickor när jag försöker, så jag har slutat knåda. Jag tycker det fungerar, men vad gör knådningen för skillnad?

Tack för er suveräna sajt!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

DesK
0

Lena, just så som du gjorde tror jag är ett jättebra sätt.  Glad
Det vill säga att surdegen går att sakta ner i jästid med hjälp av kylen, men det är svårare att skynda på den.

Personligen knådar jag inte min deg så mycket och om du tycker att ditt bröd blir bra så som du gör nu så fortsätt att göra så!  Glad

Svaret är alltså att du gör ingen skada genom att jäsa surdegsbröd i kylen, snarare tvärt om!

Beträffande knådningen så tror jag det rådet härrör från tiden före våra tiders hushållsassistenter. Om du har kört din deg i assistenten och sedan låter den jäsa så tror jag inte att den behöver så särskilt mycket handknådning. Du behöver nog mest forma den till önskad form.
Kom dock ihåg att det finns många olika sätt att tänka på vad beträffar bakning av matbröd!

Vad roligt att du uppskattar sajten!  Skrattande

/Désirée

MonisN
0

Att jäsa i kylskåp ger bara brödet mer arom, och degen tar ingen skada, tvärtom.

Jag knådar aldrig surdegen efter första jäsningen. Jag brukar däremot vika ihop (slå) degen försiktigt, dela den och jäsa i jäskorgar den tiden det tar att värma upp ugnen. Om du knådar efter första jäsningen måste du däremot jäsa en gång till. En surdeg jäser oftast lång tid så det räcker med den tiden plus uppvärmningstiden om du handskas med den försiktigt. Blir det flera bröd och bara ett får plats i ugnen, kan du ställa in de andra degarna i kylen utan problem tills det blir deras turGlad

MonisN
0

#10  Där var du sekunden föreFlört

DesK
0

#12 Ja, men svaren kompletterar ju varandra  Glad

/Désirée

Lena1971
0

Suveränt! Då gör jag nog så i fortsättningen, låter degen jäsa i kylen ett dygn. Och skippar den jobbiga knådningen…

Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus